Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca pada Proposal Penelitian Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Riau

Authors

  • Novrila Z Universitas Islam Riau
  • Ermawati Sulaiman Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/s.v1i1.8233

Keywords:

ejaan, tanda baca, proposal penelitian mahasiswa

Abstract

The background of this research is that there are still errors in the use of punctuation marks in research proposals by students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Riau Islamic University. The method used in this research is content analysis. The data collection technique of this research is using hermeneutic techniques. Meanwhile, the data analysis techniques of this research are data identification, data classification, and conclusion. The results showed that the form of errors in the use of punctuation in the research proposals of students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Islamic University of Riau amounted to 497 error cases, including 116 errors with a period (.) and a comma ( ,) totaling 226 errors, colon (:) totaling 46 errors, semicolon (;) totaling 11 errors, ellipsis (...) totaling 2 errors, parentheses ((...)) totaling 21 errors, single quotation marks ('...') totaled 9 errors, quotation marks (“...”) totaled 27 errors, question mark (?) totaled 1 error, exclamation mark (!) had 2 errors, and hyphen (- ) amounted to 36 errors.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alber, A., Febria, R., & Fatmalia, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Morfologi dalam Tajuk Rencana Surat Kabar Kompas. Geram, 6(1), 1–8. https://doi.org/https://doi.org/10.

/geram.2018.vol6(1).1218

Alfin. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. LKIS.

Ariyanti, R. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital, Tanda Baca, dan Penulisan Kata Pada Koran Mercusuar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(4), 12–28.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Penulis.

Chaer, A. (2011). Tata Bahasa Praktis Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Hebingadil, C.N.M. (2019). Kelas X SMA Katolik Santo Andreas. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(2), 31–38.

Margono, S. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Mekarisce, A.A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151.

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218–224.

Nugrahani. (2014). Metode Penelitian Kualitaif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books.

Pamungkas, S. (2012). Bahasa Indonesia dalam Berbagai Perspektif. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Purnamasari, A.M., Magdalena, I., dan Rosnaningsih, A. (2019). Analisis Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Paragraf Deskriptif Siswa Kelas 4 SDN Binong. Jurnal Indoenesia Dasar Pendidikan, 1(1), 13–23.

S, Ermawati., Hermaliza., Aprilla, Y.I. (2020). Kemampuan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP UIR dalam Menentukan Jenis Kalimat. Jurnal GERAM (Gerakan Aktif Menulis), 8(1), 9–16. https://journal.uir.ac.id/index.php/

geram/article/view/2097/2497

Salim dan Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media Bandung.

Sasongko. (2018). Analisis Kesalahan Bahasa Pada Proposal Kegiatan Mahasiswa UN PGRI Kediri 2016-2017. Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, Volume 2,(Nomor 1), 29.

Setyawati, N. (2010a). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia:Teori dan Praktik. Surakrta: Yuma Pustaka.

Setyawati, N. (2010b). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia:Teori dan Praktik. Surakrta:Yuma Pustaka.

Shara, A. (2019). Analisis Kemampuan Menentukan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(2), 346–352.

Sidiq, U. dan Choiri, M.M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV Nata Karya.

Siyoto, S dan Sodik, M.A. (2018). Dasar Metodologi Penelitian. Kediri: Literasi Media Publishing. Kediri: Literasi Media Publishing.

Sugiarti, R dan Ngaisah, S. (2018). Analisis Kesalahan Penggunaan Preposisi dan Pungtuasi dalam Karangan Narasi Siswa. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 10(2), 125–134.

Sukmadinata, N.S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wijayanti, dkk. (2014). Bahasa Indonesia Penulisan dan Penyajian Karya Ilmiah. Bandung: PT. Rajagrafindo Persada.

Wijayanti, A.Y. (2016). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Pada Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Darul Ulum Islamaic Centre Sudirman Guppi Undaris. Jurnal Media Penelitian Pendidikan, Volume 10, 186.

Zaim, M. (2014). Metode Penelitian Bahasa: Pendekatan Struktural. Surabaya: FBS UNP Press Padang.

Zuriati, D. (2017). Kesulitan Menulis Proposal Penelitian Oleh Mahasiswa STIBA Persada Bunda Pekanbaru. Menara Ilmu, Volume 11, 8.

Published

2022-02-26