Analisis Butir Soal Ujian Semester Ganjil Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII

Penulis

  • Winda Harisa Putri Universitas Islam Riau
  • Muhammad Mukhlis Universitas Islam Riau

Kata Kunci:

question item, difficulty, discriminating power, the effectiveness of the distractor

Abstrak

One of the problems in making questions is achieving a balanced proposition. To achieve a balanced proposition, both easy, medium and difficult questions must be represented properly. In this study, the authors used a quantitative approach and descriptive method. Based on an analysis of the odd semester exam questions for class VIII Indonesian at SMP Negeri 3 Pekanbaru for the 2018/2019 academic year, the authors conclude that the difficulty level index aspect of the questions is categorized as easy, because the highest percentage of questions are in the easy category, namely 34 questions (68%). However, when viewed from the aspect of item discrimination, it is categorized as inappropriate because the highest percentage is in the ineligible category, namely 41 items (82%). In terms of the effectiveness of the distractor, as a whole, seen from the students' answers, it is categorized as having a distractor that does not function properly. Therefore, these items cannot be used and must be discarded.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi 2). Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto. (2013).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakrta:Rineka Cipta.

Daryanto. (2012). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dimyati dan Mudjiono. (2013).Belajara dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Eko Putro Widoyoko. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Febriani, I.M. (2016). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Semester (UAS) Bahasa Jerman Kelas X Mia 6 SMA Negeri 1Maospati Tahun Pelajaran 2015/2016. Fakultas Bahasa Dan Seni, Volum V No.

Hakim, N. (2011). Evaluasi Hasil Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indoensia. Pekanbaru: Cendekia Insani.

Iskandar dan Danang. (2013). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Suatu Pendekatan Praktis Disertai Dengan Contoh. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Margono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Nazirun. (2014). Kurikulum dan Pembeelajaran. Pekanbaru: Penerbit Buku Forum Kerakyatan.

Ni Putu Sintya Winata. (2014). Analisis Butir Soak Pilihan Ganda Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMK Negeri 3 Singaraja. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa Dan Seni, Vol: 2 No.

Nurgiyantoro, B. (2013). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanto, N. (2009). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran.Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sanjaya. (2014). Peneliti Pendidikan. Jkaarta: Prenada Media Group.

Septiana, N. (2016). No Titleanalisis Butir Soal Ulangan Akhir Semester (Uas) Biologi Tahun Pelajaran 2015/2016 Kelas X Dan Xi Pada Man Sampit.. Prodi TBG Jurusan PMIPA Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Palangkaraya, Volume 4 N.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:rajawali Pers.

Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sudjana, Nana. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan.Jakarta: Bumi Aksara.

Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan Prinsip & Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumarta, K. (2013). Cara Mudah Menulis Skripsi. Pekanbaru: Forum Kerakyatan.

Sunjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tinambunan, J. (2017). Tipe Praktis Menulis Karya Ilmiah. Pekanbaru: Forum Kerakyatan.

Diterbitkan

2023-10-28

Terbitan

Bagian

Articles