The Use of the Cooperative Integrated Reading Composition (CIRC) Model Improves Reading Comprehension Skills in Elementary Schools

Authors

  • Muhammad Ilham Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • M. Syahrul Rizal Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(2).10527

Keywords:

Cooperative Integrated Reading and Composition, learning model, Reading Comprehension Skills

Abstract

This study aims to improve the students' reading comprehension ability of Grade V Elementary School 020 Ridan Permai with children's stories. This study was dilated by the low reading comprehension results of fifth grade students in the 2021/2022 academic year as many as 15 subjects consisting of 14 male students and 14 female students. This research was conducted in two cycles, each cycle consisting of two meetings. Collecting data in this study using a test question instrument. Based on the results of data analysis, it can be seen that there is an increase in students' reading comprehension skills in Indonesian subjects. It only reached 53% then in the first cycle of meeting I increased to 62.5%, the first cycle of meeting II increased to 75% and the second cycle of meeting I increased to 83.3%, and the second cycle of meeting II increased again to 91.6%. Thus, it can be concluded that using the Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Model can improve the Reading Comprehension Ability of Class V students at SDN 020 Ridan Permai.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dalman (2017). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Ariawan, V. A. N., Utami, N. T., & Rahman, R. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar melalui Implementasi Model CIRC Berbantuan Media Cetak. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2), 95–104. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v1i2.3529

Rahim (2008). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Zulkifli,L. (2005). Psikologi Perkembangan. Bandung: Rosdakarya.

Tarigan, H.G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.

Bandung: Penerbit Angkasa

Rofi’uddin, A. & Zuhdi, D. (2015). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Palupi (2010). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v madrasah ibtidaiyah negeri 2 bandar lampung tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–21.

Halimah, A. (2015). Pengaruh Metode SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman. Auladuna, 2, 201-220. Diambil pada hari Senin, 5 Juni 2017 pukul 20.30 WIB dari

http://journal.uin- alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/download/877/847

Wardhani (2007). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Model CIRC pada Siswa Kelas III SDK Roworeke 1 Semester 1 Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Jurnal Literasi Pendidikan dan Humaniora, 6(3), 8–15.

Somadayo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Mulyono (2003). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC Berbantuan Penilaian Portofolio Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 71–81. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i1.18087

Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital [Character Education in Primary School Children in the Digital Age]. Ar-Riayah : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37.

Arikunto (2010). Pengembangan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman (DOKKAI) Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Satra Jepang Universitas Negeri Surabaya. Asa, 4, 1–11.

Pardjono, dkk. (2007). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Aulia, R. (2012). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman pada Anak Tunarungu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 347–357.

Hasibuan, A. N., & Rambe, R. N. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca pemahaman dengan menggunakan Model CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) di Kelas IV SD Negeri 112331 Aek Kota Batu. Eunoia: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1), 19–37.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v madrasah ibtidaiyah negeri 2 bandar lampung tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–21.

Marudut, M. R. H., Bachtiar, I. G., Kadir, K., & Iasha, V. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran IPA melalui Pendekatan Keterampilan Proses. Jurnal Basicedu, 4(3), 577–585. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.401

Misi, Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Model CIRC pada Siswa Kelas III SDK Roworeke 1 Semester 1 Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Jurnal Literasi Pendidikan dan Humaniora, 6(3), 8–15.

Ningrum, Y., & Kristin, F. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman melalui Model Cooperative Integrated Reading and Compotition Siswa Kelas 4 SD. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 11(1), 43–54. https://doi.org/10.31603/edukasi.v11i1.2682

Faridah (2005). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 1 Lumbi-Lumbia Melalui Metode Latihan Terbimbing. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(2), 12–23.

Rofi’uddin, A. & Zuhdi, D. (2002). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Downloads

Published

2022-09-28

How to Cite

Ilham, M., Rizal, M. S., & Ananda, R. (2022). The Use of the Cooperative Integrated Reading Composition (CIRC) Model Improves Reading Comprehension Skills in Elementary Schools. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 13(2), 42–51. https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(2).10527
Received 2022-09-13
Accepted 2022-09-24
Published 2022-09-28