Analisis Semiotika pada Kumpulan Lagu Karya Mahalini Raharja

  • Dhea Cahyanti Rizki Universitas Islam Riau, Indonesia
Keywords: Semiotics, Ferdinand de Saussure, Song lyrics, Mahalini Raharja

Abstract

This study examines the semiotics of Ferdinand de Saussure, namely the signifier and the signified in a collection of songs by Mahalini Raharja. Many researches on the semiotics of Ferdinand de Saussure in song lyrics have been carried out. However, in a collection of songs by Mahalini Raharja with the titles of the songs Perfect Story, Rest of Taste, Against Restu, and Bring Him Back, it has never been studied from the semiotic aspect of Ferdinand de Saussure. The problem examined in this study is: how is Ferdinand de Saussure's semiotics, namely the signifier and signified in a collection of songs by Mahalini Raharja? The purpose of this study is to describe, analyze, and interpret Ferdinand de Saussure's semiotics, namely the markers and signifiers in a collection of songs by Mahalini Raharya. The approach used is qualitative with content analysis method. Data collection techniques are non-participant observation techniques and literature study. In this study, the researcher made an interpretation by dividing the lyrics of a song by Mahalini Raharja into several lines and then the data included would be analyzed using Ferdinand de Saussure's semiotic theory. The results of the research and the amount of data on Ferdinand de Saussure's semiotics in the collection of Mahalini Raharja's songs amounted to 28 data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Habib, H. H. (2020). Representasi Makna Patah Hati Melalui Lirik Lagu Pamer Bojo – Didi Kempot (Analisis Semiotik Roland Barthes). Skripsi. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Sunan Ampel Surabaya. Surabaya.
Amalia, F. & Anggraeni, A. W. (2017). Semantik: Konsep dan Contoh Analisis. Malang: Madani.
Asnawi, A. (2020). Kategori dan Fungsi Sosial Teks Cerita Rakyat Mayarakat Banjar Hulu: sebagai Pengukuh Warisan Kebudayaan Lokal Bangsa. Jurnal Sastra Indonesia, 9(3), 212–221.
Mukhlis, M., & Asnawi, A. (2019). Teks Anekdot dalam Cerita Lisan Yong Dollah Pewarisan Orang Melayu Sebagai Alternatif Pemilihan Bahan Ajar Bahasa Indonesia. GERAM, 7(2), 30–43.
Zulfadhli, M., & Asnawi, A. (2015). Fungsi Asertif Repetisi Pada Kumpulan Puisi Perempuan Wali Kota Karya Suryatati A Manan. GERAM (Gerakan Aktif Menulis), 7(1), 1–10.
Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdikbud. (1996). Dasar-Dasar Semiotik (Elementer der Semiotik). Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.
Depdikbud. 1996. Saussure. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.
Erlangga, C. Y., dkk. (2021). Konstruksi Nilai Romantisme dalam Lirik Lagu (Analisis Semiotika Ferdinand de Saussure pada Lirik Lagu “Melukis Senja”). Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 149-160.
Fatimah. (2020). Semiotika dalam Kajian Iklan Layanan Masyarakat (ILM). Sulawesi Selatan: TallasaMedia.
Hidayat, R. (2014). Analisis Semiotika Makna Motivasi Pada Lirik Lagu “Laskar Pelangi” karya Nidji. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 243-258.
Kaharuddin. (2021). Kualitatif: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Jurnal Pendidikan, 9(1), 1-8.
Kurdi, A. (2011). Bahan Diklat Seni Budaya: Seni Musik. Tanjung: SMK Negeri 1 Tanjung.
Moelong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Nathaniel, A. & Amelia, W. S. (2018). Analisis Semiotika Makna Kesendirian Pada Lirik Lagu “Ruang Sendiri” karya Tulus. Jurnal Ilmu Sastra dan Linguistik. 19(2), 107-117.
Nurindahsari, L. (2019). Analisis Semiotika Makna Motivasi Pada Lirik Lagu “Zona Nyaman” karya Fortwnty. Skripsi. Fakultas Teknologi dan Informasi Universitas Semarang. Semarang.
Zuchdi, D. dan Wiwiek A. (2019). Analisis Konten, Etnografi & Grounded Theory, dan Hermeneutika Dalam Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2022-06-30
Abstract viewed = 67 times