Secure Attachment (Kelekatan Aman) Ibu dan Anak dengan Perkembangan Sosial Emosional Pada Anak

Authors

  • Vinny Arianda Fakultas Psikologi, Universitas Islam Riau, Indonesia.
  • Irma Kusuma Salim Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau, Indonesia.
  • Raihanatu Binqolbi Ruzain Fakultas Psikologi, Universitas Islam Riau, Indonesia.

DOI:

https://doi.org/10.25299/jicop.v1i2.8603

Keywords:

Secure Attachment, Ibu, Anak, Perkembangan Sosial Emosional

Abstract

This study was conducted to determine whether or not there is a relationship between secure attachment between mother and child and social emotional development. One of the factors that play a major role in the social and emotional development of children is secure attachment. This study uses a correlational quantitative method with a side technique, namely purposive sample with the number of subjects as many as 97 students' guardians (especially mothers) at RA Aisyah IT Pekanbaru. The results of the correlation test between the secure attachment variable and social emotional development using Pearson product moment analysis showed a probability number (sig 2-tailed) 0.001 (p <0.005) which indicated that the two variables had a significant positive relationship with a correlation value of 0.332. This means that the higher the secure attachment, the higher the social-emotional development, and conversely, the lower the secure attachment, the lower the social- emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmalia, I., & Rahayuningsih, S. I. (2018). Attachment (Kelekatan) Ibu dan Anak dengan Perkembangan Sosial Emosional Bayi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan, 3(1)

Anapratiwi, D., & Handayani, S. S. D. (2013). Hubungan antara kelekatan anak pada ibu dengan kemampuan sosialisasi anak usia 4-5 tahun (Studi pada RA Sinar Pelangi dan RA Al Iman Kecamatan Gunungpati, Semarang). Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(2).

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Bandung: Rineka Cipta.

Azwar, S. (2011). Sikap dan Perilaku dalam: Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Candra, I. (2019). Hubungan Antara Secure Attachment Dengan Kemandirian Pada Siswa Kelas Xi Sma/Ma Ar-Risalah Padang. Psyche 165 Journal, 12(2), 144-154. DOI: https://doi.org/10.35134/jpsy165.v12i2.10

CNN Indonesia. (2021, 9 Desember). KemenPPPA: Kasus Kekerasan Anak dan Perempuan Meningkat di 2021. [Online]. Tersedia di website:

https://www.cnnindonesia.com/nasional/20211208195408-20-731671/kemenpppa-kasus-kekerasan-anak-dan-perempuan-meningkat-di-2021

Ervika, E. (2005). Kelekatan (attachment) pada anak. Artikel. Fakultas Kedokteran: Universitas Sumatera Utara.

Eliasa, E. I. (2011). Pentingnya Kelekatan Orangtua Dalam Internal Working Model Untuk Pembentukan Karakter Anak (Kajian Berdasarkan Teori Kelekatan Dari John Bowlby). dalam Karakter sebagai Saripati Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Yogyakarta: Inti Media Yogyakarta Bekerjasama dengan Pusat Studi Pendidikan Anak Usia Dini Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Hewi, L., Saleh, M., & Wahyuni, R. (2019). Kelekatan (attachment) anak usia dini di Suku Laut Kabupaten Wakatobi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 406-415. DOI: https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.362

Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana

Kompas. (2020, 11 Desember). Setelah Guru Pesantren Perkosa Santriwati, 15 Siswi Dicabuli Guru Agama, Kenapa Pelecehan Seksual pada Anak Kian Marak?. [Online]. Tersedia di: https://www.kompas.com/sains/read/2021/12/11/183100023/setelah-guru-pesantren-perkosa-santriwati-15-siswi-dicabuli-guru-agama?page=all

Lubis, M. Y. (2019). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 47-58. DOI: https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3301

Muamanah, S. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tuaterhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Bandar Abung Kecamatan Abungsurakarta Kabupatenlampung Utara (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung)

Mutiah, D. (2012). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nurhayati, H. (2015). Hubungan Kelekatan Aman (Secure Attachment) Anak Pada Orangtua Dengan Kemandirian Anak Kelompok B TK PKK 37 Dodongan Jatimulyo Dlingo Bantul (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.

Oates, M.W.J. (2015). Attachment Relationships. United Kingdom: Milton keynes

Sari, S. L., Devianti, R., & NUR’AINI, S. A. F. I. T. R. I. (2018). Kelekatan Orangtua untuk Pembentukan untuk Pembentukan Karakter Anak. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1), 16-31 DOI: https://doi.org/10.24014/egcdj.v1i1.4947

Soetjaningsih, C. H. (2012). Perkembangan Anak: Sejak Pembuahan Sampai dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta: Prenada Media Group.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Banung: Alfabeta.

Sukarlinawati, W. (2017). Hubungan Antara Kelekatan Anak Balita Dan Orang Tuanyadengan Perkembangan Sosial, Emosional dan Kecerdasan. JURNAL PENDIDIKAN AGAMA, 8(2).

Sulastri, S. (2019). Hubungan Kelekatan Anak Perempuan Dengan Ayah Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-6 Tahun Di Desa Pasar Pino Kec. Pino Raya Kab. Bengkulu Selatan (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).

Suryana, D. (2016). Stimulus dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana.

Susanto, A. (2012). Bina Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Geva Media.

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar PAUD. Yogyakarta: Pusaka Abadi.

Yamin, M., dan Jamilah, S., S. (2010). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini. Jambi: Gaung Persada.

Downloads

Published

2022-01-19

How to Cite

Arianda, V., Salim, I. K., & Ruzain, R. B. (2022). Secure Attachment (Kelekatan Aman) Ibu dan Anak dengan Perkembangan Sosial Emosional Pada Anak . Journal of Islamic and Contemporary Psychology, 1(2), 67–74. https://doi.org/10.25299/jicop.v1i2.8603