Pengembangan Inti Bi'ah Solehah di Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs): Satu Gagasan Menurut Al-Quran dan Al-Sunnah

Authors

  • Mohd Aizul bin Yaakob Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia
  • Noorkartina binti Mohamad Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia
  • Muhammad Asyraf bin Baharudin Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia
  • Anis Shakira binti Aisom Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia
  • Rifhan Syafinaz binti Shabri Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia
  • Mohammad Ammar bin Mohd Radzi Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2024.vol21(1).14252

Keywords:

Pengembangan, Bi’ah Solehah, Inti, Kepribadian Pelajar

Abstract

Bi’ah solehah atau lingkungan yang baik merupakan suatu penyumbang besar dalam pengembangan kepribadian pelajar di suatu institusi. Pengembangan kepribadian pelajar bukan saja dipengaruhi oleh pengajaran dan pembelajaran di dalam ruang kelas saja. Akan tetapi, faktor lingkungan turut mempengaruhi pengembangan kepribadian pelajar. Bagaimanapun, kajian ini mendapati bahwa gagasan dalam pengembangan elemen bi’ah solehah masih belum diperkenalkan dalam berbagai kajian, khususnya dalam pengelolaan perguruan tinggi. Berhubungan dengan hal tersebut, artikel ini bertujuan menyarankan inti utama dalam pengembangan bi‘ah solehah, khususnya di Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs). Kajian ini adalah sepenuhnya bersifat kualitatif dan melibatkan pengumpulan data melalui kaidah dokumentasi dan dianalisis dengan menggunakan kaidah analisis dokumen. Hasil dari kajian menunjukkan sekurang-kurangnya terdapat enam ini utama yang disarankan dalam pengembangan bi’ah solehah di KUIPs, yaitu pembudayaan ilmu, pelaksanaan amar ma‘ruf nahy al-munkar, pergaulan dengan mematuhi syariah, memberdayakan pelaksanaan sholat jama’ah, membentuk komunikasi digital bi’ah solehah dan lingkungan kondusif dan nyaman.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, A, dan Tahir, M.A.A. (2005). Al-Qamus al-Muhit. Muhammad Na‘im al-‘Arqasusi (Ed.). Bayrut: Mu’assasah al-Risalah.

Abdullah, M.A. (2004). Batasan Pergaulan Lelaki dan Perempuan: Bentuk-bentuk dan Hukumnya. Kelantan: Percetakan & Perniagaan Nik Daud Sdn. Bhd.

Al-‘Ayni, Al-Din, B. (2001). ‘Umdah al-Qari Syarh al-Bukhari. ‘Abd Allah Mahmud Muhammad ‘Umar (Ed.). Bayrut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Alis dan Muhammad. (2018). Pendekatan Amar Makruf dan Nahi Mungkar Dalam Kerangka Hisbah: Amalan Penguat Kuasa Jenayah Syariah di Malaysia. International Journal of Law, Government, and Communication. 3(9)., 57-68.

Al-Isfahani, A.A.A.A. (1961). Al-Mufradat fi Gharib al-Quran. Muhammad Sayyid Wailani (Ed.). Mesir: Maktabah Mustafa al-Bab al-Halabi wa Awladuh.

Arifin, R.M., & The, K.S.M. (2019). Kemenjadian Pelajar Berasaskan Startegi dan Pelaksanaan Iklim Dini: Satu Konseptualisasi. Asian People Journal. 2(1). 54-63.

Azri, M., dan Crispina. (2019). Pengaruh Persekitaran Psikososial Sekolah dan Efikasi Kendiri Guru Terhadap Amalan Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21. International Journal of Education, Psychology, and Counseling. (4)32. 284-314.

Berne, E. (1964). Games People Play: The Psychology of Human Relationships. New York: Ballantine Books.

Hamzani dan Nadzifah, A. (2021). Pelaksanaan Amalan Solat Fardu Berjemaah Dalam Kalangan Pelaar Lelaki di Surau at-Taqwa, Institut Kemahiran Islam Malaysia Sarawak (IKMAS). Nadwah Ulama Nusantara (NUN) IX 2021: Naskhah Ulama Melayu Dalam Akal Budi Nusantara.

Huda, N., dan Mariam. (2015). Peranan Solat dalam Membangunkan Penghayatan Hidup Beragama: Satu Tinjauan. Prosiding. Seminar Antarabangsa Antara Universiti Pengajian Lepasan Ijazah dan Pertandingan Poster 2015. Hotel Everly Putrajaya, Malaysia.

Ibn Kathir, I.b.U. (2004). Tafsir Ibn Kathir. ‘Abd al-Qadir al-Arna’ut (Ed.). Riyadh: Dar al-Salam.

Idris, M. (2022). Tinjauan Kefahaman Pelajar Fakulti Pengajian Islam Kolej Universiti Islam Perlis Tentang Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Jamalullail Journal, 1(2), 83-97.

Langgulung, H. (1987). Asas-Asas Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Malinen, O.P. Savolainen, H. (2016). The Effect of Perceived School Climate and Teacher Efficacy in Behavior Management on Job Satisfaction and Burnout: A Longitudinal Study. Teaching and Teacher Education. 60, 144-152.

Muhamad, N. (2015). Biah Solehah dan Penghayatan Akhlak Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA). Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Nabila, A., dan Osman, K. (2022). Konsep Amar Makruf Nahi Munkar Dalam Dakwah. Prosiding Seminar Dakwah & Wahdah Al-Ummah 2022 “Interaksi Dakwah di Malaysia Merentas Zaman”. 14-15 Julai 2022. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Noor, A. F. M., Jasmi, K. A., & Shukor, K. A. (2016). Masalah Sosial Dalam Kalangan Pelajar dan Peranan Pensyarah Pendidikan Islam Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Journal of Social Sciences and Humanities. 11 (2). 50-61.

Normadiana et al. (2021). Gejala Sosial di Kalangan Mahasiswa Universiti. Gading (Online) Journal for Social Sciences, Special Issue KONAKA (Bahasa Melayu). 24(3). 38-46.

Phayilah et al. (2020). Ikhtilat Menurut al-Quran dan Kesannya Terhadap Pembentukan Akhlak Remaja Masa Kini. Providing "The 2nd International Conference on Contemporary Issues in al-Quran and Hadith 2020 (Thiqah 2020). 21-24 February 2020. Hotel Maliboro, Jogjakarta, Indonesia.

Sharifah, K.b.W.Y. (2022). Transformasi Potensi Diri Melalui Formula ILMU dalam Proceeding Borneo Islamic International Conference. (13). 282-285.

Umaruddin, M. (2003). The Ethical Philosophy of al-Ghazali. India: Adam Publisher.

Usman. I. (2013). Kepribadian, Komunikasi, Kelompok Teman Sebaya, Iklim Sekolah dan Perilaku Bullying. Humanities. 10 (1). 49-60.

Zainuddin et al. (2008). Pendekatan Kaunseling Menangani Masalah Kebebasan Dalam Kalangan Pelajar Institut Pengajian Tinggi: Dua Kajian Kes. Jurnal Pendidikan. 33. 107-123.

Downloads

Published

2024-04-06

How to Cite

bin Yaakob, M. A., binti Mohamad, N., bin Baharudin, M. A., binti Aisom, A. S., binti Shabri, R. S., & bin Mohd Radzi, M. A. (2024). Pengembangan Inti Bi’ah Solehah di Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs): Satu Gagasan Menurut Al-Quran dan Al-Sunnah. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 31–40. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2024.vol21(1).14252