Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun: Perspektif Fonologi dalam Psikolinguistik

https://doi.org/10.25299/s.v4i1.20952

Authors

  • Meysi Anisa Putri Universitas Islam Riau
  • Nisa Awwalinda Universitas Islam Riau
  • Fatmawati Fatmawati Universitas Islam Riau

Keywords:

phonology, language acquisition, psycholinguistics

Abstract

This study aims to describe the process of language acquisition in a 3-year-old child, focusing on phonological development, using a qualitative approach. Data were collected from recorded conversations and observations of the research subject, Angkasa Dexano Nugraha. A narrative analysis method was used to explore the variations in sounds produced, as well as phoneme omissions and substitutions that occurred. The results showed that Angkasa was able to produce significant sound variations, although phoneme omissions often occurred, such as the substitution of /k/ with /t/ in the word "makan" becoming "matan," and the omission of the /r/ phoneme in the word "telor" becoming "telol." These findings highlight the importance of social interaction and environmental factors in accelerating children's language development. This study provides theoretical contributions to the field of psycholinguistics by emphasizing the dynamics of language acquisition influenced by environmental and cognitive factors, as well as patterns of phoneme omissions and substitutions that reflect the child’s articulatory adaptation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, W., Syifa Azizah, A., & Yenling, Y. (2024). Kajian Psikolinguistik : Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 4(2), 93–101. https://doi.org/10.59141/cerdika.v4i2.750

Akbar, R. Z., Janah, F., & Siagian, I. (2022). Analisis Pemerolehan Bahasa Pertama pada Usia 2-3 Tahun: Kajian Fonologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10303–10318.

Arsa, D., Atmazaki, A., & Juita, N. (2019). Literasi Awal pada Anak Usia Dini Suku Anak Dalam Dharmasraya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 127. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.159

Bawamenewi, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun Pada Tataran Fonologi: Analisis Psikolinguistik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 145–154. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.1303

Harsanti, C. N. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama terhadap Anak Usia 2 sampai 4 Tahun Menurut Tataran Morfologi dan Sintaksis. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 131–135. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i2.50

Ida Hamidah. (2018). Pemerolehan bahasa pada anak usia 3,5 tahun berdasarkan aspek fonologi. Jurnal Ilmiah SPS Pendidikan Bahasa Indonesia, 1 No 1(1), 1–21. https://www.academia.edu/download/57269813/PEMEROLEHAN_BAHASA_PADA_ANAK_USIA_3_5__1.pdf

Junita Sampe, Tadjuddin Maknun, & Ery Iswary. (2022). Tindak Tutur Bahasa Toraja pada Kolom Komentar Media Sosial Facebook Kareba Toraja. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 697–704. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.1954

Kartika, S. (2024). Pemeroleh Tataran Fonologi Anak Usia 3 Tahun Serta Kerancuan Bahasa Yang Dialami : Kajian Psikolinguistik. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2).

Lestari, A. P., Lestari, D. A., & Ramadhan, R. (2024). Kata Kunci : Pemerolehan Bahasa Anak, Vokal, Psikolinguistik. JUPENSAL, 4, 565–573.

Mardhyana, Z., & Kartiwi, Y. M. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun Pada Tataran Fonologi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(5), 735–746.

Rahayu, S. S., & Setiawan, H. (2022). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun 1 Bulan (Kajian Psikolinguistik). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(1), 109. https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i1.5790

Selsia, N. W., & Setiawan, H. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 2, 5 Tahun Berdasarkan: Aspek Fonologis dan Sintaksis Kajian Psikolinguistik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10551–10562.

Suparman, S. (2023). Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 9(1), 239–257.

Viora, D., & Wahyuningsi, E. (2025). Perkembangan Bahasa Anak Usia 3- 4 Tahun dalam Kajian Psikolinguistik. 5(2), 65–71.

Wijayanti, L. M. (2021). Penguasaan Fonologi dalam Pemerolehan Bahasa. Absorbent Mind, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v1i1.783

Wulandari, D. I. (2018). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 3-5 Tahun di PAUD LESTARI Desa Blimbing Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 74–83. https://doi.org/10.30651/lf.v2i1.1346

Published

2025-02-17

How to Cite

Putri, M. A., Awwalinda, N., & Fatmawati, F. (2025). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun: Perspektif Fonologi dalam Psikolinguistik. Sajak: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Sastra, Bahasa, Dan Pendidikan, 4(1), 9–16. https://doi.org/10.25299/s.v4i1.20952

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.