Pengelolaan Pendidikan Non Formal (Studi Kasus Pada Pengajian Alfurqon Sibuhuan)

Authors

  • Irma Suryani Siregar Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2023.vol20(1).13558

Keywords:

Management, Recitation, Al-Furqon

Abstract

This study aims to analyze the management of Sibuhuan's al-Furqon recitation. As we know, Sibuhuan Padang Lawas as a religious society makes Islamic education a priority for the community and students. Besides that, there are also many other non-formal education in the midst of society. It is important to study the management of al-Furqon recitation as a non-formal educational institution that is very beneficial to society. This research is a qualitative research with a descriptive analysis approach. Data collection was carried out by observation, in-depth interviews and documentation, using the Miles and Huberman model of data analysis techniques. The findings of this study indicate that Al-Furqon Study is a non-formal education that provides free education for the community, with specifications for the introduction of hijaiyah letters, makhroj lessons, tajwid and recitations of the Qur'an, besides that there are also additional learning materials, such as monotheism and jurisprudence and morals, the learning process of which is carried out every day after the evening prayer until 9 pm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, B. (2018). Menyenangkan Belajar Sambil Bernyanyi. Temanggung: Jateng Pos.

Bringgs, J. . (1997). Instruction Design: Principle and Aplication. New York: Educational Technology Publication Inc.

Brotodiharjo, S. (2005). Donasi Sumbangan Masyarakat. Yogyakarta: Andi Offset.

Candra Husein. 2023. Tenaga Pendidik Rumah Pintar Acibu. Mandailing Natal: Wawancara.

Dina Awaliyah. 2023. Tenaga Pendidik Rumah Pintar Acibu. Mandailng Natal: Wawancara.

Hardiansyah, H. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Selemba Humanika.

Kamil. (2022). Metode Diskusi dalam Pebelajaran. Palembang: Sereliciouz.

Kuntoro, S. . (2006). Pendidikan Formal Bagi Pengembangan Sosial. Yogyakarta: PTK-PNF.

Lubis, S., Pasaribu, M., Siregar, R., Agustini, R., & Lubis, J. N. (2021). Bimbingan Belajar Membaca Al-Qur’an Gratis Pada Anak Asuh Rumah Pintar Acibu Desa Purwodadi Kecamatan Padangsidimpuan Batunadua. Martabe : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 357. https://doi.org/10.31604/jpm.v4i1.357-362.

Muhammad Sholih. 2023. Tenaga Pendidik Rumah Pintar Acibu. Mandailng Natal: Wawancara.

Mujib, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Munadi, R. (2012). Model-model Pembelajaran. Bandung: CV. Bina Media Informasi.

Pemerintah Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Retrieved from bisnis ritel - ekonomi.

Pranoto, S. A., Wahida, A., & Kurniadi, E. (2021). Peranan Manajemen Pengelolaan Pendidikan Non Formal Untuk Mempertahankan Eksistensi Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur (SENADA), 4, 374–379.

Rouf, A. (2015). Potret Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum Abd. Rouf (Guru SMPN 41 Surabaya). Jurnal Pendidikan Agama Islam UIN Sunan Ampel, 03(No. 1 (2015)), 187–206.

Rumondor, P., & Manese, R. (2020). Eksistensi Masjid di Perkotaan Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam: Studi Pada Masjid Ash-Shiddiiqi . The Development of Islamic Thought on Multiple Perspectives, 1(1), 260–277. https://doi.org/10.31219/osf.io/s3cjh.

Sa’diah, H., Zulmuqim, & Kosim, M. (2021). Eksistensi Lembaga Pendidikan Islam Non Formal. Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(2).

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientsi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Predana Media.

Sarmadan. 2023. Pendiri Rumah Pintar Acibu. Mandailing Natal: Wawancara.

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2006). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Usman, M. U., & Setiawanti, L. (2001). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wiwinda. (2011). Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (PLS). At-Ta’lim, 10(1), 135–148.

Yuliani, L., Karwati, L., Hamdan, A., Masyarakat, J. P., Siliwangi, U., & Tasikmalaya, K. (2022). Manajemen Pendidikan Nonformal Melalui Pesantren dalam memelihara Tradisi Kearifan Lokal (Studi di Pesantren Miftahul Huda Manonjaya Kabupaten Tasikmalaya). 7(1), 39–50.

Downloads

Published

2023-07-16

How to Cite

Siregar, I. S. (2023). Pengelolaan Pendidikan Non Formal (Studi Kasus Pada Pengajian Alfurqon Sibuhuan). Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 89–98. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2023.vol20(1).13558