Analisis Kelayakan Kebahasaan Buku Teks Bahasa Indonesia untuk SMA Kelas XII Kurikulum 2013 Terbitan Kemdikbud 2015

Authors

  • Rika Afriana Universitas Islam Riau
  • Regita Firjiantia Universitas Islam Riau
  • Resi Afuri Universitas Islam Riau
  • Restiani Universitas Islam Riau
  • Riska Putri Dinita Universitas Islam Riau
  • Muhammad Mukhlis Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/s.v1i2.8799

Keywords:

kelayakan kebahasaan, isi buku teks, bahasa Indonesia

Abstract

Teachers still complain about Indonesian language textbooks in the second semester of the twelfth semester because there are still many shortcomings in language and content. The purpose of this study was to describe and analyze the feasibility of the second semester of the twelfth semester of Indonesian language textbooks used by SMA Islam Sudirman. Aspects of the feasibility of the assessment are language and content. The data collection in this qualitative research uses the listening and proficient method, while the content analysis method is used to analyze the data. This study uses the expert triangulation method to test the validity of the data, namely researchers, teachers and students filling in the data generated by the data card based on the feasibility of the text book. The results of this study indicate the feasibility of textbooks in terms of language and content. The language and content scores are 56.3 and 51.9, so they are still not feasible. Both aspects need to be improved so that this textbook is suitable for both teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abed, Eman Rasmi dan Mohammad Mustafa Al-Absi. (2015). Content Analysis of Jordanian Elementary Textbooks during 1970–2013 as Case Study. International Education Studies, Vol. 8, No. 3. Canada: Canadian Center of Science and Education.

BAI, Prameswari Dyah Gayatri BAI. "Analisis Kelayakan Buku Teks Pintar Bahasa Indonesia Kelas Vii Smp/Mts Semester I." Basastra 9.1: 70-82.

Fahmi, D., Siburian, D. A. N. B., Lestari, D. A., Rezeki, E. T., Yulis, D. W., & Mukhlis, M. (2022). Analisis Kelayakan Bahasa Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas IX Kurikulum 2013 Terbitan Kemendikbud. Sajak (Jurnal Penelitian dan Pengabdian: Sastra, Bahasa, dan Pendidikan), 1(1), 137-147

Handayani, Conny, Bernadus Wahyudi Joko Santoso, dan Diah Vitri Widayanti. (2011). Tindak Tutur Direktif Dosen dengan Tenaga Administrasi: Ancangan Sosiopragmatik Berperspektif Jender. Lingua, 7 (2), hlm. 56-63.

Kriyantono, Rachmat. (2007). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Lestari, Retno Dwi, Mimi Mulyani, dan Subyantoro. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Induktif dengan Media Gambar Seri yang Bermuatan Nilai Karakter untuk Meningkatkan Kompetensi Menulis Paragraf Peserta Didik Kelas III. Lingua, XII (1), hlm. 53-62.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Mukhlis, M., & Asnawi, A. (2019). Teks Anekdot dalam Cerita Lisan Yong Dollah Pewarisan Orang Melayu Sebagai Alternatif Pemilihan Bahan Ajar Bahasa Indonesia. GERAM, 7(2), 30-43.

Mukhlis, M., Asnawi, A., & Rasdana, O. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksposisi Berbasis Tunjuk Ajar Melayu. Jurnal Sastra Indonesia, 9(2), 97-102.

Murni, S., & Mukhlis, M. (2022). Hambatan Guru dalam Melaksanakan Prosedur Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Masa Pandemi di SMA Negeri 5 Pekanbaru. Sajak (Jurnal Penelitian dan Pengabdian: Sastra, Bahasa, dan Pendidikan), 1(1), 118-124.

Mustadi, D. A., S2, P., Dasar, P., & Uny, P. (2016). Analisis Kelayakan Bahasa Dalam Buku Teks Tema 1 Kelas I Sekolah Dasar Kurikulum 2013 Arif Wiyat Purnanto 1) Prodi PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Magelang; 2). Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 102–111.

Purnanto, A. W., & Mustadi, A. (2016). Analisis kelayakan bahasa dalam buku teks tema 1 kelas I sekolah dasar kurikulum 2013. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 102-111.

Riyanto, Agus. (2013). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Membaca Bahasa Indonesia yang Bermuatan Nilai Kewirausahaan. Seloka, 2 (1), hlm. 27-32.

Published

2022-06-28

Issue

Section

Articles