Students’ Islamic Senior High School 3 Kampar Interest in Learning Arabic

Students’ Islamic Senior High School 3 Kampar Interest in Learning Arabic

Authors

  • Wardatul Wahidah Universitas Islam Riau
  • Saproni Universitas Islam Riau
  • Rojja Pebrian Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/elthumuhat.2021.vol4(1).9322

Keywords:

الكلمات المفتاحية: اهتمام، تعلم الطلاب، اللغة العربية, Keywords: Interest, Students’ Learning, Arabic

Abstract

The purpose in this research examined to know students’ class XI interest level in learning Arabic at Islamic Senior High School 3 Kampar. This research used quantitative research. The population took all students at Islamic Senior High School 3 Kampar in 384 students.  The sample took all class XI students in 88 students. Sampling technique used purposive sampling, where it was taken based on characteristic or population attitude that was known before, and the criterion as follows: inclusion criteria: active students at Islamic Senior High School 3 Kampar, all class XI students. Exclusion criteria: all class X students, all class XII students.

Data collection technique used observation, questionnaire and documentation as supporting data. Observation was used to do observation to students. Questionnaire was used to know students’ interest level in learning Arabic. Research finding showed that students’ Islamic Senior High School 3 Kampar Learning Interest in learning Arabic was 68.43% and it meant that was in middle category.     

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع

Ahmad, M. Y., & Tambak, S. (2017). Hubungan metode tanya jawab dengan minat belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 89-110.

Andriani, A. (2015). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 39–56. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.01.39-56

Astuti, L. I. N. S. (2017). Penguasaan Konsep IPA Ditinjau Dari Konsep Diri. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 40–48.

Budiman, M. (2013). Pondok pesantren al-ikhlas ujung-bone.

Creswell, (2010). Research Design – Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Diah Rahmawati As’ari. (2010). Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1, 113.

Faidil Azmi (2017). Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Kampar. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Hakim, L. N. (2013). Ulasan Metodologi Kualitatif : Wawancara Terhadap Elit Review of Qualitative Method : Interview of the Elite. 165–172.

Hypermedia. (n.d.) . (2019). Hypermedia aplikasi pembelajaran bahasa arab di era digital. : CV. Kaaffah Learning Center, Parepare, Sulawesi Selatan.

Hidayah. (2015). Pengembangan Kartu Cesar (cerdas aktif religius)Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab Dan Karakter Siswa Kelas VIII Mts Al Irsyad Gajah Demak, Demak.

Huda,miftahul. (2008). Studi Tentang Minat Belajar Bahasa Arab Pada Siswa SMA Muhammadiyah 4 Yogyakarta. Perpustakaan Digital UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Ilmu, F., & Uny, P. (2011). Majalah Ilmiah Pembelajaran Nomor 1 Volume 7 Mei 2011 108. 7, 108–121.

Islam, J. P. (2019). Strategi Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab : Universitas Ibn Khaldun Bogor, Indonesia.

Istima, K., & Takallum, D. A. N. (2011). Strategi pembelajaran bahasa arab aktif (kemahiran. 8(02), 219–235.
Jauhari, Q. A. (2018). Pembelajaran Maharah Istima di Jurusan PBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Jurnal Tarbiyatuna, 3(1), 129–152. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3440

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sitti Kuraedah. Al-Ta’dib, 8(2), 82–98.

Keterampilan, P., Arab, B., Harimi, A. C., & Purwokerto, F. I. (n.d.). ( Analisis Kebutuhan Peserta Didik Tunanetra dalam ديرجتلا ةءارقلا و ملاكلاو عامتسلإا يه ةيواغللا تاراهلما . ةيواغل تاراهم ناقتلا ةغللا ميلعت لعجي ءاضقل . ةفلتخم تاوطخب سردلما لمعي نأ جاتحت ةيبرعلا تاراهم ميلعت , كلذلو . ةباتكلاو . ذيملاتلل لدعأ لصفلا لعج. 1(2), 19–32.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika, 11(01), 9-16.

Nislahudin, (2017). "Minat Siswa Sekolah Dasar Negeri memasuki Pondok Pesantren Sheyk Burhanuddin Desa Kuntu Kecamatan Kampar Kiri Kabupaten Kampar".

Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nuraztia, R. (2013). Dengan Metode Pembelajaran Q Uiz Team ” Think Fast Do Best ” Pada Materi Reaksi Oksidasi-Reduksi Di Kelas X. IX.

Nur, C. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Film Kartun Terhadap Peningkatan Maharah Al-Kalam Peserta Didik. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 92–105.

P., A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran,

Roza,Nola. (2015). Pengaruh Lingkungan Pendidikan Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTsN Wonokromo, Bantul, Yogyakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Yogyakarta.

Rusmiati. (2017). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar bidang studi ekonomi siswa MA Al Fattah Sumbermulyo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1(1), 21–36.
SAMIN, S. M. (2020). Buku Panduan Matrikulasi Bahasa Arab.

Sholihah,dkk. (2020). Pengajaran Bahasa Arab (Studi Minat Belajar Dan Kemampuan Berbicara Siswa). Arabia.

Sikap, H. A., Dan, L., & Upnm, N. C. (n.d.). Hubungan antara sikap, minat,latihan dan kepemimpinan.

Simbolon, N. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Siyoto, dkk. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta : Literasi Media.

Sholehuddin, A. (2019). Implementasi Metode Amtsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Maharah Qiro ’ ah. 3(1), 47–64. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.708

Sudarsana, (2014). Pembinaan Minat Baca. 1–49.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta

Suryani, E., Wahyuni, A., Belajar, M., Arab, B., & Pendahuluan, A. (2018). Pengaruh sumber belajar terhadap minat belajar bahasa arab siswa kelas vii mts negeri 2 sumbawa kabupaten sumbawa besar. X, 1–15.

suyitno. (2018). Metode Penelitian Kualitatif Konsep, Prinsip Dan Operasionalnya. Malang : Pustaka Media.

Syaputra,edy. (2020). Snowball Throwing tingkatkan minat dan hasil belajar. Haura Publising : Sukabumi.

Taufikin, .(2018). Strategi Pembelajaran Aktif Crossword Puzzle Sebagai Permainan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. : IAIN Kudus, Indonesia. http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Arabia/article/view/2441, 151-169

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Ulya, N. M. (2017). Nadwa. Nadwa, 10(1), 1–25. Pengaruh Metode Pembelajaran dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab (Studi Eksperimen Pada MAN 1 Semarang)http://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/867/769

zed. (2008).metode penelitan keputakaan. jakarta : mestika zed.

Downloads

Published

2022-08-31

Issue

Section

Articles