Analysis of Higher Order Thinking Skills (HOTS) of Class XI MIPA Students Coordination System Material

Penulis

  • Rizka Mawaddah Universitas Islam Riau
  • Nurul Fauziah Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/perspektif.2024.vol15(1).16462

Kata Kunci:

Anaysis, HOTS, Coordination System

Abstrak

This research aims to determine the Higher Order Thinking Skills (HOTS) abilities of Class XI MIPA students at SMAN 1 Bangkinang Kota in coordination system material. The method used in this research is quantitative descriptive. Sampling used the Simple Random Sampling technique. The sample in this study was 104 students. The results of the research show that the Higher Order Thinking Skills (HOTS) abilities of class XI MIPA students at SMAN 1 Bangkinang Kota in the coordination system material in the analyzing indicator (C4) got an average of 67,92% in the low category, the evaluating indicator (C5) got an average of 59,96% in the very low category, and the creating indicator (C6) got an average of 63, 79% in the low category. Based on the research results it can be concluded that the Higer Order Thinking Skills (HOTS) abilities of class XI MIPA students at SMAN 1 Bangkinang Kota on coordination system material are in the low category with a percentage of 63,89%

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Akmala, N. F., Suana, W., & Sesunan, F. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 11(2), 67–72. https://doi.org/10.30599/jti.v11i2.472

Anggraini, N. S., Hamidah, D., & Rahayu, D. S. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Materi Relasi Dan Fungsi Kelas Viii Di Smpn 1 Tanjunganom. Jurnal Pendidikan Matematika (Jupitek), 4(2), 79–86. https://doi.org/10.30598/jupitekvol4iss2pp79-86

Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Berbasis Zonasi. In Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi. https://repositori.kemdikbud.go.id/11316/1/01._Buku_Pegangan_Pembelajaran_HOTS_2018-2.pdf

Eliana, N. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Ipa Berorientasi Hots. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 170–180. https://doi.org/10.21009/jpd.v11i02.18675

Fatayah, F., Yuliana, I. F., & Muf’idah, L. (2022). Analisis Validitas Dan Reliabilitas Dalam Mendukung Ketuntasan Belajar Model STEM. Jurnal Buana Pendidikan, 18(1), 49–60.

Hamidah, L. (2018). HIGHER ORDER THINKING SKILLS: Seni Melatih Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Yogyakarta: Hijaz Pustaka Mandiri.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2018

Irawati, T. N. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI BILANGAN BULAT. Jurnal Gammath, 03(02), 1–7.

Isbandiyah, S., & Sanusi, A. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills).

Lestari, D. G., & Irawati, H. (2020). Literature Review: Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Dan Motivasi Siswa Pada Materi Biologi Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiri. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(2), 51–59. https://ojs.unsulbar.ac.id/index.php/bioma/article/view/861

Mbayowo, R., & Pasaribu, M. (2021). Analisis Kemampuan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Fisika Bentuk Representasi Gambar di SMA Negeri se-Kabupaten Morowali Utara. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 6(1), 96–103.

Miaz, Y. (2020). Paradigma Pembelajaran Terintegrasi HOTS, 4C Dan Technology: Suatu Keharusan Bagi Siswa. Jurnal Mutiara Pendidikan, 5(1), 25.

Milenia, D., Resti, N. C., & Rahayu, D. S. (2022). Kemampuan Siswa Smp Dalam Penyelesaian Soal Matematika Berbasis Hots Pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 3(2), 100–108.

Nurhayati, N., & Angraeni, L. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa (Higher Order Thinking) dalam Menyelesaikan Soal Konsep Optika melalui Model Problem Based Learning. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 119–126. https://doi.org/10.21009/1.03201

Pasaribu, L., & Siregar, R. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bahasa Indonesia Berbasis Hots ( Higher Order Thinking Skills ) Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Garoga Tahun Pembelajaran 2020/2021. KODE: Jurnal Bahasa, 11, 120–132.

Purwanto, M. N. (2013). Prinsip-prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Pusparini, F., & Mistiani, L. (2023). Profil Kemampuan HOTS Siswa SMP Plus Ma ’ arif NU Ciamis pada Pelajaran Biologi PENDAHULUAN Hasil studi Programme for International Student Assessment ( PISA ) 2018 yang dirilis oleh The Organisation for Economic Co-operation and Development ( OECD ) menu. Bioed:Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 150–160.

Ruwaida, H. (2019). Proses Kognitif Dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) Pada Pembelajaran Fikih Di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. Jurnal.Stiq-Amuntai.Ac.Id, 4(1), 51–76.

Sari, R. R., Lufri, L., Selaras, G. H., & Darussyamsu, R. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Kelas Xi Sma Pada Materi Sistem Ekskresi. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(2), 91–101. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v5i2.4649

Selegi, S. F. (2019). Analisis Kemampuan Higher Order Thinking Skill (Hots) Melalui Creative Problem Solving (Cps) Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mahasiswa. JURNAL SWARNABHUMI : Jurnal Geografi Dan Pembelajaran Geografi, 4(1), 24–34. https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v4i1.2591

Sujudi, M. S., Idris, T., S, S., & Handayani, P. H. (2020). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP Islam As-Shofa Kota Pekanbaru Berdasarkan PISA. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 58. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i1.9023

Sukmawati, A., Haris, H., & Mustari. (2019). Persepsi Guru Terhadap Penilaian Higher Order Thinking Skills (HOTS) (Studi pada UPT Satuan Pendidikan SMAN 1 Jeneponto). Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, Hukum & Pengajaran, XIV, 157–169.

Wardany, K., & Anjarwati, S. (2020). Kelayakan Penilaian Higher Order Thinking Skills pada Materi Lingkungan. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 1(3), 226–237.

Weni, A., Sirait, J., & Oktavianty, E. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP Pada Materi Gerak Lurus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 10(3), 408–413. https://doi.org/10.34125/kp.v6i2.622

Wibawa, R. P., & Agustina, D. R. (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots) Pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Era Society 5.0 Sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(2), 137–141. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i2.4779

Widana, I. W. (2017). Modul Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Yusuf, A. M. (2015). Asesmen Dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.

Diterbitkan

2024-04-30

Cara Mengutip

Mawaddah, R., & Fauziah, N. (2024). Analysis of Higher Order Thinking Skills (HOTS) of Class XI MIPA Students Coordination System Material . Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 15(1), 54–66. https://doi.org/10.25299/perspektif.2024.vol15(1).16462
Received 2024-02-28
Accepted 2024-04-24
Published 2024-04-30