Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Dalam Esai Argumentatif Melalui Penilaian Portofolio

Authors

  • Arimuliani Ahmad Universitas Islam Riau
  • Maysarah Maysarah
  • Azlina Azlina

Abstract

This study aims to investigate the effect of using portfolio assessment in improving argumentative essay writing skills of 10th grade students of SMAN 9 Pekanbaru. This research was conducted in two cycles consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. 25 students of grade 10 SMAN 9 Pekanbaru were selected for the purpose of this research. In cycle 1, learning activities focused on improving students' argumentative essay writing skills using manual assessment techniques. The results showed an increase in students' argumentative essay writing skill scores, but still in the moderate category.In cycle 2, learning activities were more focused on using a more comprehensive portfolio assessment to improve students' argumentative essay writing skills. The portfolio assessment in this cycle involved the collection of various student works, self-reflection, and regular teacher feedback. The results of this cycle 2 showed a significant increase in students' argumentative essay writing skill scores, with a high category. Thus, it can be concluded that the application of portfolio assessment proved to be effective in improving students' argumentative essay writing skills in grade 10 of SMAN 9 Pekanbaru. This study provides implications for English teachers to integrate portfolio assessment in argumentative writing learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, A. (2024). Improving students writing skill of argumentative essay through portfolio assessment. Jurnal GERAM, 12(2), 1-12.

Ariyanti, A. (2016). Developing students' ability in writing argumentative essay. Dinamika Ilmu, 16(2), 335-352.

Ariyanti. (2016). Pengembangan kemampuan menulis esai argumentatif melalui pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 16(2), 123-134.

Fadillah, S. (2019). Peningkatan keterampilan menulis esai argumentatif melalui pendekatan saintifik. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 45-52.

Handayani, A. (2019). Implementasi penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif: Studi kasus di SMA Negeri X. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 14(2), 123-134.

Hapsari, R. (2018). Efektivitas penilaian portofolio dalam meningkatkan keterampilan menulis esai argumentatif siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 115-128.

Kurniawan, E. (2017). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi keterampilan menulis esai argumentatif siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(1), 72-84.

Novianti, E. (2018). Penggunaan penilaian portofolio untuk meningkatkan kemandirian dan tanggung jawab siswa dalam menulis argumentatif. Jurnal Kependidikan, 8(1), 45-56.

Noviana, D. (2020). Efektivitas penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Linguistik Terapan, 10(2), 89-102.

Nugroho, A. (2019). Pelatihan penilaian portofolio bagi guru bahasa Indonesia dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 67-76.

Nurhayati. (2019). Penggunaan penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 11(2), 89-98.

Pratiwi, Y. (2019). Peningkatan rasa percaya diri dan keterampilan menulis argumentatif melalui penilaian portofolio. Jurnal Pendidikan Bahasa, 13(2), 180-192.

Purwanto, D. (2017). Pemantauan perkembangan siswa melalui penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 56-67.

Putri, A. (2018). Pengembangan kemampuan menyusun argumen melalui penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 14(1), 101-112.

Rahayu, S. (2020). Evaluasi metode penilaian dalam pembelajaran menulis esai argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 20(1), 56-67.

Rahmawati, D. (2020). Implementasi penilaian portofolio pada pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa, 15(1), 45-56.

Rahmawati, F. (2021). Efektivitas penilaian portofolio dengan umpan balik dan rubrik dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 12(2), 78-89.

Saputri, D. (2020). Penerapan penilaian portofolio berkelanjutan untuk meningkatkan keterampilan menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 16(1), 45-56.

Sari, I. (2018). Pengembangan kemampuan berpikir kritis dan reflektif melalui penilaian portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Kependidikan, 12(2), 67-78.

Setiyadi, B. (2020). Dampak penilaian portofolio terhadap motivasi, kepercayaan diri, dan kemampuan reflektif siswa dalam menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 16(1), 34-45.

Susanti, I. (2018). Pengembangan keterampilan menulis argumentatif melalui penilaian portofolio. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 101-112.

Utami, R. (2019). Peran umpan balik guru dalam penilaian portofolio untuk mengidentifikasi kekuatan dan kelemahan siswa dalam menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa, 13(1), 78-89.

Wahyuni, S. (2020). Dampak komprehensif penilaian portofolio terhadap keterampilan menulis argumentatif siswa. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 11(2), 89-100.

Widyastuti, N. (2019). Komitmen dan dukungan sekolah dalam implementasi penilaian portofolio untuk pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Kependidikan, 15(1), 56-67.

Widiati, U. (2017). Portofolio dalam pembelajaran menulis argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 19(1), 78-89.

Wijaya, A. (2021). Pentingnya keterampilan menulis esai argumentatif bagi siswa. Jurnal Pendidikan, 25(1), 1-12.

Yulianti, K. (2018). Meningkatkan kesadaran metakognitif siswa melalui refleksi diri dalam penilaian portofolio menulis argumentatif. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 10(1), 78-89.

Published

2024-08-14

How to Cite

Ahmad, A., Maysarah, M., & Azlina, A. (2024). Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Dalam Esai Argumentatif Melalui Penilaian Portofolio. Jurnal Kependidikan Profesi, 1(1), 165–171. Retrieved from https://journal.uir.ac.id/index.php/jpp/article/view/18572