Pengembangan modul pembelajaran atletik berbantuan QR code
Keywords:
Module, atheletic learning, QR codeAbstract
This study aims to develop an athletic learning module assisted by QR code for grade X students of MA Mutiara Al-Qur'an. The research method used was the research and development model of Dick and Carey with nine steps. Data collection techniques in research using interviews, observation, questionnaires. The data analysis technique used the steps of analyzing the validity of the media expert, getting a value of 87.03%, the linguist with a value of 82.14%, and the material expert getting a value of 95.83% so that from these results the validity of the module was categorized as very valid, then the practical questionnaire data analysis One to one and small group test students got a score of 87.22% so that the practicality of the athletic learning module assisted by the QR code for the tenth grade students of MA Mutiara Al-Qur'an was categorized as having very strong practicality.
Downloads
References
Aditia, M. T., & Muspiroh, N. (2013). Pengembangan modul pembelajaran berbasis sains, lingkungan, teknologi, masyarakat dan islam (salingtemasis) dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada konsep ekosistem kelas X di SMA NU (Nadhatul Ulama) Lemahabang Kabupaten Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 127-148. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v2i2.478
Adzka, A. (2013). Pengembangan model pembelajaran bermain sport edukatif dalam pembelajaran atletik di SMP Negeri 2 Pringsewu. Thesis. Universitas Lampung.
Aji, W. N. (2016). Model Pembelajaran Dick and Carrey dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Kajian Linguistik dan Sastra, 1(2), 119-126.
Akib, H. (2012). Implementasi kebijakan: Apa, mengapa dan bagaimana. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 1(1), 1-11. https://doi.org/10.26858/jiap.v1i1.289
Anne, N. (2011). Menjadi Juara Atletik. Jakarta: Be Champion.
Ariesna, R. D., & Runasari, R. (2019). Pengembangan model pembelajaran lari cepat melalui permainan untuk meningkatkan hasil belajar lari cepat pada siswa SD kelas V. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 64-70.
Fajaristian, H. (2014). Penerapan metode demonstrasi dengan bantuan media gambar terhadap ketepatan service atas bolavoli (Studi Pada Siswa Ekstrakulikuler SMK Negeri 1 Sumenep). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(2), 1-10.
Firmansyah, G., Hariyanto, D., & Kurniawan, R. (2019, October). Pengaruh Bahan Ajar Berbasis QR code Terhadap Motivasi Belajar Dan Keterampilan Dasar Bermain Tenis Meja. In Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga (SENALOG) (Vol. 2, No. 1).
Hamzah H. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan. Malang: Literisasi Nusantara.
Hasrion., Sari, M., & Gazali, N. (2020). Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan kemampuan teknik dasar shooting sepakbola melalui metode bagian. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 16-24. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(1).5119
Lijana, L., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2018). Respon siswa terhadap media pembelajaran komik pada materi ekologi di kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 11-18.
Kadir, T. F. (2020). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mata pelajaran pendidikan jasmani olah raga dan kesehatan menggunakan metode demonstrasi. EDUKHA (Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 178-189. http://dx.doi.org/10.32832/edukha.v1i2.3937
Noprian, A., Zulrafli., & Kamarudin. (2020). Pengunaan metode modifikasi dalam meningkatkan kemampuan smash permainan bolavoli Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(2), 120-127. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5144
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Prahardika, G. S. (2014). Pengembangan model pembelajaran lompat jauh gaya jongkok dengan pendekatan permainan halring pada siswa sekolah dasar. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 3(12). 1460-1465. https://doi.org/10.15294/active.v3i12.4368
Pratama, F. R. A., & Khotimah, K. (2021). Pengembangan modul berbantuan QR code materi orkestrasi mata pelajaran seni budaya untuk siswa kelas xi di SMA Negeri 19 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(9), 1-6.
Sidik, D. Z. (2010). Mengajar dan melatih atletik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Siskariyanti, S. (2016). Pengembangan model pembelajaran atletik dengan pendekatan permainan berbasis budaya lokal pada siswa sekolah dasar kelas v semester 1. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek), 3(2), 41-50. https://doi.org/10.46368/jpjkr.v3i2.94
Sudrajat, W., & Syarifudin. (2017). Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan-Studi Pengajaran. Kementerian Pendidikan.
Widayati, Y. T. (2017). Aplikasi Teknologi QR (Quick Response) Code Implementasi Yang Universal. KOMPUTAKI, 3(1), 1-8.
Winarno. (2013). Metodelogi Penelitian Dalam Pendidikan Jasmani. Malang: Universitas Negeri Malang.
Winarno, W., & Firmansyah, G. (2019). Pengembangan buku ajar atletik berbasis penelitian matakuliah atletik. Jp.jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan), 3(1), 90-102. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v3i1.607
Published
How to Cite
Issue
Section
This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium. Users are allowed to read, download, copy, distribute, search, or link to full-text articles in this journal without asking by giving appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. All of the remix, transform, or build upon the material must distribute the contributions under the same license as the original.
Accepted 2021-04-13
Published 2021-04-21