Media Social Sebagai Alat Strategi Komunikasi Politik Untuk Mendapatkan Dukungan Massa: Studi Kasus Akun Tiwtter Anise Baswedan

Authors

  • Ayu Nur Aisyah Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Sakir Sakir Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Arissy Jorgi Sutan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.25299/medium.v12i1.15894

Keywords:

Social Media; Political Communication; Political Campaign; Election; Anies Baswedan.

Abstract

The power of social media to influence society is based exclusively on its social aspect: this means the interaction and participation that can be achieved through campaigns. Campaigns are basically the delivery of messages from the sender to the audience. The aim of this research is to explain the use of social media to gain mass/public support specifically for Anies Baswedan in the scope of social media Twitter. The research is qualitative, the type of data is secondary, explained about Twitter and Litelatue. Data collection technique; literature studies, data analysis techniques; descriptive analysis technique - depicting/describing results/phenomena. Through social media, political messages are faster and easier to be received by the public and information can be accessed easily. We will examine further how Anies utilizes the social media Twitter so that he can gain mass support through political communication using the social media Twitter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adeni, S., & Harahap, M. A. (2017). Komunikasi Politik Dan Keterwakilan Perempuan Dalam Arena Politik. Jurnal PERSPEKTIF Komunikasi, Program Studi Ilmu Komunikasi Dan Magister Ilmu Komunikasi Fisip Universitas Muhammadiyah Jakarta, 1(2), 7.

Alam, S. (2021). Penggunaan Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi Politik. Avant Garde, 9(1), 67. https://doi.org/10.36080/ag.v9i1.1257

Alfiyani, N. (2018). Media Sosial Sebagai Strategi Komunikasi Politik. Potret Pemikiran, 22(1). https://doi.org/10.30984/pp.v22i1.762

Alim, A. S., & Rahmawati, D. E. (2021). Komunikasi Politik Anies Baswedan Melalui Sosial Media Twitter. Jurnal Academia Praja, 4(2), 441–453. https://doi.org/10.36859/jap.v4i2.334

Amanu, H., & Evanne, L. (2021). Peran Efek Komunikasi Politik Dalam Kekisruhan Di Partai Demokrat. Jurnal Balayudha, 1(1), 26–32. https://jurnal.uss.ac.id/index.php/jikoba/article/view/151%0Ahttps://jurnal.uss.ac.id/index.php/jikoba/article/download/151/78

Amir, S., & El Adawiyah, S. (2022). Perencanaan Komunikasi Politik Ali Ibrahim Dalam Pemilihan Kepala Daerah Tidore Kepulauan. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 308–318. https://doi.org/10.33822/jep.v5i2.4248

Fatimah, S. (2018). Kampanye sebagai Komunikasi Politik: Esensi dan Strategi dalam Pemilu. Resolusi: Jurnal Sosial Politik, 1(1), 5–16. https://doi.org/10.32699/resolusi.v1i1.154

Indrawan, J., Elfrita Barzah, R., & Simanihuruk, H. (2023). Instagram Sebagai Media Komunikasi Politik Bagi Generasi Milenial. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 109–118. https://doi.org/10.33822/jep.v6i1.4519

Indrawan, R. M. J. (2017). Dampak Komunikasi Politik Dan Opini Publik Terhadap Perilaku Masyarakat. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(2), 171. https://doi.org/10.32509/wacana.v16i2.14

Kango, A. (2014). Marketing Politik dalam Komunikasi Politik. Marketing Politik Dalam Komunikasi Politik, 11(1), 52–65. http://journal.iaingorontalo.ac.id/indek.php/fa

Kaslam, K., & Sulistiani, K. (2021). Strategi Komunikasi Politik Partai Gelora Sulawesi Selatan di Masa Pandemi Covid-19. Vox Populi, 3(2), 118. https://doi.org/10.24252/vp.v3i2.18346

Laila, A. F., Muslimin, K., & Hakim, L. (2022). Taktik Komunikasi Politik Partai Nasdem Dalam Memenangkan Pemilu Legislatif 2019. Journal of Communication Studies, 1(2), 135–153. https://doi.org/10.37680/jcs.v1i2.1149

Ma’mun, A. R. (2023). Problematika Komunikasi Politik Pendanaan Pembangunan Ibu Kota Negara Nusantara. POLITICOS: Jurnal Politik Dan Pemerintahan, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.22225/politicos.3.1.2023.1-16

Nasution, Z. (2007). Bahasa sebagai Alat Komunikasi Politik dalam Rangka Mempertahankan Kekuasaan. Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 1(3), 445–464. https://doi.org/10.22500/sodality.v1i3.5897

Ni’am, H. (2023). Pemilihan Umum 2024 Dan Wacana Tiga Periode: Perspektif Komunikasi Politik. Spektrum, 20(1), 1. https://doi.org/10.31942/spektrum.v20i1.7941

Orwela, C. (2023). Komunikasi Politik Perempuan Di Kediri. Jurnal Anifa: Studi Gender Dan Anak, 4(1), 82–106. https://doi.org/10.32505/anifa.v4i1.6076

PRAMANA, G. I., & IRFANSYAH, A. (2019). Street Art Sebagai Komunikasi Politik: Seni, Protes, Dan Memori Politik. Jurnal Ilmiah Widya Sosiopolitika, 1(2), 98. https://doi.org/10.24843/jiwsp.2019.v01.i02.p04

Ratna, N., Dewi, S., & Riau, A. K. (2023). Filsafat Komunikasi Politik. Commed : Jurnal Komunikasi Dan Media, 7(2), 99–112.

Rusdin, R. B. (2020). Komunikasi Politik Jokowi Melalui Diplomasi Di Meja Makan. Kinesik, 7(2), 133–141. https://doi.org/10.22487/ejk.v7i2.118

Siagian, H. F. (2015). Pengaruh dan Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Saluran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik. Al-Khitabah, 11, 17–26.

Suryana, C. (2021). Politik sebagai Dakwah: Komunikasi Politik Partai Keadilan Sejahtera (PKS). Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 41–58. https://doi.org/10.15575/cjik.v5i1.12646

Thaib, E. J. (2019). Komunikasi Politik Ditinjau dari Perspektif Ilmu Komunikasi, Ilmu Politik dan Komunikasi Islam. Farabi, 16(1), 1–18. https://doi.org/10.30603/jf.v16i1.1030

Wahyudi, V. (2019). Politik Digital Di Era Revolusi Industri 4.0 “Marketing & Komunikasi Politik.” Politea : Jurnal Politik Islam, 1(2), 149–168. https://doi.org/10.20414/politea.v1i2.819

Waluyo, D. (2019). Pemahaman Komunikasi Politik Pada Era Digital. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 2(2), 160–167. https://doi.org/10.17933/diakom.v2i2.63

Published

2024-06-30