Penerapan media my gymnastict terhadap hasil belajar kognitif materi roll belakang

https://doi.org/10.25299/es:ijope.2021.vol2(2).6972

Authors

  • Basuki Suhestiawan Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas PGRI Semarang, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
  • Setiyawan Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas PGRI Semarang, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
  • Tubagus Herlambang Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Universitas PGRI Semarang, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia

Keywords:

Media, my gymnastict, roll back, gymnastics

Abstract

This study aims to see the application of my gymnastics media to the cognitive learning outcomes of back roll material. This study uses quantitative research methods using an experimental approach, the population in this study is class XI students of SMA Negeri 2 Rembang, the sampling technique used is random sampling. Data analysis used normality test, homogeneity test, t test (comparative test). Based on the results of the research and discussion, the results of the application of my gymnastics media showed that there were differences in the cognitive learning outcomes of the back roll material for class XI students of SMA Negeri 2 Rembang in the control class and the experimental class. So it can be said that there is an effect of the application of my gymnastics media on the cognitive learning outcomes of the back roll material of class XI students of SMA Negeri 2 Rembang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, Z. (2015). Penggunaan edmodo sebagai media pembelajaran e-learning pada mata pelajaran otomatisasi perkantoran di SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 3(3), 20-29.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Atsani, M. R. (2020). Meningkatkan kemampuan passing bawah bolavoli menggunakan metode bermain. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(2), 88-96. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5592

Hasrion., Sari, M., & Gazali, N. (2020). Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan kemampuan teknik dasar shooting sepakbola melalui metode bagian. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 16-24. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5119.

Murtaqi, A., Mubin, D., & Setiawan, W. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Gerak Meroda Dalam Senam Lantai Melalui Media Bola Gymnastic Pada Siswa. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani dan Olah Raga), 3(2), 202-208.

Nurdyansyah, N., & Aini, Q. (2017). Peran Teknologi Pendidikan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Iii Di Mi Ma’arif Pademonegoro Sukodono. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 124-140.

Rahayu, E. T., Pratiwi, F., & Mahardhika, D. B. (2018, November). Pengaruh Inovasi Media Pembelajaran Loud Ball Dalam Pendidikan Jasmani Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. In Seminar Nasional Riset Inovatif, 216-223.

Samhudi, M. R. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. STAI KH. ABDUL KABIER, 1(1), 1-10.

Titting, F., Hidayah, T., & Pramono, H. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Senam Lantai Berbasis Android Pada Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMA. Journal of Physical Education and Sports, 5(2), 120-126.

Wiarto, G. (2015). Inovasi Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Laksita.

Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2017). Penggunaan multimedia interaktif bermuatan game edukasi untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1024-1029. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i8.9759

Published

2021-08-28

How to Cite

Suhestiawan, B., Setiyawan, & Herlambang, T. (2021). Penerapan media my gymnastict terhadap hasil belajar kognitif materi roll belakang. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education , 2(2), 119–124. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2021.vol2(2).6972
Received 2021-06-03
Accepted 2021-08-24
Published 2021-08-28