Peningkatan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf Hijaiyah di PAUD

Authors

  • Alucyana Alucyana Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia.
  • Raihana Raihana Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia.
  • Dian Tri Utami Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia.

DOI:

https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2020.vol17(1).4638

Keywords:

Cards, Hijaiyah Letters, Reading, Early Childhood

Abstract

Early age is often referred to as the golden age (Golden Age) during which all aspects of development in children experience very significant development and this is the right time for parents and teachers to lay the foundations of the skills they will develop. To introduce letters hijaiyah to children after early childhood in some PAUD institutions are still applying conventional methods by using the book Iqro '. Introduction of hijaiyah letters can be varied by using hijaiyah letter cards. Learning model in the conventional way. This study wants to see the effectiveness of the use of hijaiyah letters in  improving the ability to read hijaiyah letters in early childhood in PAUD. The research method used in this study is Classroom Action Research (CAR). The results showed that the ability to read hijaiyah letters in B2 class PAUD Arrahma Siak Hulu increased by using hijaiyah letter media development. Evidenced by the results of cycle 1 that 50% complete reading hijaiyah letters while in increased to 93.75%

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anita, S. S., & Pd, M. (2015). Perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal al-Shifa, 6(02).

Arikunto, S. (2011). Penilaian dan Penelitian Bidang Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Aditya Media.

Departemen Pendidikan Nasional. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat. Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dhieni, N. dkk, (2015). Metode pengembangan bahasa. Banten: Universitas Terbuka.

Iqromah, F. (2018). Identifikasi Kemampuan Anak Dalam Mengenal Huruf Hijaiyah di TK Se-Kecamatan Samigaluh Kulon Progo. Pendidikan Guru PAUD S-1, 7(1), 11-24.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan pengembangan anak usia taman kanak-kanak. Jakarta: Grasindo.

Musfiroh, T. (2009). Menumbuhkembangkan baca-tulis anak usia dini. Jakarta: Grasindo.

Rahmawati, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Anak melalui Permainan Kartu Pesan Berantai di PAUD Melati Kota Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 74-87.

Sirojuddin, D. (2000). Seni Kaligrafi Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Surasman, O. (2002). Metode Isani Kunci Praktis Membaca Al-Quran Baik dan Benar. Jakarta: Gema Isani Press.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Prenada Media.

Suyanto, S., & Novidha, F. (2008). Strategi pendidikan anak: pengenalan dengan matematika, sains, seni, bahasa, dan pengetahuan sosial. Yogyakarta: Hikayat.

Yusuf, S. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Rosdakarya.

Downloads

Published

2020-04-29

How to Cite

Alucyana, A., Raihana, R., & Utami, D. T. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf Hijaiyah di PAUD. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 46–57. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2020.vol17(1).4638