Analisis Karakter Jujur pada Film Animasi Hafiz dan Hafizah

Authors

  • Dianti Yunia Sari Universitas Islam Nusantara
  • Fauziah Ulpah Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2023.vol6(1).11013

Keywords:

honesty, animated films, Hafiz and Hafizah

Abstract

Honest character is one of the characters that needs to be introduced to children from an early age. Honest character can accustom children to act as they are and not lie. To instill the character value of honesty in early childhood can be through a good example or model. The model itself can be a film or an individual who can provide a positive example for children. The animated film Hafiz and Hafizah is one of the films that presents positive content about good behavior for early. Such honest behavior. So indirectly children can get to know honest characters through an animated film. The purpose of this research is to describe and find out the results of honest character analysis in the animated film Hafiz and Hafizah. This study uses a qualitative approach, with qualitative descriptive research methods through content analysis techniques for the animated films Hafiz and Hafizah by observing and recording through showing episodes from 2020 to 2022. There are five episodes from the animated films Hafiz and Hafizah, namely 1) trusting a wallet, 2) greed becomes a problem, 3) Hafiz's smart pen is missing, 4) the bazzar for goodness, and 5) an Islamic children's song, let's tell the truth. The results of research on honest character analysis in the animated film Hafiz and Hafizah contain honest characters that are suitable for early childhood such as be and tell the truth, admit mistakes and apologize for mistakes that have been made.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansori, Y. Z. (2021). Strategi Pendidik dalam Menumbuhkan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 261–270. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1208

Arsyad, L., Akhmad, E., & Habibie, A. (2021). Membekali Anak Usia Dini Dengan Pendidikan Karakter : WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(1), 77–78.

Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal. (2012).

Hafidhoh, H., Hibana, H., & Surahman, S. (2021). Nilai-nilai Agama dan Moral Untuk Anak Usia Dini yang Terkandung dalam Film Animasi Nusa dan Rara. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal), 4(2), 69–82.

Hidayah, A. R., Hediyati, D., & Setianingsih, S. W. (2018). Penanaman Nilai Kejujuran Melalui Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini Dengan Teknik Modeling. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional Penguatan Karakter Bangsa Melalui Inovasi Di Era Digital, 1(1), 109–114. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/893/573

Kesuma, D., Triatna, C., & Permana, J. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Rosda Karya.

Khasanah, U., Wahyuni, R., Aryaputra, M. A., & Panji, R. (2021). Al-Q ur ’ an Memorization Animation : Solusi Mudah Menghafal Al- Qur ’ an Pada Anak TPA Nurul Huda. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).

Lestari, D., & Muqowim. (2020). Pengembangan nilai agama pada anak usia dini dalam perspektif Islam. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 77–85. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/5137

Lickona, T. (2013). Educating For Character: Mendidik untuk Membentuk Karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mastanora, R. (2018). Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, I(2), 47–57.

Muazimah, A., & Wahyuni, I. W. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Melalui Permainan Tradisional Tarik Upih dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 70–76.

Muazimah, A., Wahyuni, I. W., & Suyadi. (2022). Keteladanan Guru Dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini di PAUD IT Bunayya Pekanbaru. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2).

Musbiki, I. (2021). Pendidikan Karakter Jujur. Nusa Media.

Novriansyah, A., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2017). Studi Tentang Perkembangan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. 2(1), 14–22.

Nurhayati, Hawi, A., Zainuri, A., & Sandi, A. (2020). Implementasi Penanaman Nilai-Nilai Keagamaan Anak pada Taman Kanak-Kanak Se-Kecamatan Sukarami Kota Palembang. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(3), 45–59.

Putri, R., Mutono, M., & Ulya, H. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Film Animasi Upin dan Ipin. Jurnal Educatio, 7(3), 1253–1263. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1401

Putri, W. T. A. (2014). Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita di Sekolah Dasar. 12(014), 113–122.

Rachman, A., & Nadiyati, I. (2018). Dakwah Melalui Film Animasi. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(2), 29. https://doi.org/10.24235/orasi.v9i2.3690

Sandi, S. (2021). Pemanfaatan Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Anak Berbasis Flashmx. Jurnal Komunikasi, 12(2), 144–151. https://doi.org/10.31294/jkom.v12i2.11239

Setiawan, D. (2021). Galajabar.Com. 26 Desember.

Suaidi. (2022). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Kemandirian Anak dalam Membangun Karakter Kejujuran. 1(12).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral Pada Santri Tpq Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 51. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2256

Westri, Z., & Pransiska, R. (2021). Analisis Nilai-Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini Pada Film Omar dan Hana. Jurnal Golden Age, 5(02), 221–232. https://doi.org/E-ISSN : 2549-7367 htt//doi.org/10.29408/jga.v5i01.3497

Yunita, Y., Pebrian, R., & Akzam, I. (2019). Pembentukan Karakter Murid Pada SDIT Bunayya Pekanbaru melalui Program Monitoring Sekolah. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan, 2 (2), 134–139. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/4471

Downloads

Published

2023-02-22