Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script dalam Memahami Materi Teks Fabel
DOI:
https://doi.org/10.25299/j-lelc.2023.13008Keywords:
fable text, cooperative script, quantitativeAbstract
This study aims to find out how students understand the material by using the cooperative script learning model in fable text material for class VII students of SMPN 3 Bangko Pusako. The sample in the study was 60 students of class VII using the Total Sampling Design technique used was a one-group pretest-posttest design. In this study there were two groups, namely the experimental group and the control group. Data collection techniques used tests. Data analysis techniques using the normality test, homogeneity test and t test. To test the hypothesis used t test, from the calculation results obtained a significant level of 0.005. It turns out that the significance value (2-tailed) is 0.000 <0.05, so that H0 is rejected and H1 is accepted so that it can be concluded that there is significant influence and difference in the use of the cooperative script learning model in fable text material.
Downloads
References
Anik, R. (2013). Penerapan Metode Cooperative Script Dalam Pembelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas II MI. Skripsi.Univesitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Yogyakarta
Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grasindo Persada
Ghozali. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate. Program IBM SPSS 25
Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13. DOI: https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.6602
Huda. (2013). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Handayani. (2020). Metodologi Penelitian Sosial. Yogyakarta: Trussmedia Grafika
Hanafiah, dan Suhana. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika aditama
Hamrumi. (2009). Strategi dan Model-Model Pembelajaran Aktif Menyenangkan. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.
Ika A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Murid Kelas V sd Skripsi, Pekanbaru. Universitas Riau
Kemendikbud. (2016). Materi Pelatihan Impelementasi Kurikulum 2013
Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Impelementasi Kurikulum 2013
Mashun. (2013). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Kurikumlum 2013). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Nurgiyantoro. (2005). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM Press
Nuryadi. dkk. (2007). Dasar-Dasar Statistik Penelitian.Yogyakarta: Sibuku Media
Poerwati, L. E. (2013). Panduan Memahami Kurikulum 2013, Sebuah Inovasi Struktur Kurikulum Penunjang Pendidikan Masa Depan. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Suryani. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Skripsi, Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta