KONSEP DIRI PEREMPUAN CANTIK DI INSTAGRAM

Authors

  • Chika Ananda Putri Irza Universitas Islam Riau
  • Ivan Taufiq Universitas Islam Riau
  • Budi Hermanto Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/medium.2021.vol9(2).8636

Keywords:

Self-Concepts, Beautiful Women, Instagram

Abstract

This article discusses how the self-concept of beautiful women on Instagram by the phenomenon of beauty standards on Instagram. The impact of this image of beauty standards makes women feel insecure, comparing themselves to others on Instagram and losing their motivation. This research method uses a qualitative descriptive with a phenomenological approach. This research uses aspects of self-concept, through Knowledge, Expectations, and Assessment. As A result of this study, nformants use the information on Instagram to be able to add insight. The informants also learned to love themselves and felt much more comfortable and motivated with their current version of themselves. The informants actually learn from previous experiences so that they can continue to improve themselves so that in the future they become better people.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Adishesa, M. S. (2020). Hubungan Intensitas Pengguna Instagram dan Self Esteem Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Psikolog MIND SET, Vol.11, No.1.
Aziz, A. R. (2018). Keefektifan Layanan Informasi Berbasis Instagram Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Bimbingan dan Konseling, Vol.1, No.3.
Bungin, B. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Predana Media.
Erniwati, E. &. (2020). Perubahan Perilaku Komunikasi Kaum Perempuan Pengguna Instagram Stories di Kota Makassar. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.9, No.2.
Ghufron, N. &. (2011). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hanika, P., & Witjaksono. (2020). Sosialisasi Literasi Media Digital di Jakarta (Studi Eksperimen Penggunaan Youtube Terhadap Siswa Sekolah Dasar di Jakarta). Jurnal Komunikasi dan Kajian Media, Vol.4, No.2.
Laksmi. (2018). Teori Interaksionisme Simbolik dalam Kajian Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Journal of Library and Information Science, Vol.1, No.1.
Liliweri, A. (2015). Komunikasi Antar-Personal. Jakarta: Predanamedia Group.
Mahanani, M., Laraswati, D., Salsadilla, R., Nabilah, H., & Wibowo, H. (2020). Pelatihan Konsep Diri Remaja Putri Untuk Membangun Pemahaman Tentang Standar Kecantikan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol.3, No.3.
Marlianti, N. &. (2012). Representasi Tubuh Perempuan Dalam Rubrik Kecantikan di Majalah Femina Edisi Mei 2011. Jurnal Komunikologi, Vol.9, No.2.
Moehakar, F., & Handayani, B. (2019). Fenomenologi Literasi Media pada Remaja di Kota Pekanbaru. Jurnal Ranah Komunikasi, Vol.3, No.1.
Nguyen. (2014). Exploring The Selfie Phenomenon : The Idea Of Self-Preservation And Its Implications Among Young Women. Smith College School For Social Work, 36-39.
Nikmah, K. (2016). Perubahan Konsep Kecantikan Menurut Iklan Kosmetik di majalah Femina Tahun 1977-1995. e-Journal Pendidikan Sejarah, Vol.4, No.1.
Pricilia, C., & Yoanita, D. (2018). Pengaruh Bodily Shame di Instagram Terhadap Konsep Diri Remaja Perempuan. Jurnal E-Komunikasi, Vol.7, No.2.
Putra, M. (2019). Kemanfaatan Instagram Dalam Pembentukan Citra Diri Remaja Wanita di Makassar. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.2, No.1.
Rakhmat, J. (2003). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sunarto. (2017). Studi Fenomenologi : Esensi Pengalaman Konsumsi Media Lokal di Kota Semarang. Pertemuan Forum Dekan Ilmu-Ilmu Sosial PTN Se-Indonesia.
Worotitjan, H. (2014). Konstruksi Kecantikan Dalam Iklan Kosmetik Wardah. Jurnal E-Komunikasi, Vol.2, No.2.
Yadani, F., & Wirman, W. (2017). Pengalaman Komunikasi dan Konsep Diri Pengungsi Asal Afghanistan di Kecamatan Rumbai. JOM FISIP, Vol. 4, No.2.
Zuraida. (2018). Konsep Diri Pada Remaja Dari Keluarga Yang Bercerai. Kognisi Jurnal, Vol.2, No.2.

Published

2022-01-18