Principal's Strategy in Improving Teacher Professionalism

Authors

  • Ari Wibowo Ahmad Dahlan University
  • Achadi Budi Santosa santosa Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(1).9004

Keywords:

Profesionalisme Guru, strategi, prinsip kepemimpinan

Abstract

The success of education cannot be separated from the efforts of the principal as a leader in directing and motivating teachers. This study aims to reveal the principal's leadership strategy in improving teacher professionalism. This study uses a descriptive qualitative approach, data sources include all teachers and vice principals, while data collection is through interview and documentation techniques. The analysis uses continuous participatory techniques, through the stages of data collection, reduction, presentation, and drawing conclusions. The results showed that the principal's strategy in increasing teacher professionalism was by activating the teacher working group (KKG), motivating teachers, training, comparative studies, teacher evaluation meetings, classroom supervision, giving punishment and rewards, and through a participatory leadership style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admodiwirio. (2002). Manajemen pelatihan. Jakarta: Pt. Ardadizya Jaya.

Anshori, S. (2020). Upaya Meningkatkan Disiplin Guru melalui Pemberian Reward dan Punishment di SDN 3 Wonoharjo Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(1), 53–58.

Ariyani, R. (2017). Kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

E. Mulyasa. (2006). Manajemen Berbasis Sekolah (x). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Firmadani, F. (2017). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru. Conference on Language and Language Teaching. Universitas Tidar Indonesia, Hlm, 165–169.

Fitriyah, I., & Santosa, A. B. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 untuk meningkatkan mutu sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 65–70.

Harapan, E. (2017). Visi Kepala Sekolah Sebagai Penggerak Mutu Pendidikan. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 133–145.

Istianah, I. (2019). Implementasi Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMAN 1 Cikarang Utara dan MAN Kabupaten Bekasi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 26(1), 72–87.

Jakariya, Y. (2012). Kajian Pendidikan profesi Guru Dalam Jabatan. Jurnal Kebijakan Pendidikan, Volume 5 N.

Juliantoro, O. M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 5(2).

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa, Cet. 2. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390.

Kurniawan, R. Y. (2016). Identifikasi permasalahan pendidikan di Indonesia untuk meningkatkan mutu dan profesionalisme guru. Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia, 1415–1420.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analysis of qualitative data. Jakarta: UI Press.

Mohamad, H. (2017). Kajian Kompetensi Lulusan Melalui Kompetensi Guru dan Kinerja Guru Sebagai Dampak Dari Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi, dan Komunikasi (Survey Pada SMA di Kota Palu dan Kabupaten Morowali Provinsi Sulawesi Tengah). UNPAS.

Mukhtar, M. (2015). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada SMP Negeri di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah, 3(3), 93917.

Nikmah, M., Irawan, D., & Azhar, A. (2017). Peran Kepala Sekolah Sebagai Motivator dalam Meningkatkan Profesionalisme Kinerja Guru Di Sdn 2 Kalirejo Pesawaran: Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 2(1), 15–21.

Nugraheni, A. S., & Khanifah, S. (2016). Peran kepala madrasah sebagai motivator dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 15–23.

Otuko, A. H., Chege, K., & Douglas, M. (2013). Effect of training dimensions on employee’s work performance: a case of mumias sugar company in Kakamega County. International Journal of Business and Management Invention, 2(9), 138–149.

Palettei, A. D., & Sulfemi, W. B. (2019). Pengaruh kelompok kerja guru (KKG) terhadap peningkatan kompetensi pedagogik dan kemampuan menulis karya ilmiah. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(2), 53–58.

Permana, A. W., & Karwanto, K. (2020). Gaya Kepemimpinan Partisipatif Dalam Upaya Meningkatkan Profesional Guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 58–67.

Puspuani, A., Susanto, H., & Laksana, S. D. (2017). Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Darul Fikri Tahun 2016-2017. TARBAWI: Journal on Islamic Education, 1(01).

R. Soekarto. (1983). Bgaimana Memimpin Sekolah Yang Efektif. Bogor: Ghalia Indonesia.

Rahmawati, S. (2015). Pengaruh Pelatihan, Pengalaman Mengajar dan Kompensasi Terhadap Profesionalisme Guru di SMK Negeri 3 Palu. Katalogis, 3(12).

Raihan, R. (2019). Penerapan Reward dan Punishment dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Terhadap Siswa SMA di Kabupaten Pidie. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(1), 115–130.

Rohmat. (2010). Kepemimpinan Pendidikan. Yogyakarta: STAIN Press.

Tanjung, D. L. (2019). Gaya Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kinerja Guru MAN Binjai. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 1(1).

Yuneti, A., Hamdan, H., & Prananosa, A. G. (2019). Kepemimpinan Partisipatif dan Komunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Alignment: Journal of Administration and Educational Management, 2(2), 113–125.

Downloads

Published

2022-04-25

How to Cite

Wibowo, A., & santosa, A. B. S. (2022). Principal’s Strategy in Improving Teacher Professionalism. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 13(1), 14–20. https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(1).9004
Received 2022-02-18
Accepted 2022-04-25
Published 2022-04-25