Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun: Perspektif Fonologi dalam Psikolinguistik
Keywords:
phonology, language acquisition, psycholinguisticsAbstract
This study aims to describe the process of language acquisition in a 3-year-old child, focusing on phonological development, using a qualitative approach. Data were collected from recorded conversations and observations of the research subject, Angkasa Dexano Nugraha. A narrative analysis method was used to explore the variations in sounds produced, as well as phoneme omissions and substitutions that occurred. The results showed that Angkasa was able to produce significant sound variations, although phoneme omissions often occurred, such as the substitution of /k/ with /t/ in the word "makan" becoming "matan," and the omission of the /r/ phoneme in the word "telor" becoming "telol." These findings highlight the importance of social interaction and environmental factors in accelerating children's language development. This study provides theoretical contributions to the field of psycholinguistics by emphasizing the dynamics of language acquisition influenced by environmental and cognitive factors, as well as patterns of phoneme omissions and substitutions that reflect the child’s articulatory adaptation processes.
Downloads
References
Ahmadi, W., Syifa Azizah, A., & Yenling, Y. (2024). Kajian Psikolinguistik : Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 4(2), 93–101. https://doi.org/10.59141/cerdika.v4i2.750
Akbar, R. Z., Janah, F., & Siagian, I. (2022). Analisis Pemerolehan Bahasa Pertama pada Usia 2-3 Tahun: Kajian Fonologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10303–10318.
Arsa, D., Atmazaki, A., & Juita, N. (2019). Literasi Awal pada Anak Usia Dini Suku Anak Dalam Dharmasraya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 127. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.159
Bawamenewi, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun Pada Tataran Fonologi: Analisis Psikolinguistik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 145–154. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.1303
Harsanti, C. N. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama terhadap Anak Usia 2 sampai 4 Tahun Menurut Tataran Morfologi dan Sintaksis. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 131–135. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i2.50
Ida Hamidah. (2018). Pemerolehan bahasa pada anak usia 3,5 tahun berdasarkan aspek fonologi. Jurnal Ilmiah SPS Pendidikan Bahasa Indonesia, 1 No 1(1), 1–21. https://www.academia.edu/download/57269813/PEMEROLEHAN_BAHASA_PADA_ANAK_USIA_3_5__1.pdf
Junita Sampe, Tadjuddin Maknun, & Ery Iswary. (2022). Tindak Tutur Bahasa Toraja pada Kolom Komentar Media Sosial Facebook Kareba Toraja. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 697–704. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.1954
Kartika, S. (2024). Pemeroleh Tataran Fonologi Anak Usia 3 Tahun Serta Kerancuan Bahasa Yang Dialami : Kajian Psikolinguistik. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2).
Lestari, A. P., Lestari, D. A., & Ramadhan, R. (2024). Kata Kunci : Pemerolehan Bahasa Anak, Vokal, Psikolinguistik. JUPENSAL, 4, 565–573.
Mardhyana, Z., & Kartiwi, Y. M. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun Pada Tataran Fonologi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(5), 735–746.
Rahayu, S. S., & Setiawan, H. (2022). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun 1 Bulan (Kajian Psikolinguistik). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(1), 109. https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i1.5790
Selsia, N. W., & Setiawan, H. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 2, 5 Tahun Berdasarkan: Aspek Fonologis dan Sintaksis Kajian Psikolinguistik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10551–10562.
Suparman, S. (2023). Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 9(1), 239–257.
Viora, D., & Wahyuningsi, E. (2025). Perkembangan Bahasa Anak Usia 3- 4 Tahun dalam Kajian Psikolinguistik. 5(2), 65–71.
Wijayanti, L. M. (2021). Penguasaan Fonologi dalam Pemerolehan Bahasa. Absorbent Mind, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v1i1.783
Wulandari, D. I. (2018). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 3-5 Tahun di PAUD LESTARI Desa Blimbing Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 74–83. https://doi.org/10.30651/lf.v2i1.1346
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Sajak: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.