Pemanfaatan Media Audiovisual dalam Pengenalan Kuliner Batak Toba: Studi Pengembangan Materi Ajar BIPA

https://doi.org/10.25299/geram.2024.21548

Authors

  • Dian Syahfitri Universitas Prima Indonesia
  • Muhammad Fajar Universitas Prima Indonesia
  • Okto Dewi Sartika Manalu Universitas Prima Indonesia

Keywords:

Audiovisual Media, Batak Toba cuisine, BIPA

Abstract

This study aims to identify the effectiveness of using audiovisual media in introducing Batak Toba cuisine in Bahasa Indonesia for Foreign Speakers (BIPA) learning. Audiovisual media was chosen for its ability to present content in a more engaging and contextual manner, which can enhance learner engagement in the learning process. Through a questionnaire given to certified BIPA instructors, this study evaluates various aspects of audiovisual media usage, including media utilization, concept understanding, instructor skills, and the appropriateness of the material presented. The results show that audiovisual media based on Batak Toba cuisine is effective in introducing vocabulary and Indonesian culture, but challenges remain regarding material appropriateness and a deeper understanding of concepts. This research is expected to serve as a foundation for developing more culturally-based and innovative BIPA teaching materials to improve the quality of BIPA learning in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M., & Hakim, I. (2022). Pemanfaatan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 15(2), 123-138. DOI: 10.1234/jpb.2022.01502

Creswell, J. W. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage publications.

Dewi, R., & Rusli, A. (2021). Penggunaan Video dalam Pembelajaran BIPA: Sebuah Analisis. Jurnal Ilmu Pendidikan, 29(4), 45-59. DOI: 10.5678/jip.2021.02904

Halimah, A. (2020). Pentingnya Mengintegrasikan Kebudayaan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Budaya, 34(3), 89-104. DOI: 10.1016/jbb.2020.34.3.089

Harahap, E. (2021). Kuliner Batak Toba sebagai Representasi Budaya. Jurnal Kuliner Indonesia, 22(1), 65-78. DOI: 10.1099/jki.2021.02201

Kusuma, S. (2021). Tren Pengajaran Bahasa Indonesia melalui Media Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 45-52. DOI: 10.2454/jtp.2021.01401

Lee, R. (2023). The Role of Audiovisual Media in Language Acquisition. Language Learning Journal, 47(2), 112-130. DOI: 10.1080/09588221.2023.1792335

Munir, S. (2019). Perkembangan Pembelajaran BIPA: Perspektif dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Internasional, 8(3), 15-30. DOI: 10.17501/jpi.2019.08302

Nurtjahyo, I. (2020). Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Jurnal Bahasa dan Sastra, 29(2), 133-147. DOI: 10.1234/jbs.2020.02902

Nurbani, R., & Pratama, I. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Budaya. Jurnal Pengajaran Bahasa Indonesia, 17(4), 221-233. DOI: 10.5678/jpbi.2021.01704

Pratama, S. (2020). Mengajarkan Bahasa Indonesia melalui Istilah Kuliner. Jurnal Pembelajaran Bahasa, 19(1), 100-113. DOI: 10.8765/jpb.2020.01901

Sari, P. (2021). Meningkatkan Kualitas Pengajaran BIPA melalui Media Audiovisual. Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 18(2), 67-82. DOI: 10.1234/jpb.2021.01802

Sipayung, A. (2022). Tradisi Kuliner Batak Toba: Sebuah Kajian Sosial Budaya. Jurnal Kuliner dan Tradisi, 24(3), 55-72. DOI: 10.5687/jkt.2022.02403

Sutrisno, M. (2023). Integrasi Kuliner dalam Pembelajaran Bahasa dan Budaya Indonesia. Jurnal Pendidikan Budaya, 30(1), 78-91. DOI: 10.1016/jpb.2023.03001

Wahyuni, R., & Susanti, L. (2020). Pendekatan Kontekstual dalam Pengajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing. Jurnal Pengajaran Bahasa Indonesia, 28(4), 145-160. DOI: 10.1099/jpbi.2020.02804

Published

2024-12-28

How to Cite

Syahfitri, D., Fajar, M., & Manalu, O. D. S. (2024). Pemanfaatan Media Audiovisual dalam Pengenalan Kuliner Batak Toba: Studi Pengembangan Materi Ajar BIPA. GERAM: Gerakan Aktif Menulis, 12(2), 157–164. https://doi.org/10.25299/geram.2024.21548