Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Soal Ujian Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Kejuruan

Authors

  • Budi Kurniawan Universitas Islam Riau
  • Muhammad Mukhlis Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/s.v3i1.10945

Keywords:

higher order thinking skills, exam questions, Indonesian

Abstract

This study aims to find out the percentage of Higher Order Thinking Skills questions in the exam questions using Bloom revsi Taxonomy contained in the odd semester exam questions Indonesian at SMKN 1 Pekanbaru with a total of 50 questions. This type of research uses qualitative research, the method used is content analysis which then the results of the research will be described. The results showed that the percentage of occurrence of lower order thinking skills tends to dominate as much as 54% with the question of the level of understanding C2 is more dominant and then followed by applying C3 and remembering C1. Meanwhile, in the category of questions that develop higher order thinking skills, the percentage obtained is relatively low at 30% almost the average form of C4 level questions, and some levels evaluate C5 but unfortunately there is no finding about the level of creating C6.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Anderson, D. R. K. dan L. W. (2015). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen (Cetakan 1). Pustaka Pelajar.

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2017). Kerangaka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen (cetakan 2). Pustaka Pelajar.

Bungin, B. (2017). Metode Peneltian Kualitatif. PT Raja Grafindo.

Gunawan, Kustiani, L., & Sri Hariani, L. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. In Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI) (Vol. 12, Issue 1). http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Hamidy, U. (2003). Metode Penelitian Disiplin Ilmu-Ilmu Sosial Sosial dan Budaya. Bilik Kreatif Press.

Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitaif. Pustaka Ilmu Group Yogyakarta.

Kemendikbud. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Luar, A. (2020). Analisis Soal Hots Pada Buku Siswa Tokoh Penjelajah Angkasa Luar. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 15–24.

Muhammad Mukhlis, H. K. W. (2021). Pelaksanaan Prosedur Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smk Pekanbaru Pada Masa Pandemi The. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(2), 109–120.

Nindiantika, V. (2019). Kepemimpinan Situasional Untuk Meningkatkan Daya Saing Luaran Pendidikan ABAD 21. 2(3), 40–48.

SANI, R. A. (2019). Cara Membuat Soal Hots. TIRA SMART.

Sanjaya. (2008). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Prenada.

Susanto, A., & Rahmah, P. (2021). Analisis Tingkat Kognitif Soal Pada Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD ) Matematika MTs. Alauddin Journal of Mathematics Education, 3(1), 75–85.

Wirandani, T., Kasih, A. C., & Latifah. (2019). Analisis Butir Soal Hots ( High Order Thinking Skill ) Pada Soal Ujian Sekolah Kelas Xii Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Smk an-Nahl. Parole:Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(4), 485–494.

Yulis, D. W., Lestari, D. A., Fahmi, D., Rezeki, E. T., Mukhlis, M., & Riau, U. I. (2022). Analisis Kelayakan Bahasa Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas IX Kurikulum 2013 Terbitan Kemendikbud. SAJAK, 1, 137–147.

Downloads

Published

2024-02-28