Studi Literatur: Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Eka Apriyanti UNIVERSITAS PATOMPO MAKASSAR
  • Ninah Wahyuni Amaliah
  • Emilia Ndia

DOI:

https://doi.org/10.25299/baej.2022.11511

Keywords:

probing prompting, learning outcomes, literature study, learning model

Abstract

Literature Study: Application of The Probing-Prompting Learning Model to Student Learning Outcomes. The purpose of this study was to examine the application of the probing prompting learning model to student learning outcomes. The probing prompting learning model is learning that asks a series of questions that guide and test students' ideas to improve the thinking process that is able to connect students' knowledge and experience with newly learned knowledge. This research is a library research. The data collection technique was carried out by searching for scientific articles related to the research. The data obtained is secondary data in the form of books, magazines and scientific articles on research issues. The information obtained is processed through data reduction and then described scientifically to arrive at a research result. From the results of the study of several studies that have applied the probing prompting learning model, it can be concluded that the application of the probing prompting learning model has a positive effect on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir N, Rusmono D, Setiawati L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Peningkatan Berfikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Edutcehnologia, Tahun 3, Vol 3 No. 2.

Astuti S , Azhar E , Faradillah A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa di SMP Negeri 193 Jakarta. Seminar Nasional E-ISSN: 2477-4812 Pendidikan Matematika 2018. Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA.

Danaryanti, Tanaffasa. (2016). Penerapan Model Probing Prompting Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP. Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4, Nomor 1, 8 – 14.

Erman Suherman. (2008). Model Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. Educare: Jurnal Pendidikan dan Budaya, Vol.5 No.2 diunduh dari: http://educare.e-fkipunla.net. tanggal: 9 Oktober 2012. Hakim,

Arif Rahman., Muspita Z., Lestarini , Yuniar. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Motivasi Belajar Pada Muatan IPS. Jurnal Elementary Vol. 5 No. 1 , 10-14.

Fauziyah, Masrotul. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Pada Tema 8 (Ekosistem) Siswa Kelas V Sdn Wiyung I Surabaya. JPGSD. Volume 05 Nomor 03, 533-542.

Harsoyo, Sopyan. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Teknik Probing-Prompting Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Siswa Kelas VII SMP. Unnes Physics Education Journal. Vol 3 (2).

Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Mustika, Helma., Buana, Lindra. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Journal of Mathematics Education and Science, Vol. 2, No. 2, hal 30-37.

Ritonga, Kartika S. 2022. Efektivitas Model Pembelajaran Probing Prompting Pada Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Mts.S YPII Kotarih. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Agama Islam [JIMPAI] Vol 2 Nomor 4, 86-98.

Rosdianwinata, E., & Ridwan, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 4(1), 77-82. DOI: https://doi.org/10.30653/003.201841.46

Shoimin, Aris. (2013). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: Ar-ruzz Media

St. Mutmainnah., Muh. Ali., Dewi, Nurasyah. (2014). Penerapan Teknik Pembelajaran Probing -Prompting Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika pada Siswa Kelas VIIIA SMP Negeri I Banawa Tengah. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT) Vol. 2 No. 1, hal 38 – 43

Suprihartiningrum, Jamil. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar Ruz Media

Swasono, A., Suyitno, A., & Susilo, B. (2014). Penerapan Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Lingkaran. Unnes Journal of Mathematics Education, Vol 3(2).

Usmiati A, Syahbana A, Septiati E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Self Efficacy Siswa Smk Sentosa Buay Madang. Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas PGRI Palembang 05 MEI 2018.

Zuriyati, Heliana. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Probing-Prompting Pada Materi Sistem Gerak Kelas XI IPA. Jurnal Cahaya Pendidikan, Vol 8 No 1: 12-23

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Apriyanti, E., Amaliah, N. W. ., & Ndia, E. (2022). Studi Literatur: Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa . Biology and Education Journal, 2(2), 44–54. https://doi.org/10.25299/baej.2022.11511