Menyingkap Karakteristik Pendidik Islam Menurut Perspektif Hadist Nabi Muhammad Saw

Authors

  • Abdul Sattar Daulay Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25299/ajaip.2025.vol22(1).21675

Keywords:

Islamic Educators, Hadith of the Prophet, Characteristics, Al-Qur'an, Hadith, Islamic Education, Educational Methods

Abstract

Islamic education plays an important role in shaping the character of students in accordance with the values ​​of Islamic teachings. One of the main sources in understanding the characteristics of Islamic educators is the hadith of the Prophet Muhammad Saw, which provides guidelines on the nature, ethics, and methods that an educator must have. This study aims to reveal the ideal characteristics of Islamic educators based on the perspective of the hadith of the Prophet Muhammad Saw. Using a qualitative method based on literature studies, this study examines various hadiths related to the characteristics of educators, such as sincerity, patience, compassion, wisdom, and exemplary behavior. The results of the study indicate that an Islamic educator must have high moral integrity, be able to build good relationships with students, and teach knowledge with wisdom and gentleness. These findings contribute to enriching insight into Islamic education and become a guideline for educators in carrying out their duties in accordance with the teachings of the Prophet Muhammad Saw.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Bukhari, I. (1996). Shahih Al-Bukhari, Jilid I. Beirut: Darul Kutub ilmiyah.

Ali, M. M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 94–111. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.27

Al-Jumbulati, A. (1994). Perbandingan Pendidikan Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan. Jakarta: Ciputat Pers.

Barnadib, S.I. (tt). Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis. Yogyakarta, FIP IKIP.

Darajat, Z. (1978). Kepribadian Guru, Jakarta: Bulan Bintang.

Faulina, S. (2017). Peran Guru Sebagai Pembelajaran Dalam Memotivasi Peserta Didik Usia SD. Prosiding Diskusi Panel Pendidikan, 144–146.

Fibrianto, A. S., & Yuniar, A. D. (2020). Peran Budaya Organisasi dalam Pembentukkan Karakter, Etika dan Moral Siswa SMA Negeri di Kota Malang. Jurnal Analisa Sosiologi, 9(1), 276–282. https://doi.org/10.20961/jas.v9i1.41372

Handulusih, T. P. H., Salma, N. F., Utari, F. A., Sitianingrum, P., & Zuhri, S. (2024). Penggunaan Media Sosial Terhadap Perubahan Pola Pikir dan Perilaku Keagamaan Mahasiswa. Tashdiq: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 4(1), 101–110. https://doi.org/10.4236/tashdiq.v4i1.3479

Harsoyo, R. (2024). Supervisi Pendidikan Berbasis Profetik Perspektif Al- Qur’an. 5(1), 141–156.

Hery, N.A, (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Illahi, N. (2020). Peran Guru Profesional dalam Meningkatkan Prestasi Siswa dan Mutu Pendidikan di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Khon, A.M. (2012). Hadis Tarbawi. Jakarta, Kencana Prenada Media Group.

Kurniawan, D. (2010). Kamus Praktis Ilmiah Populer. Surabaya: Karya Ilmiah.

Mulyasa, E. (2007). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung, Remaja Rosda Karya.

Nabila, Y. A., Tanjung, N., Ginting, N. O., & Salianto. (2024). Pengaruh Tuntutan Pekerjaan dengan Kesejahteraan Psikologis pada Tenaga Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 8127–8133. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30178

Nasution, H.M.F, (1997). Psikologi Umum. Medan: IAIN Press Medan.

Nasution, I.M., M.D. & Afrida. (2019). Urgensi Kompetensi Kepribadian Guru dalam Sistem Pendidikan Perspektif Hadits Nabawi. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 9(2), 13–28. https://doi.org/10.18592/jtipai.v9i2.3421

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54. https://jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/152

Purwanto, N. (1999). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosda Karya.

Riasah, E. S., & Sirly, D. (2024). Konsep Jihad dalam Mengajar: Perspektif dan Guru Madrasah Aliyah Az-Zain. Spectra: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 23–39. https://journal.staialmasthuriyah.ac.id/index.php/spectra_pai/article/view/9

Rohartati, S. (2022). Analisis Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 249–258. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1935

Salinding, V. E., & Santoso, M. P. (2020). Model Relasi Guru Dan Murid Untuk Menolong Murid Mengembangkan Persepsi Yang Positif Terhadap Dirinya Dan Terhadap Guru. Aletheia Christian Educators Journal, 1(1), 75–84. https://doi.org/10.9744/aletheia.1.1.75-84

Setiyadi, B., Muspawi, M., & Kasiani, R. (2021). Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial Guru. Susunan Artikel Pendidikan, 5(3), 227–233. https://doi.org/10.30998/sap.v5i3.8573

Situmorang, T. (2010). Kode Etik Profesi Guru. Medan, Perdana Publishing.

Sukron, A. (2020). Etika Peserta Didik dalam BelajarTelaah Kitab Tadzkirat Al Sami’Wa Al Mutakallim Fi Adab Al ’Alim Wa Al Muta’allim Karya Al Imam Al Qadli Badr Al Din Muhammad …. repository.iainkudus.ac.id. http://repository.iainkudus.ac.id/id/eprint/4376

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendekia Pendidikan, 4(4), 25–35. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3325

Suparta, M.D. dan Ranuwijaya, U. (1993). Ilmu Hadis. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Susilo, A., & Sarkowi. (2019). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen Bab IV Pasal 10.

Yuslem, N. (2001). Ulumul Hadis. Jakarta: PT. Mutiara Sumber Widya.

Yusuf, S. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan.Jakarta:Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Zubaidi, A., Nudin, B., Safitri, E., Saputra, K. D., Arifah, M. A. N., Habibi, M. M. & Imaji, P. I. (2022). Imajinasi Dan Refleksi Kritis Pengembangan Pendidikan Islam.

Zuhairini. (1995). Filsafat Pendidikan Islam. Surabaya: Al Maarif.

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Daulay, A. S. (2025). Menyingkap Karakteristik Pendidik Islam Menurut Perspektif Hadist Nabi Muhammad Saw. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 22(1), 28–41. https://doi.org/10.25299/ajaip.2025.vol22(1).21675