Pengaruh Persepsi Siswa Terhadap Metode Demonstrasi dengan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Taluk Kuantan Tahun Ajaran 2020/2021

Authors

  • Yulia Sapitri Universitas Islam Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25299/j-lelc.2022.10840

Keywords:

perception, demonstration method, writing ability

Abstract

This study examines the effect of students' perceptions on the implementation of the demonstration method with the ability to write complex procedure texts on the learning outcomes of seventh grade students of SMP Negeri 2 Teluk Kuantan. This study aims to describe, and analyze the data in detail and systematically, so that a real picture can be obtained about the effect of complex procedure text abilities on student learning outcomes of Class VII SMP Negeri 2 Teluk Kuantan. This research will analyze descriptive variable data from each research variable. The method used in this study is the correlational method. The approach used is a quantitative approach. The data collection technique used a questionnaire technique and a test technique. Based on the results of the study, it is known that the student's perception variable has a value of tcount > ttable or 11,050 > 1,663 and significant < 0.05 or 0.000 < 0.05 so that H0 is rejected and Ha is accepted. It was concluded that student perceptions had a significant effect on student learning outcomes for Class VII SMP Negeri 2 Teluk Kuantan. The results of this study are supported by the results of Listiani's (2014) research which shows that there is a positive and significant influence on students' perceptions of learning outcomes in writing using the demonstration method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andiani, Finta. 2019. Pengaruh Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 28 Satap Salenrang Maros. Skripsi. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.
Barus, Sanggup. 2016. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.
Daryanto. 2009. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Jakarta: AV Publisher.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: Balai Pustaka.
Djumingin, Sulastriningsih. 2011. Strategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasa dan Sastra. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Daradjat, Zakiah. 2008. Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Ekawati. (2017). Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemendikbud.
Gafur, Abdul. 2018. Peningkatan Hasil Belajar IPA Terpadu Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VIII, SMP Negeri 2 Sano Nggoang Manggarai Barat Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal. NTT, Guru SMPN 2 Sano Nggoang. Vol: 2 No: 1.
KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). 2005. Jakarta: PT. Persero, Penerbit dan Percetakan.
Kemendikbud. (2016). Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kemendikbud.
Kristiani, Komang Wiwik, dkk. 2015. Penerapan Metode Demonstrasi Guru Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran Teks Prosedur Pada Siswa Kelas VIII A1 SMP Negeri 3 Sawan. Jurnal. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol: 3 No: 1.
Linda, Roza Novi. 2015. Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Kompleks Siswa Kelas X SMKN 4 Bandar Lampung. Jurnal. Universitas Lampung.
Mahsun. 2014. Teks Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Pers.
Malik, Abdul & Isnaini Leo Shanty. 2003. Kemahiran Menulis. Pekanbaru: Unri Press.
Priyanti, Endah Tri. 2017. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Putri, Cahyani Ari, dkk. 2014. Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kleas V SD. Jurnal, Mimbar PGSD Vol: 2 No: 1.
Rahman, Elmustian & Abdul Jalil. (2004). Teori Sastra. Pekanbaru: Unri Press
Rusmini. 2017. Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep Tahun Pembelajaran 2017/2018. Skripsi. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Salam. (2009). Pendidikan Penulisan Kreatif. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.
Saputra, Fajar Mahardika. 2018. Kemampuan Menulis Teks Prosedur di Kelas VII SMP Negeri 01 Kampar Berdasarkan Struktur Teks dan Kebahasaa. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sumarta & Karsinem. 2013. Cara Mudah Menulis Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Suparno & Mohamad Yunus. (2011). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka
Tarigan, Henry G. 1994. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Wijaya, Raditya. 2017. Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Kompleks Pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Semarang Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Semarang: Universitas PGRI Semarang.

Published

2022-10-31

How to Cite

Sapitri, Y. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Terhadap Metode Demonstrasi dengan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Taluk Kuantan Tahun Ajaran 2020/2021. J-LELC: Journal of Language Education, Linguistics, and Culture, 2(3), 57–64. https://doi.org/10.25299/j-lelc.2022.10840