The Effectiveness Of Group Learning In Improving Students’Arabic Speaking proficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25299/perspektif.2024.vol15(1).15852

Keywords:

Arabic Learning, Learning Activities, Speaking Skill

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of group learning in improving Arabic speaking skills of students at the Arabic Language Education Department, Riau Islamic University. The type of research used in this research is quantitative research with an experimental design. The research instrument used was a test. The techniques used to analyze the data are validity testing, normality testing and hypothesis testing. The population of this study was 150 people and the sampling technique used in this research was random sampling, namely with one group containing eight people. In this study, the researcher used the one-group method where the group contained 8 students and the results of hypothesis testing showed that Sig. (2-Tailed) 0.950 is greater than 0.05 (1/2 value). The conclusion of this study shows that Ho is acceptable. Thus, it can be interpreted that the results of group study among students of the Arabic Language Education Department at Riau Islamic University in improving their Arabic speaking skills are considered effective

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, F. N. S. (2019). Upaya Peningkatan Motivasi Siswa Untuk Meningkatkan Maharah Kalam. Multaqa Nasional Bahasa Arab, 2(1), 1–12.

Almi, A. (2021). Efektivitas Praktikum Agama Islam Terhadap Pengetahuan Agama Islam Pada Mahasiswa Baru. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(4), 799. Https://Doi.Org/10.30872/Psikoborneo.V9i4.6721

Ansori, A., & Samsudin, A. (2013). Transformasi Pembelajaran Di Pendidkan Non Formal (Upaya Mempersiapkan Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Menghadapi Tantangan Global Untuk Menjadi Manusia Pembelajar). Empowerment: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 2(1), 1–15.

Amsari, D. (2018). Implikasi teori belajar E. Thorndike (Behavioristik) dalam pembelajaran matematika. Jurnal Basicedu, 2(2), 52–60.

Argaheni, N. B. (2020). Sistematik review: Dampak perkuliahan daring saat pandemi COVID-19 terhadap mahasiswa Indonesia. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2), 99–108.

Faridah, L. U. (2017). Pengenalan Bahasa Arab Untuk Anak Sejak Dini. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 3(3), 411–419.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida’, 37(1), 82–88.

Kayatun, S., & Kresnadi, H. (2014). Penggunaan Metode Kerja Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(4).

Lestari, E. T. (2020). Cara Praktis Meningkatkan Motivasi Siswa Sekolah Dasar. Deepublish.

Masrifah, K. (2019). KORELASI ANTARA PERCAYA DIRI DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SDIT NURUL ISLAM KREMBUNG. Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Nurkhasanah, D. (2017). Penerapan Metode Bercerita Untuk Menumbuhkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia Dini Di Tk Satya Dharma Sudjana Kecamatan Terusan Nunyai Lampung Tengah. Uin Raden Intan Lampung.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.

Samin, S. M. (2018). دور غرس الثقة بالنفس لدى متعلمي اللغة العربية في نجاح تعليمهم. (الطموحات ) EL-THUMUHAT. https://doi.org/10.25299/elthumuhat.2018.vol1(2).2180

Samin, S. M. (2019a). Heutagogy Approach for the Teaching of Arabic Language in Islamic Education at Universitas Islam Riau. ALSINATUNA, 5(1), 20–29.

Samin, S. M. (2019b). Heutagogy in Arabic Class: How It Is Applied in The Islamic Education Study Program of Universitas Islam Riau. Journal of Arabic Linguistics and Education, 5(1), 20–29.

Samin, S. M. (2019c). Kemandirian Belajar Bagi Pembelajar Bahasa Arab Di Tingkat Perguruan Tinggi Di Era 4.0. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 613–618. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5630269

Samin, S. M., Akzam, I., & Supriady, H. (2022). Strategies of Arabic Students’ Self-Regulated Learning Improvement in Language Proficiency in The Disruption Era. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 9(2), 165–177. https://doi.org/10.15408/a.v9i2.22828

Samin, S. M., Pebrian, R., & Zulkifli, A. (2020). Heutagogy Approaches for Arabic Learning in Higher Education in Industrial Revolution 4.0. ICoSEEH 2019, 454–457. https://doi.org/10.5220/0009382304540457

Samin, S. M., Yunita, Y., & Akzam, I. (2021). Strategi Peningkatan Kemandirian Belajar Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab di Era Revolusi Industri 4.0. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 12(2), 113–120.

Samin, S. M., Zulkifli, A., & Supriady, H. (2023). Concepts of Informal Arabic Language Environment for Higher Education. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 28–38.

Saputra, A. (2019). Pembelajaran Maharah Al-Kalam Untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasantri Program Study Pendidikan Bahasa Arab Di Pon-Pes Madarijul ‘Ulum: Indonesia. Prosiding At Ta’dib Stit Pringsewu, 1(1).

Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.

Syamaun, N. (2016). Pembelajaran Maharah Al-Kalam Untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan. لسـانـنـا (Lisanuna): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 4(2), 343–359.

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.

Syarif, M. U. (2021a). Pembelajaran Bahasa Arab Daring Berbasis Strategi Karrona Di Masa Pandemi Covid-19. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 14(2), 116–132. https://doi.org/10.30863/didaktika.v14i2.982

Usman, F. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Online Sebagai Sarana Dakwah. Al-Tsiqoh: Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam, 1(1), 1–8.

Yunita, Y., & Pebrian, R. (2020). Metode Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Kalam di Kelas Bahasa Center for Languages and Academic Development. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 56–63.

Zakir, M. (2016). Metode Mengajar Dalam Pendidikan Islam (Kajian Tafsir Tarbawi). Serambi Tarbawi, 4(2).

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Yusri, S. A., & Muhammad Samin, S. (2024). The Effectiveness Of Group Learning In Improving Students’Arabic Speaking proficiency. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 15(1), 67–72. https://doi.org/10.25299/perspektif.2024.vol15(1).15852
Received 2024-01-10
Accepted 2024-04-29
Published 2024-04-30