Implementasi metode bagian dalam meningkatkan keterampilan servis forehand tenis meja

https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5145

Authors

  • Dedy Effendy Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 2, Pekanbaru, Indonesia
  • Merlina Sari Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Ricky Fernando Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Muspita Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia

Keywords:

Service, Forehand, Table Tennis, Method Part

Abstract

The aim of this research is to improve students' table tennis forehand service skills. This research is a classroom action research. More specifically, this research is collaborative classroom action research, namely collaboration between researchers and field practitioners (teachers). This study consisted of several cycles, each cycle through stages, action planning, action implementation, observation and reflection. The subjects of this study were 27 students of class VIII1 SMP Muhammadiyah 2 Pekanbaru. This study used learning tools and data collection instruments for the performance rubric of table tennis forehand service skills. Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the application of the part method can improve the table tennis forehand service skills of class VIII1 students of SMP Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Where from 27 students have shown good results where an increase in the number of children who are able to reach or pass the minimum benchmark reference value (KKM). Based on the findings of this study, it is hoped that physical education teachers can make the method part of a solution in improving table tennis forehand service skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Depok ; PT Rajagrafindo Persada.

Giriwijoyo, H.Y.S. (2012). Ilmu Faal Olahraga. Bandung: FPOK UPI.

Haris, I. N. (2018). Model Pembelajaran Peer Teaching dalam pembelajaran Pendidikan jasmani. Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 4(1).

Harsono. (2015). Teori dan Metodologi Kepelatihan Olahraga. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Hasrion., Sari, M., & Gazali, N. (2020). Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan kemampuan teknik dasar shooting sepakbola melalui metode bagian. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 16-24. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5119.

Hidayat, M., & Tomoliyus. (2013). Upaya Peningkatan Pembelajaran Lompat Jauh Gaya Menggantung Dengan Metode Bagian Progresif Siswa SMAN 1 Ceper. Jurnal Keolahragaan, 1(1), 84-103.

Huang, H, H., Hsueh, Y,. C., Chen, Y. Y., Chang, T. J., Pan, K. M., Huang, K. S., & Tsai, C. L. (2012). The dynamical analysis of table tennis forehand and backhand drives. In ISBS-Conference Proceedings Archive. 3–6.

Juniarisca., D., & Andrijanto., D. (2017). Permainan Tenis Meja. Surabaya: Unesa University Press.

Mahendra, I. R., Nugroho, P., & Junaidi, S. (2012). Kelentukan Pergelangan Tangan dan Koordinasi Mata Tangan Dalam Pukulan Forehand Tenis Meja. Journal of Sport Science and Fitness, 1(1), 11-16.

Michael., S, C. & Sudarso (2020). Pengaruh Penerapan Metode Bagian Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Lompat Kangkang. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 8(1), 77-80.

Mubarok, H. (2015). Analisis Profil Tingkat Kesegaran jasmani pemain futsal Anker Fc Tahun 2014. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Muhdyaharjo, R. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Nurfajrin, Y. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Dribbling Sepakbola (Studi Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tarik Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(2), 481–484.

Prastowo, G. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Part Practice Terhadap Hasil Belajar Shooting Bola Basket (Studi Pada Siswa Kelas XI-IPS SMA Negeri 1 Cerme. Jurnal pendidikan olahraga dan Kesehatan, 2(3), 747–749.

Putro, B, L. (2016). Perbandingan Metode Part Practice Dengan Metode Whole Practice Dalam Pembelajaran Shooting Bola Basket. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2), 586–590.

Reza, A., & Kartiko, D, C. (2019). Pengaruh Modifikasi Permainan Colours Paper Terhadap Keterampilan Pukulan Forehand Tenis Meja. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2), 171–174.

Sari, D. N., & Antoni, D. (2020). Analisis kemampuan forehand drive atlet tenis meja. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 60-65. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5253.

Suryani, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Bagian (Part Method) Terhadap Hasil Belajar Dribble Bola Basket. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(1), 102–109.

Taufik, M., S., & Gaos, M., G. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Dribbling Sepakbola Dengan Penggunaan Media Audio Visual. Jp.jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan), 3(1), 43–54. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v3i1.540.

Widiyatmoko, F. A., & Hudah, M. (2017). Evaluasi Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran Penjas. Jurnal Ilmiah Penjas (Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran), 3(2), 44–60.

Yulianto, P. F. (2016). Perbedaan Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Metode Bagian dan Keseluruhan Terhadap Peningkatan Dribble Shooting Sepakbola Ditinjau Dari Koordinasi Mata-Kaki (Studi Eksperimen Pada Mahasiswa Pembinaan Prestasi Sepakbola Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 16(1), 14-29.

Published

2020-12-04

How to Cite

Effendy, D. ., Sari, M., Fernando, R. ., & Muspita. (2020). Implementasi metode bagian dalam meningkatkan keterampilan servis forehand tenis meja. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education , 1(2), 79–87. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5145
Received 2020-06-16
Accepted 2020-12-03
Published 2020-12-04