Konstruksi Penilaian Membaca Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X SMA Negeri Se-Kecamatan Tenayan Raya
Keywords:
reading, construction, assessmentAbstract
The research objectives are 1) To determine the construction of the assessment of reading Indonesian saga for class X SMA Negeri Tenayan Raya District. 2) to determine the construction of the assessment of reading Indonesian poetry for class X SMA Negeri Tenayan Raya Pekanbaru. The research method is a qualitative type of phenomenology. The theory used is Setiadi (2016), Yunus (2012), Suherli (2017), Djiwandono (2011), Zainal (2017). The data sources for this study were 5 Indonesian language teachers. In-depth interview data collection techniques and documentation. Phenomenological data analysis techniques. The results of the research on the construction of saga reading assessments are speech sounds, words, sentences, letters, language, reading, paying attention to reading pauses, sentence breaks, paragraph breaks, pronouncing sentence contents, letter contents, punctuation marks, appreciating the content. While the construction of the assessment of reading poetry is the sound of diction, sound, letters, sentences, rhyme, rhythm, stanzas, figure of speech, confidence, style, appreciation. The conclusion of this research is that the construction of the assessment of reading Indonesian saga in grade X is formed from thirteen sub themes, while the construction of the assessment of reading poetry consists of eleven sub themes.
Downloads
References
Anriyani, Noni, dkk. (2021). Ekofeminisme dalam Novel Tentang Kamu Karya Tere Liye. Journal of Language Education, Linguistics, andCulture. Vol 1, No 1.
Aminurul, Dezy, (2010). Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi dengan Teknik Pelatihan Dasar Di Alam Terbuka Siswa Kelas X SMA Negeri Sumpiuh. Skripsi : Semarang. Universitas Semarang.
Aminullah, Ilhamuddin. (2019). Penerapan Model Latihan Teknik Olah Vokal dan Olah Sukma untuk Meningkatkan Kemampaun Membaca Puisi Siswa Kelas X MIPA -4 SMA N 1 Mataram Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Linguistik, Sastra, dan Pendidikan, Vol 4, No 1.
Chaer, Abdul. (2015). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Djiwandono, Soenardi. (2011). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Malang: PT Indeks.
Hasniati, 2013. Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Anak Tunagrahira Melalui Media Gambar. Jurnal Ilmiah Penddikan Khusus, Vol 1, No 1
Harianto, Erwin. (2020). Metode Bertukat Ggasan dalam Keterampilan Berbicara. Jurnal Didaktika, Vol 9, N0 4.
Haryanto, Rahman, Budi. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemulaan Melalui Media Flascard pada Siswa Kelas 1 SD N Banjayan Tengah 2. Jurnal Primaedukasi, Vol 2, No 2.
Hendrastuti, Retno. (2017). Pergeseran Rima dalam Puisi Terjemahan Taufiq Ismail. Jurnal Kandal. Vol 13, No 1.
Isroin. (2013). Diksi dan Gaya Bahasa Pada Karangan Siswa Kelas X SMA Islam Karanganrayung Kabupaten Grobogan Tahun Ajaran 2011. Skripsi: Surakarta. Uiversitas Muhammadiyah Surakarta.
Karlos, Leon, Brisn. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Kristen 1 Magelang Dengan Menggunakan Metode Quantitum Learning. Skripsi. Yogyakarta. Universitas Yogyakarta.
Kemendikbud. (2013) Bahasa Indoneisa. Jakarta: Kemendikbud.
Khuzaimatun, Siti. (2009). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Metode SQ3R Pada Siswa Kelas X.3 SMA Negeri 1 Sumberlawang. Skripsi :Surakarta. Universitas Sebelas Maret.
Kiswani. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Dengan Metode Demontrasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Artikel Penelitian. Pontianak.
Latif, Fajar. Perbandingan Antara Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Metde Pengajaran Beregu Dan Metode Pengajaran Tunggal Siswa Kelas X MAN Pangkep. Skripsi: Makassar, Universitas Negeri Makassar.
Rahmadhani, Dina. (2015). Penggunaan Kalimat Efektif Dalam Karya Ilmiah Siswa Aplikasi Semantik Studi Kasus Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Lembah Gumanti. Jurnal Gramatikal. Vol 1. No 2.
Risparyanto, Anton. (2020). Cara Cerdas Memahami Bacaan. Jurnal Pendidikan. Vol 3, No 1.
Rohman, Sururiyati, Siti. dkk. (2020). Kesalaan Ejaan Dalam Karangan Teks Eksposisi Kelas X SMA Sultan Agung 3 Semarang. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol 8. No 1.
Sandi, Kurniawan. (2015). Peningkatan Kemampuan Membaca Teks Berita Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Srong Banyuwangi Melalui Penerapan Teknik Pemenggalan Frase. Skripsi: Jawa Barat, Universitas Jember.
Setiadi, Hari. (2016). Pelaksanaan Penilaian Pada Kurikulum 2013, Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), p. 166.
Sukenti, Desi, dkk. (2020).Developing Indonesian language learning assessments: Strengthening the personal competence and Islamic psychosocial of teachers International. Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), Vol 9, No 4.
______________. (2018). Pengembangan Berpikir Kreatif Mahasiswa Dengan Penggunaan Kepercayaan Diri. Jurnal Gerakan Aktif Menulis,Vol 6, No 1.
¬¬¬¬_____________. (2015). Permainan Hubungan Kata Untuk Meningkatkan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun TK Kasih Bunda Sungai Apit. Jurnal Taelenta, Vol 1, No 1.
Sulkifli. (2016). Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VII SMP Negeri Satu ATAP 3 Langgikimia Kabupaten Kona We Utara. Jurnal Basra. Vol 1, No 1.
Syafrial, dkk. (2021). Respon Pembaca Terhadap Kumpulan Puisi Hujan Bulan Juni Sepilihan Sajak Karya Sapardi Djoko Damono. Journal of Language Education, Linguistics, andCulture.
Uci, S. (2012). Pentingnya Pembinaan Kegiatan Membaca Sebagai Implikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Kajian bahasa dan Sastra Indonesia, Vol 1, No 1.
Wilianti, Regina, dkk, (2018). Analisis Diksi Puisi Wajah Negeri Kita Karya M.Anwar M.H. Jurnal Ilmu Budaya. Vol 2, No 3.
Wati, Linda. (2015). Kalimat Imperatif Bahasa Kepulauan Tukang Besi. Jurnal Humanika. Vol 15, No 3.
Yanti, Gusti, Prima, dkk. (2016). Pengaruh Tingkat Keprcayaan Diri (Self Confidence) Terhadap Kemampuan Membaca Puisi. Jurnal Unnes. Vol XII, No 2.
Zainal, A. (2017). Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Xi Ipa~6 Melalui Metode Sq3r Sma Negeri 1 Bontonompo, Kecamatan Bontonompo, Kabupaten Gowa. Nalar Pendidikan, Vol 5, No 2.