Strategi Penanaman dan Pelaksanaan Nilai Moral Agama Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Yudia Rahma Universitas Islam Riau, Indonesia
  • Raihana Raihana Universitas Islam Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25299/ajaip.2025.vol22(1).16617

Keywords:

Religious Moral Values, Instilling Values, Early Childhood

Abstract

The purpose of this research was to find out how the implementation of moral and religious values ​​was instilled in children at the Harapan Bunda Sungai Pagar PAUD Post, Kampar Kiri Hilir District, Kampar Regency. Qualitative research with a descriptive approach is the research method used in this research. This involved two main informants, namely teachers at the PAUD Post and one person as a supporting informant, namely the Principal of the PAUD Post School. Data collected for research uses interviews, observation and documentation. Meanwhile, analyzing this research begins with collecting data, reducing the data, then presenting the analyzed data and finally withdrawing the data for verification. The results of this research show that the instillation of moral and religious values ​​at the Harapan Bunda PAUD Post is carried out by teachers through 1) the storytelling method, this method is used because it is considered effective in instilling religious and moral values ​​in children, children understand more quickly if the instillation of religious moral values ​​is carried out. by telling stories. 2) habituation, this method is carried out every day through examples given by the teacher and this is always done so that children become accustomed to it and 3) conversations between the teacher and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, N. P., Wirya, I. N., & Ujianti, P. R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok A Gugus Kecamatan Buleleng. E-jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 5(2).

Ananda, R. (2017). Impementasi Nilai-Nilai Moral Dan Agama Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 1 (1), 2-10.

Hadisa, P. (2017). Penggunaan Metode Cerita untuk Mengembangkan Nilai Moral Anak TK/SD. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyyah, 87-95.

Khasanah, H. d. (2016). Metode Bimbingan Dan Konseling Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Sholat MI Nurul Ngalian Semarang. Jurnal Ilmu Dakwah, 36 (1), 4-5.

Komariyah, N. (2014). Penanaman Nilai-Nilai Agama Dan Moral di Taman Kanak-Kanak Masyithoh Welahan Wetan Kecamatan Adipala Kabupaten Cilacap Tahun Pelajaran 2013/2014. . Purwokerto: Skripsi: STAIN Purwokerto.

Mutmainnah. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Agama Dan Moral Dalam Kegiatan Bercerita Pada Kelompok B Di TK Aisyiyah Bustanul Atfhal 1 Sungguminasa Kabupaten Gawa. Makassar: Skripsi: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Nurhayati, S., Muazimah, A., & Raihana. (2018). Pengenalan Narkoba Pada Anak Usia Dini Melalui Pendekatan Metode Bercerita. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 1(2). 93-101.

Nuryani, S. (2015). Studi Deskriptif Penanaman Nilai Moral Pada Anak Usia Dini Di Lingkungan Lokalisasi Sunan Kuning Kelurahan Kalibanteng Kulon Kota Semarang. BELIA: Early Childhood Education Papers. 4 (2). 17-23.

Raihana. (2020). Optimalisasi Fungsi Keluarga Terhadap Penanaman Nilai Moral dan Agama Pada Anak. Jurnal Al-Abyadh. 3 (2). 99-109.

Susanti, U. V. (2020). Metode Pembiasaan Dalam Perkembangan Moral Dan Nilai-Nilai Agama Terhadap Perilaku Belajar Anak. Jurnal pendidikan anak usia dini. 2 (2), 5-6.

Susanti, U. V., & Yasin, A. (2020). Metode Pembiasaan Dalam Perkembangan Moral Dan Nilai-Nilai Agama Terhadap Perilaku Belajar Anak. Qurrati: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 2 (2), 1-19.

Trisnawati. (2015). Kajian Struktural dan Nilai Moral dalam Cerita Pendek Keagamaan serta Pemanfaatannya sebagai Bahan Ajar. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 1 (1). 77-84 ISSN: 2443-1435.

Yuliana, L. (2013). Penanaman nilai-nilai moral pada anak usia dini. Jurnal ilmiah WUNY. 15(1), 1-10.

Zulhaini, Z. (2019). Peranan Keluarga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Kepada Anak. Al-Hikmah. Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam. 1(1), 1-15.

Zuriah, N. (2007). Pendidikan moral & budi pekerti dalam perspektif perubahan: menggagas platform pendidikan budi pekerti secara kontekstual dan futuristik. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-04-13

How to Cite

Rahma, Y., & Raihana, R. (2025). Strategi Penanaman dan Pelaksanaan Nilai Moral Agama Pada Anak Usia Dini. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 22(1), 131–138. https://doi.org/10.25299/ajaip.2025.vol22(1).16617