The Influence of Learning Interest Controlled By Study Time On The Learning Activiness of Students at SMA Negeri 1 Rengat
DOI:
https://doi.org/10.25299/perspektif.2024.vol15(2).19626Keywords:
Minat Belajar, Waktu Belajar, Keaktifan BelajarAbstract
This study aims to analyze 1) the influence of learning interest on learning activity, 2) the influence of learning interest controlled by learning time on learning activity. This study uses a quantitative descriptive approach with a comparative method. Data collection was carried out through a questionnaire distributed to 84 students of class XII IPS SMA Negeri 1 Rengat using the proprotional random sampling technique using the slovin formula. The data analysis uses descriptive techniques, classical assumption tests, and hypothesis tests. The results of this study show that: 1) learning interest has a significant influence on learning activity, 2) there is an influence of learning interest controlled by learning time on learning activity.
Downloads
References
Adeviana, R. (2018). Pengaruh Tingkat Pendapatan Orang Tua, Persepsi Fasilitas Belajar, Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Sma Negeri 16 Surabaya. Jupe, 6(8), 150-156.
Dewi, N. C., Windaningsih, & Sobari, T. (2019). Pengaruh Alokasi Waktu Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Minat Belajar Siswa Smk. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(3), 391-398.
Haryani, E., Ahmad, S., & Aradea, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Daya Serap Siswa Pada Pelajaran Akuntansi. Journal Of Education Research, 2(2), 82-88.
Ichsan, Nuri, F., & Hadiyanto. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Pendidikan, 13(2).
Irwan, Hasbi, & Rosidana. (2018). Penerapan Metode Diskusi Dalam Peningkatan Minat Belajar. Of Islamic Education, 1(1), 43-54.
Irwanti, F., Widodo, & Adi, S. (2018). Efektivitas Stad Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas Vii. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 927-935.
Kanza, N. R., Lesmono, A. D., & Widodo, H. M. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan Stem Pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas Di Kelas Xi Mipa 5 Sma Negeri 2 Jember. Pembelajaran, 9(2), 71-77.
Magfiroh, N., Muslim, M., & Cahyanto, B. (2022). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Keaktifan Belajar Dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pendidikan Agamaa Islam (Pai) Di Smk 3 Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 7(5), 240-250.
Mawaddah, N. A., Thahir, T., Bado, B., Inanna, & Nurafiah. (2022). Pengaruh Minat Belajar Dana Manajemen Waktu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Bisnis Daring Dan Pemasaram Smk Negeri 1 Gowa. Phinisi Integration Review, 5(3).
Muliani, R. D. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133-139.
Sinaga, S., Banjarnahor, D. N., & Saragih, S. (2023). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arifah Fadhillah, Andri Eko Prabowo, Lina Marliati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2024-11-13
Published 2024-11-15