Model Kooperatif Teams Games Tournaments: Apakah dapat meningkatkan keterampilan belajar dribbling sepakbola?

https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5637

Authors

  • Lutfi Wildani Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Novri Gazali Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia

Keywords:

Cooperative, Teams Games Tournaments, Dribbling, Football

Abstract

This study aims to improve learning skills for soccer dribbling in class XI IPA 3 SMA Negeri 12 Pekanbaru by using the TGT (Teams Games Tournaments) type cooperative model. This type of research uses Classroom Action Research. The subjects of this study were 20 people consisting of 15 male students and 5 female students. The results showed that in cycle I there were 7 students who completed with a percentage of 35% and students who did not complete were 13 students with a percentage of 65%, while in cycle II there were 16 students who completed with a percentage of 80% and students who did not complete as many as 4 people with a percentage of 20%. Based on the results of research conducted through a 2-cycle process, it is concluded that the cooperative model type TGT (Teams Games Tournaments) can improve the football dribbling skills of class XI IPA 3 students of SMA Negeri 12 Pekanbaru. It is hoped that the TGT (Teams Games Tournaments) type of cooperative model can also be applied to all sports that are studied in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprianova, F., & Hariadi, I. (2017). Metode Drill Untuk Meningkatkan Teknik Dasar Menggiring Bola (Dribbling) Dalam Permainan Sepakbola Pada Siswa Sekolah Sepakbola Putra Zodiac Kabupaten Bojonegoro Usia 13-15 Tahun. Indonesia Performance Journal, 1(1), 63-74.

Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Burstiando, R., & Nurkholis, M. (2017). Permainan Invasi dan Permainan Netting untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Dasar Fundamental Siswa SD Negeri Se Kecamatan Mojoroto Kota Kediri. Sportif : Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran, 3(2), 167–177. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v3i2.11892

Danang, S. R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Dribbling Sepakbola. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(3), 5-14.

Depdiknas. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.

Fuad, M. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Dribble Sepakbola (Studi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Genteng Banyuwangi). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(2), 1-8.

Gazali, N. (2016). Pengaruh Metode Kooperatif dan Komando Terhadap Keterampilan Teknik Dasar Bermain Sepakbola. Journal Sport Area, 1(1), 56-62. https://doi.org/10.25299/sportarea.2016.vol1(1).373

Kariyana, I. K. (2013). Implementasi Pembelajaran Koopeatif TGT Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Dribbling Sepakbola. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 1(5), 1-10.

Kuswoyo, D. D., Wasa, C., & Donggoran, M. F. (2020). Pengaruh latihan back-up terhadap kemampuan menyundul bola. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 33-41. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5190.

Marta, I. A., & Oktarifaldi, O. (2020). Koordinasi Mata-Kaki dan Kelincahan terhadap Kemampuan Dribbling Sepakbola. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga. 4(1), 1-14. https://doi.org/10.31539/jpjo.v4i1.1201

Mielke, D. (2007). Dasar-Dasar Sepak Bola. Bandung: PT Intan Sejati.

Nirwandi, N. (2018). Tinjauan Tingkat VO2 Max Pemain Sepakbola Sekolah Sepakbola Bima Junior Bukittinggi. Jurnal Penjakora, 4(2), 18-27. http://dx.doi.org/10.23887/penjakora.v4i2.13362

Nurfajrin, Y. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Dribbling Sepakbola (Studi Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tarik Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(2), 1-9.

Prasetyo, Y. T., & Irianto, S. (2019). Pengaruh Metode Latihan Lari Percepatan dan Lari Interval Terhadap Peningkatan Dribbling Pada Pemain Sepakbola Ku 14 Tahun di SSB Pandawa. Pend. Kepelatihan Olahraga-S1, 8(8), 3-9.

Pratama, R. R. (2019). Pengaruh Gizi, Motivasi dan Percaya Diri Terhadap Prestasi Atlet Sepakbola Universitas Sriwijaya. Journal of Sport Education (JOPE), 1(2), 37-42.

Riski, N. D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe (Times Games Tournaments) TGT Terhadap Motivasi Siswa Mengikuti Pembelajaran Bola Voli di Kelas X SMAN 1 Panggul Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(1), 161-165.

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Rusmanto., Lardika, R. A., & Muspita. (2020). Efektivitas metode resiprokal terhadap keterampilan dasar bermain sepakbola: Studi eksperimen. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5165

Taufik, M. S. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Dribbling Sepakbola Dengan Penggunaan Media Audio Visual. Jp.jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan), 3(1), 43-54. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v3i1.540

Yudha, B. D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Dribbling Sepak Bola. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(3), 10-19.

Yulianto, P. F. (2016). Perbedaan Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Metode Bagian dan Keseluruhan Terhadap Peningkatan Dribble Shooting Sepakbola Ditinjau Dari Koordinasi Mata-Kaki (Studi Eksperimen Pada Mahasiswa Pembinaan Prestasi Sepakbola Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Jurnal Ilmiah SPIRIT, 16(1), 14-29. https://doi.org/10.36728/jis.v16i1.502

Published

2020-12-09

How to Cite

Wildani, L., & Gazali, N. (2020). Model Kooperatif Teams Games Tournaments: Apakah dapat meningkatkan keterampilan belajar dribbling sepakbola?. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education , 1(2), 103–111. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5637
Received 2020-09-24
Accepted 2020-12-05
Published 2020-12-09

Most read articles by the same author(s)