THE SELF-CONCEPT OF GENERATION Z USERS OF THE TIK TOK APPLICATION IN ROKAN HULU REGENCY

Authors

  • Nurul Mustaqimmah Universitas Abdurrab
  • Novi Dian Sari

DOI:

https://doi.org/10.25299/medium.2021.vol9(2).8430

Keywords:

Self Concept, Generation Z, Tik Tok Application

Abstract

Self-concept is an individual's view and attitude towards oneself. Self-view is related to physical dimensions, individual characteristics, and self-motivation. The purpose of this study was to determine the self-concept of Generation Z users of the Tik Tok application in Rokan Hulu Regency. This study uses the theory of Looking Glass Self with three indicators as an analytical. This study uses a descriptive qualitative method by interviewing 5 informants, namely Generation Z with an age range of 11 to 23 years. The data collection techniques used in this study were interviews, observation and documentation. The results of this study indicate that the self-concept of Generation Z in Rokan Hulu Regency is a Positive Self-Concept. This study reveals that Generation Z in Rokan Hulu Regency uses the tiktok platform as a tool to gain fame by going viral on social media, becoming an effective promotional media. The perceived self-reflection included the satisfaction of receiving a positive response, receiving praise fairly, accepting criticism and suggestions openly, and wanting to improve themselves with a better collar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A Setiadi. (2016). Cakrawala-Jurnal Humaniora. ejournal.bsi.ac.id
Annur, C, M. (2020). Pengguna tiktok naik 20% selama pandemi, terbanyak konten edukasi. KataData.co.id. Diakses dari https://katadata.co.id/ekarina/digital/5ec2245aa8bc7/pengguna-tiktok-naik-20-selama-pandemi-terbanyak-konten-edukasi Diakses pada 25 Maret 2021 pukul 15.47 WIB
Bagus Prianbodo. (2018). Pengaruh Tik Tok terhadap kreativitas remaja Surabaya. Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Almamater Wartawan Surabaya
David,S.,& Jonh,S,.(2018). Generasi Z: Memahami generasi baru yang akan mengubah dunia kerja. Gramedia
Fauziah, Yuliani Resti. (2019). Konsep diri remaja pengguna aplikasi Tik Tok di Kota Bandung.Jurnal ilmu komunikasi.
Ferdiansyah, M. (2020).Jumlah unduhan tiktok kalahkan facebook dan Instagram.Okezone.com. https://techno.okezone.com/read/2020/01/16/207/2153835/jumlah-unduhan-tiktok-kalahkan-facebook-dan-instagram diakses pada 24 Maret 2021 pukul 11.50 WIB
Hadion,Wijoyo,. Indrawan,I,.Cahyono,Y,.et al,.(2020). Generasi Z & Revolusi Industri 4.0. Jawa Tengah: Pena Persada
Iskandar, Zulkarnain,. Asmara Sakhyan,. Sutatminingsih Raras., (2020). Membentuk Konsep Diri Melalui Budaya Tutur: Tinjauan Psikologi Komunikasi.Medan : Puspantara
Iskandar. (2020). Apa yang membuat tik-tok disukai generasi z. https://m.liputan6.com/tekno/read/4328268/apa-yang-membuat-tiktok-disukai-generasi-z Diakses pada 10 April 2021 pukul 14.00 WIB
Laila, Hayati. (2018). Konsep Diri Anak-anak pengguna Aktif Media Sosial. Society, Volume 6, Nomor 2, Desember 2018
Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja. Rosdakarya.
Nasrullah, Rulli. (2015). Media Sosial; Persfektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi.Bandung : Simbiosa Rekatama Media
Piet, Tapyor. (2016). Deskripsi Konsep Diri Siswa Kelas IX SMP YPPK Bintang Timur Mabilabol Kabupaten Pegunungan Bintang- Papua
Pratiwi, Wahyu W. (2017). Konsep Diri (Self Concept) dan komunikasi interpersonal dalam pendampingan pada siswa SMP se Kota Yogyakarta.Kajian Ilmu Komunikasi Volume 47.Nomor 1. Juni 2017
Rahmad, Jalaludin. (2015). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Rastati,Ranny. (2018). Media literasi bagi digital natives: Perspektif generasi Z di Jakarta. Jurnal Teknologi Pendidikan
Rizal, Adam. (2019). Berapa lama orang Indonesia main sosial media.https://infokomputer.grid.id/read/121632479/berapa-lama-orang-indonesia-main-sosial-media?page=all Diakses pada 10 April 2021 pukul 14.11 WIB
Sarwono,Sarlito W. (2016). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada
Sugiarto, Eko. (2017). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif : Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Suaka Media
Sugiyono. (2011).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2015).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Syukur, M. (2020).Viral video perayaan kelulusan SMA di Rokan Hulu saat Pandemi Covid-19. https://www.liputan6.com/regional/read/4244344/viral-video-perayaan-kelulusan-sma-di-rokan-hulu-saat-pandemi-covid-19
Yardha, Saufa. (2017). Komunikasi Kelompok dalam Membentuk Konsep Diri Pada Komunitas “Seribu Guru Aceh” di Banda Aceh. Volume 3, Nomor 2, 2017
Yenni, Novianti. (2017). Konsep Diri Remaja dalam media sosial (Studi Deskriptif Kualitatif konsep diri pada pengguna media sosial instagram di kalangan pelajar SMA di kota Medan

Published

2022-01-06