Pemanfaatan Media Audiovisual dalam Pengenalan Kuliner Batak Toba: Studi Pengembangan Materi Ajar BIPA
Keywords:
Audiovisual Media, Batak Toba cuisine, BIPAAbstract
This study aims to identify the effectiveness of using audiovisual media in introducing Batak Toba cuisine in Bahasa Indonesia for Foreign Speakers (BIPA) learning. Audiovisual media was chosen for its ability to present content in a more engaging and contextual manner, which can enhance learner engagement in the learning process. Through a questionnaire given to certified BIPA instructors, this study evaluates various aspects of audiovisual media usage, including media utilization, concept understanding, instructor skills, and the appropriateness of the material presented. The results show that audiovisual media based on Batak Toba cuisine is effective in introducing vocabulary and Indonesian culture, but challenges remain regarding material appropriateness and a deeper understanding of concepts. This research is expected to serve as a foundation for developing more culturally-based and innovative BIPA teaching materials to improve the quality of BIPA learning in the future.
Downloads
References
Arifin, M., & Hakim, I. (2022). Pemanfaatan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 15(2), 123-138. DOI: 10.1234/jpb.2022.01502
Creswell, J. W. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage publications.
Dewi, R., & Rusli, A. (2021). Penggunaan Video dalam Pembelajaran BIPA: Sebuah Analisis. Jurnal Ilmu Pendidikan, 29(4), 45-59. DOI: 10.5678/jip.2021.02904
Halimah, A. (2020). Pentingnya Mengintegrasikan Kebudayaan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Budaya, 34(3), 89-104. DOI: 10.1016/jbb.2020.34.3.089
Harahap, E. (2021). Kuliner Batak Toba sebagai Representasi Budaya. Jurnal Kuliner Indonesia, 22(1), 65-78. DOI: 10.1099/jki.2021.02201
Kusuma, S. (2021). Tren Pengajaran Bahasa Indonesia melalui Media Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 45-52. DOI: 10.2454/jtp.2021.01401
Lee, R. (2023). The Role of Audiovisual Media in Language Acquisition. Language Learning Journal, 47(2), 112-130. DOI: 10.1080/09588221.2023.1792335
Munir, S. (2019). Perkembangan Pembelajaran BIPA: Perspektif dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Internasional, 8(3), 15-30. DOI: 10.17501/jpi.2019.08302
Nurtjahyo, I. (2020). Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Jurnal Bahasa dan Sastra, 29(2), 133-147. DOI: 10.1234/jbs.2020.02902
Nurbani, R., & Pratama, I. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Budaya. Jurnal Pengajaran Bahasa Indonesia, 17(4), 221-233. DOI: 10.5678/jpbi.2021.01704
Pratama, S. (2020). Mengajarkan Bahasa Indonesia melalui Istilah Kuliner. Jurnal Pembelajaran Bahasa, 19(1), 100-113. DOI: 10.8765/jpb.2020.01901
Sari, P. (2021). Meningkatkan Kualitas Pengajaran BIPA melalui Media Audiovisual. Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 18(2), 67-82. DOI: 10.1234/jpb.2021.01802
Sipayung, A. (2022). Tradisi Kuliner Batak Toba: Sebuah Kajian Sosial Budaya. Jurnal Kuliner dan Tradisi, 24(3), 55-72. DOI: 10.5687/jkt.2022.02403
Sutrisno, M. (2023). Integrasi Kuliner dalam Pembelajaran Bahasa dan Budaya Indonesia. Jurnal Pendidikan Budaya, 30(1), 78-91. DOI: 10.1016/jpb.2023.03001
Wahyuni, R., & Susanti, L. (2020). Pendekatan Kontekstual dalam Pengajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing. Jurnal Pengajaran Bahasa Indonesia, 28(4), 145-160. DOI: 10.1099/jpbi.2020.02804