Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script dalam Memahami Materi Teks Fabel

Authors

  • Maharani Mandawa Putri Universitas Riau
  • Elvrin Septyanti Universitas Riau
  • Zulhafizh Zulhafizh Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/j-lelc.2023.13008

Keywords:

fable text, cooperative script, quantitative

Abstract

This study aims to find out how students understand the material by using the cooperative script learning model in fable text material for class VII students of SMPN 3 Bangko Pusako. The sample in the study was 60 students of class VII using the Total Sampling Design technique used was a one-group pretest-posttest design. In this study there were two groups, namely the experimental group and the control group. Data collection techniques used tests. Data analysis techniques using the normality test, homogeneity test and t test. To test the hypothesis used t test, from the calculation results obtained a significant level of 0.005. It turns out that the significance value (2-tailed) is 0.000 <0.05, so that H0 is rejected and H1 is accepted so that it can be concluded that there is significant influence and difference in the use of the cooperative script learning model in fable text material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anik, R. (2013). Penerapan Metode Cooperative Script Dalam Pembelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas II MI. Skripsi.Univesitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Yogyakarta

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grasindo Persada

Ghozali. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate. Program IBM SPSS 25

Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13. DOI: https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.6602

Huda. (2013). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Handayani. (2020). Metodologi Penelitian Sosial. Yogyakarta: Trussmedia Grafika

Hanafiah, dan Suhana. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika aditama

Hamrumi. (2009). Strategi dan Model-Model Pembelajaran Aktif Menyenangkan. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.

Ika A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Murid Kelas V sd Skripsi, Pekanbaru. Universitas Riau

Kemendikbud. (2016). Materi Pelatihan Impelementasi Kurikulum 2013

Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Impelementasi Kurikulum 2013

Mashun. (2013). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Kurikumlum 2013). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nurgiyantoro. (2005). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM Press

Nuryadi. dkk. (2007). Dasar-Dasar Statistik Penelitian.Yogyakarta: Sibuku Media

Poerwati, L. E. (2013). Panduan Memahami Kurikulum 2013, Sebuah Inovasi Struktur Kurikulum Penunjang Pendidikan Masa Depan. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Suryani. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Skripsi, Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Downloads

Published

2023-06-29

How to Cite

Mandawa Putri, M., Septyanti, E. ., & Zulhafizh, Z. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script dalam Memahami Materi Teks Fabel. J-LELC: Journal of Language Education, Linguistics, and Culture, 3(2), 114–121. https://doi.org/10.25299/j-lelc.2023.13008