Integrasi Ilmu dan Agama: Praktik Islamisasi Ilmu Pengetahuan Umum di Perguruan Tinggi

  • Muhamad Tisna Nugraha Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak, Indonesia.
Keywords: Integration Science, Religion, Higher Education

Abstract

This research aims to describe the practice of integration science and religion in Islamic Religious Colleges or Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKI), and various obstacles in realizing it. For that reason, researcher used library research (qualitative library research) with qualitative methods to get research conclusions. The data collection of this study, used instruments of observation and documentation techniques. Based on the the library research result, the conclusions are: 1) Integration of science and religion is implemented with different interpretations in each PTKI. 2) the percentage of general knowledge and religious education content is not proportional with PTKI. 3). It is not known certainty the number of research and community service practices by lecturers with general expertise and lecturers with ​​religious expertise, so are as collaboration between the two as both and the standards for the achievement of those goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmadi, A. (2001). Filsafat Umum. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Anggito, A., & Setiawan, J.(2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.

Ariyanik, S., & Suhartini, E. (2012).Fenomena Kenakalan Remaja di Desa Wonorejo Kabupaten Situbondo.Jurnal Entitas Sosiologi. Vol I, No 2.16-26.

Astuti, A. P., & Rps, A. N. (2018).Teknologi Komunikasi dan Perilaku Remaja.Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1).91-111.

Lubis, L. T., Sati, L., Adhinda, N. N., Yulianirta, H., & Hidayat, B. (2019).Peningkatan Kesehatan Mental Anak dan Remaja Melalui Ibadah Keislaman.Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 16(2), 120-129.

Muhammad, A. R. (2016). Sains, Teknologi, Dan Nilai-Nilai Moral. Elkawnie, 2(2), 109-126

Nashori, H. F., Diana, R. R., & Hidayat, B. (2019).The Trends in Islamic Psychology in Indonesia. In Research in the Social Scientific Study of Religion, Volume 30 (pp. 162-180). Brill.

Ngafifi, M. (2014).Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya.Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(1).

Nugraha, M. T. (2016). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) Menuju Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal At-Turats Vol. 10 No. 1.13-21.

Nugraha, M. T. (2016). Kaum LGBT dalam Sejarah Peradaban Manusia.Raheema: Jurnal Studi Gender dan Anak. Vol 3, No. 1.34-43.

Nugraha, M. T. (2019). Sejarah Pendidikan Islam: Memahami Kemajuan Peradaban Islam Klasik Hingga Modern. Yogyakarta: Diandra.

Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 15 Tahun 2018 Tentang Lembaga Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 46 Tahun 2019 Tentang Pendidikan Tinggi Keagamaan.

Sholeh, S. (2017). Islamisasi Ilmu Pengetahuan (Konsep Pemikiran Ismail Raji Al-Faruqi dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas). Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 209-221.

Sugiarto, E. (2015). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Suaka Media.

Tambak, S. (2015). Kebangkitan Pendidikan Islam: Melacak Isu Historis Kebangkitan Kembali Pendidikan Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 12(2), 182-199.

Tafsirweb.com, diakses Rabu tanggal, 19 September 2019.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Undang Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.

Wathoni, L. M. N. (2018). Integrasi Pendidikan Islam dan Sains: Rekonstruksi Paradigma Pendidikan Islam.Ponorogo: CV. Uwais Inspirasi.

Published
2020-04-29
Abstract viewed = 91 times
PDF downloaded = 85 times