The Influence Of Using Powtoon Animation Media In The Stad Type Cooperative Learning Model On The Mathematics Learning Outcomes Of Class X MIA Student At SMA Negeri 1 Tapung

Authors

  • Sri Rahma Jelita Universitas Islam Riau
  • Alzaber Alzaber Universitas Islam Riau
  • Mefa Indriati Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/perspektif.2023.vol14(2).14616

Keywords:

Powtoon animation media, STAD type cooperative; mathematics learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of powtoon animation media in the STAD type cooperative learning model on the mathematics learning outcomes of class X MIA students at SMA Negeri 1 Tapung. This research is a quasi-experimental research (quasi-experimental) starting on May 16 2023 to May 26 2023, with a nonequivalent control group design using a purposive sampling technique. This research was conducted for five meetings. The population in this study were all students of class X MIA SMA Negeri 1 Tapung. Data collection techniques in this study were carried out using test and documentation techniques. As for the instrument for collecting data on learning outcomes through pretest and posttest which will be processed using descriptive analysis and inferential analysis. After processing the data, the results of this study with descriptive analysis and inferential analysis showed that there was an influence of the STAD type cooperative learning model on the experimental class. Based on the results of this study, it can be concluded that there is an influence of the STAD type cooperative learning model on the mathematics learning outcomes of class X MIA students of SMA Negeri 1 Tapung.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alzaber Alzaber, Universitas Islam Riau

Pendidikan matematika

Mefa Indriati, Universitas Islam Riau

Pendidikan Matematika

References

Aliyah, A., & Purwanto, S. E. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran PowtoonTerhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Perkalian Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal IDEAS Pendidikan, Sosial, dan Budaya, Vol. 8 (3).

Alzaber, A., Suripah, S., & Susanti, W. D. (2021). Pengembangan Buku Ajar untuk Memfasilitasi Perkuliahan Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika (DPPM). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4). https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4131

Anggita, Z. (2020). Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Konfiks, Vol. 7 (2) hal. 44-52.

Dupri, D. C., & Suryani, D. (2020). Implementasi Masalah Model Pembelajaran Berbasis dalam Meningkatkan Kerjasama dan Hasil BelajarPada Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani, Vol 5(1).

Ekayani, N. L. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.

Ernalida, d. (2018). Powtoon: Media Pembelajaran Berbass Teknologi Informasi sebagai Upaya dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat, Vol. 5 (2) hal. 132-138.

Febriani, C. (2017). Pengaruh Media Video Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasi, Vo. 5 (1) hal. 11-21.

Haerullah, A., & Hasan, S. (2017). MODEL & PENDEKATAN PEMBELAJARAN INOVATIF. DI. Yogyakarta: CV Liantas Nalar.

Halimah, N. (2017). Perbedaan Pengaruh Model Student Teams Achievement Division (STAD) dan Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 267–275.

Khalisa, A. M., Herlina, S., Suripah, S., & Yolanda, F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Macromedia Flash 8 Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 12(2), 128–136.

Musfiqon, M. (2016). Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nurhusain, M. (2017). Analisis Dampak Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (Tsts) Terhadap Hasil Belajar Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), Vol. 2(2) hal. 46.

Oktavia, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Powtoon Dalam Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII MTS Negeri 1 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online (JPFT), Vol. 10(1).

Pais, M., Nogues, F., & Munoz, B. (2017). Incorporating Powtoon as a Learning Activity into a Course on Technological Innovations as Didactic Resources for Pedagogy Programs. Internasional Journal og Emerging Technologies in Learning, Vol. 12(6) hal. 120-131.

Rahmadani, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas X IPA SMA Negeri 9 Pekanbaru. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.

Siagian, M. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Matematics Education and Science), Vol. 2 (1)

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabet.

Suripah. (2015). Komparasi Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dan Tipe Think-Pair-Share (TPS) Pada Siswa SMP. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Vol. 6 (1) hal. 125.

Suryadi. (2019). Gerakan Ayo Sekolah di Kabupaten Bojonegoro: Peningkatan Sumber Daya Manusia Melalui Pendidikan Untuk Menyongsong Bonus Demografi. Jurnal Kependudukan Indonesia, 14(1), 77.

Yuliya, D., & Novia, E. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Materi Pelajaran Sejarah Indonesia dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIS Kelas X Di SMA Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, Vol. 2 (1).

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Rahma Jelita, S., Alzaber, A., & Indriati, M. (2023). The Influence Of Using Powtoon Animation Media In The Stad Type Cooperative Learning Model On The Mathematics Learning Outcomes Of Class X MIA Student At SMA Negeri 1 Tapung. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 14(2), 145–153. https://doi.org/10.25299/perspektif.2023.vol14(2).14616
Received 2023-10-18
Accepted 2023-10-29
Published 2023-10-30