The Hubungan minat belajar dan motivasi belajar dengan disiplin belajar Biologi siswa kelas XI MIPA SMA Negeri 4 Pekanbaru tahun ajaran 2020/2021
Hubungan minat belajar dan motivasi belajar dengan disiplin belajar Biologi siswa kelas XI MIPA SMA Negeri 4 Pekanbaru tahun ajaran 2020/2021
DOI:
https://doi.org/10.25299/baej.2022.9884Keywords:
Learning Discipline Learning Inerest Learning MotivationAbstract
The relationship of learning interest and learning motivation with the discipline of learning Biology of students in grade XI MIPA SMA Negeri 4 Pekanbaru academic year 2020/2021. This study aims to find out the relationship of learning interest and learning motivation with the discipline of learning biology of students in grade XI MIPA SMA Negeri 4 Pekanbaru school year 2020/2021. The research was conducted from Agust to December 2020. This research is a correlational research and data collection using questionnaires, interviews and documentation. The sample in this study was 113 randomized students or rondom sampling techniques. Data analysis in this study used Pearson Pruduct Moment correlation technique. The results found that interest in learning (X1) and learning motivation (X2) with learning discipline (Y) there is a high relationship (0.848). The significance test value was obtained that the interest in learning (X1) and learning motivation (X2) with the discipline of learning (Y), thitung (13.2) > ttabel (0.184). Furthermore, interest in learning (X1) and learning motivation (X2) contributed 61.1% to the discipline of learning (Y) to students of grade XI MIPA at SMA Negeri 4 Pekanbaru in the 2020/2021 school year.
Downloads
References
Zainidar Aslianda, Israwati, N. (2017). HUBUNGAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 18 BANDA ACEH Zainidar Aslianda, Israwati, Nurhaidah. Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1).
Annurahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Dalyono, M. 2010. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, S, B. 2011. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Fahdillah, Moch Arif. 2018. Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Disiplin Belajar Siswa Kelas VIII SMP Pawyatan Daha 1 Kota Kediri Tahun Ajaran 2017/2018.Artikel (Vol.02, No.03).
Karwono dan Mularsih, Heni. 2017. Belajar dan Pembelajaran Serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: Rajawali Pers.
Pahweri, D. 2013. Hubungan Kedisiplinan Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Matematik Siswa SMP Negeri 4 Benai Kecamatan Benai Kabupaten Kuantan Singingi. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Permatasari, C., Mellisa. 2019. Hubungan Disiplin dan Cara Belajar dengan Hasil Belajar Biologi pada Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi. (Vol. 5, No.2)
Purwanto, N. 2010.Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Riduwan dan Sunarto. 2014. Pengantar Statistika untuk Penelitian. Bandung. Alfabeta.
Sardiman, A.M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. & Ibrahim. 2014. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Agesindo.
Sudijono, A. 2012. Pengantar Statistika Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Statistik untuk Penelitian.Bandung: Alfabeta.