Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan kemampuan teknik dasar shooting sepakbola melalui metode bagian
Keywords:
Shooting, Football, Method, PartAbstract
The purpose of this study was to determine the improvement of the basic techniques of shooting football through the section method in SMA Negeri 1 Pangean District, Kuantan Singingi Regency. This research is a class action research. More specifically this research is collaborative classroom action research, namely collaboration between researchers and field practitioners (Teachers). This research consists of several cycles, each cycle through stages, action planning, action implementation, observation and reflection. The subjects of this study were all students of class XI IPS2 of SMA Negeri 1, Pangean Subdistrict, Kuantan Singingi Regency with a total of 29 people. This study uses learning tools and data collection instruments rubric performance football shooting capabilities. In measuring the completeness of students, researchers used the assessment guidelines from the National Education Assessment Center. Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the application of the part method can improve the basic technical skills of shooting soccer students in class XI IPS2 of SMA Negeri 1, Pangean Subdistrict, Kuantan Singingi Regency. Based on the findings of this study, it is hoped that physical education teachers can make the method part of the solution in improving students' basic technical skills in sports, especially soccer.
Downloads
References
Anindiyah P, R., & Tuasikal, A. R. S. (2017). Perbandingan Metode Bagian (Part Method) Terhadap Shooting Dalam Permainan Bola Basket (Studi Pada Peserta Ekstrakurikuler Bola Basket SMP Negeri 5 Bojonegoro). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(3), 490-495.
Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Depdiknas. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
Firdaus, H. (2014). Perbandingan Metode Pembelajaran Bagian (Part-Method) dan Metode Pembelajaran Keseluruhan (Whole-Method) Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Melakukan Smash Bolavoli (Studi Pada Kegiatan Ekstrakulikuler di SMA Negeri 1 Kamal). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(2), 363-369.
Gazali, N. (2016). Pengaruh Metode Kooperatif dan Komando Terhadap Keterampilan Teknik Dasar Bermain Sepakbola. Journal Sport Area, 1(1), 56–62.
Gokulkrishnan, G. (2018). Effect of circuit training and interval training on vital capacity and VO2 max in women badminton players. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 3(2), 1204–1206.
Haris, I. N. (2018). Model Pembelajaran Peer Teaching Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani. BIORMATIKA, 4(1), 1–8.
Harsono. (2015). Teori dan Metodologi Kepelatihan Olahraga. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Herliana, M. N. (2017). Hubungan Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah, Iklim Organisasi Sekolah dan Kinerja Guru Dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan Siswa SMP Negeri Se-Kota Tasikmalaya. Journal Sport Area, 2(2), 44–52.
Kasma, O. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Servis Bawah Dalam Permainan Bola Voli Menggunakan Metode Bagian Siswa Kelas V SDN Rawabadak Kecamatan Subang Kabupaten Subang. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(2), 67-74.
Mielke, D. (2005). Dasar-Dasar Sepakbola. Bandung: Pakar Raya.
Mulyasa. (2008). Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nosa, A. S., & Faruk, M. (2012). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani Pada Pemain Persatuan Sepakbola Indonesia Lumajang. Jurnal Prestasi Olahraga, 1(1), 1–8.
Prasetyo, Y. (2013). Kesadaran Masyarakat Berolahraga untuk Peningkatan Kesehatan dan Pembangunan Nasional. Medikora, 11(2), 219–228.
Putra, S. A., Suranto, S., & Sitepu, A. (2014). Pengaruh Metode Bagian dan Metode Keseluruhan Terhadap Keterampilan Renang Gaya Dada. JUPE (Jurnal Penjaskesrek), 2(1), 1-8.
Putra, T. A. H., Makorohim, M. F., & Gazali, N. (2019). Upaya peningkatan pembelajaran lari sprint 100 meter menggunakan metode bagian pada siswa SMA. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 15(2), 62-69.
Sari, M. (2018). Proses Pelaksanaan Penilaian Hasil Pembelajaran Pendidikan Jasmani Anak Tuna Rungu di SMALB Negeri Pembina Pekanbaru. Journal Sport Area, 3(1), 42. https://doi.org/10.25299/sportarea.2018.vol3(1).1657
Suryani, S., & Sudarso. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Bagian (Part Method) Terhadap Hasil Belajar Dribble Bola Basket (Studi Pada Peserta Didik Kelas VII A di SMP Negeri 2 Sumenep Tahun Ajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(1), 102-109.
Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Syafruddin. (2011). Ilmu Kepelatihan Olahraga. Padang: UNP Press.
Syarif, I. (2012). Pengaruh model blended learning terhadap motivasi dan prestasi belajar siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 234-249.
Yulianto, P. F. (2016). Perbedaan Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Metode Bagian dan Keseluruhan Terhadap Peningkatan Dribble Shooting Sepakbola Ditinjau Dari Koordinasi Mata-Kaki (Studi Eksperimen Pada Mahasiswa Pembinaan Prestasi Sepakbola Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan). Jurnal Ilmiah SPIRIT, 16(1), 14-29.
Published
How to Cite
Issue
Section
This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium. Users are allowed to read, download, copy, distribute, search, or link to full-text articles in this journal without asking by giving appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. All of the remix, transform, or build upon the material must distribute the contributions under the same license as the original.
Accepted 2020-07-26
Published 2020-08-05