Kemampuan Berbicara Efektif dengan Teknik Bercerita siswa kelas VIII SMP Metta Maitreya Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru Tahun Ajaran 2020/2021
Keywords:
speaking ability, teknik berceritaAbstract
The purpose of this study is to describe, analyze, interpret and conclude effective speaking skills with storytelling techniques for Class VIII students of SMP Metta Maitreya, Marpoyan Damai District, Pekanbaru in the academic year 2020/2021 systematically so that they can find out the actual objective picture. The theory used in this study is the theory of Hartono 2007. The sample in this study was 62 students. This research method uses a quantitative descriptive method. So overall the ability to speak effectively with storytelling techniques for Class VIII Middle School students Metta Maitreya, Marpoyan Damai District, Pekanbaru in the 2020/2021 school year is categorized as good with an average score of 76.51. The average value assessed from the aspect of reasoning is classified as good, namely 77.02 from 62 students. The average value assessed from the intonation aspect in the good category is 76.61 out of 62 students. So overall the ability to speak effectively with storytelling techniques for Class VIII Middle School students of Metta Maitreya, Marpoyan Damai District, Pekanbaru in the 2020/2021 school year is categorized as good with an average score of 76.51.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 1993. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hartono. 2007. Diktat Kuilah Berbicara Retorik. Yogyakarta: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta. https://docplayer.info/40525306-Diktat-kuliah-berbicara-retorik-oleh-hartono-m-hum.html.
Harun, Mohd. Pembelajaran bahasa Indonesia. 2007. Aceh: Universitas Syiah Kuala Banda Aceh.
Kadir.2015. Statistika Terapan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Keraf, Gorys. 2009. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia.
Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Panduan Membuat Bahan Ajar Buku Teks Pelajaran Sesuai dengan Kurikulum 2013. Surabaya: Kata Pena.
Kusmintayu, Norma, dkk. 2012. "Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama". Jurnal Penelitian Bahasa. Vol 1 No 1.
Mardalis. 2003. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.
Mudini, dkk. 2009. Pembelajaran Berbicara (Modul Suplemen KKG-Bermutu). Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Bahasa.
Nawawi. dkk. 2017. Keterampilan Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Uhamka Press.
Nuryanto, Sukarir, dkk. 2018. “Peningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa PGSD dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Berbasis Konservasi Nilai-Nilai Karakter melalui Penerapan Metode Task Based Activity dengan Media Audio Visual”. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol. 35, No. 1.
Solchan. 1996. Interaksi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia SD. Malang: IKIP Malang.
Sudjana,Nana.2013. Dasar-Dasar proses belajar mengajar.Bandung:Alfabeta.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, Henry Guntur. 2008. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa.
Trislijayanti, Luh Eka, dkk. 2015. "Penggunaan Metode Show And Tell Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas VII.C Di SMP Negeri 1 Seririt Tahun Ajaran 2014/2015". E- journal Undiksha. Vol 3 No 1.