HUBUNGAN POLA ASUH DEMOKRATIS ORANGTUA DENGAN KEMANDIRIAN SISWA KELOMPOK B TK NEGERI PEMBINA 3 KOTA PEKANBARU

Authors

  • Afiyah Universitas Islam Riau
  • Alucyana Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2021.vol4(2).6776

Keywords:

Democratic, Parenting, Children, Independence

Abstract

Abstract

This study aims to determine the relationship between democratic parenting of parents and the independence of group B students in Binder Kindergarten 3, Marpoyan Damai District, Pekanbaru City. This research was conducted because there were problems in democratic parenting with the independence of group B students. The type of research used is a quantitative approach with a correlational research type. The population of this research is 54 parents. By using a sample census, which means that the entire population will be used as a sample. Data were obtained through a temporary questionnaire for data analysis using normality test analysis, simple linear regression test with the help of SPSS version 14.00 for windows. From the research results, it was found that: the coefficient value of the regression direction between the variables of democratic parenting with the independence of group B students was 0.424 and the significance was t = 0.504. This shows that the variable of democratic parenting at an error rate of 0.05 has a significant effect, and the proposed hypothesis is rejected. The direction of the regression coefficient is positive (+), which means that if the relationship between democratic parenting is better, then the student’s independence will increase by 0.504.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Afiyah, Universitas Islam Riau

PIAUD

Alucyana, Universitas Islam Riau

PIAUD

References

Alwi, I. (2015). Kriteria empirik dalam menentukan ukuran sampel pada pengujian hipotesis statistika dan analisis butir. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Ardina, dkk. (2017). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis DenganKemandirian Anak di Kelompok A PAUD IT Bina Iman Kabupaten Bengkulu Utara. Jurnal Potensia. 2(1).

Aryani, N. D., & Widayati, S. (2015). Program Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Kelompok B. Paud Teratai, 4(2).

Hikmah, U. N. (2012). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini Di Ra Perwanida 01 Boyolali Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Lestari, S. (2012). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik dalam Keluarga. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Mantali, R., Umboh, A., & Bataha, Y. B. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Usia Prasekolah di TK Negeri Pembina Manado. Jurnal Keperawatan, 6(1).

Muhadi, A. I. (2017). Hubungan Pola Asuh Demokratis Terhadap Kemandirian Anak Di Taman Kanak-Kanak El-Hijaa Tambak Sari Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam. 4(1).

Mustikaningrum, W. M. (2014). Peran Kegiatan Parenting dalam Pola Asuh Orang tua di PAUD Cinta Kasih Amelia di Desa Wunut. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Nurvitasari, R. R. (2013). Studi Komparasi Tingkat Kemandirian Anak Antara yang Mengikuti PAUD dengan Tidak Mengikuti PAUD di TK ABA Bodeh Ambarketawang Gamping Steman Yogyakarta. Skripsi. STIKES’Aisyiyah Yogyakarta.

Purbowati, S., & Haryono. Y, S. E. M. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Kelompok A2 Di Tk Aisyiyah Titang Boyolali Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Santi, D. L. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Demokratis dengan Kemandirian Anak di Dusun Ketapang Kecamatan Susukan Kabupaten Semarang. Skripsi. IAIN Salatiga.

Shocib. (2000). Pola Asuh Orang Tua untuk Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: PT Rineka Cipta

Sunarty, K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orangtua dan Kemandirian Anak. Journal of Educational Science and Technology (EST), 2(3), 152-160.

Surya, P. A. (2013). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak TK Kelompok B Di TK Dharma Wanita Persatuan I Dan TK Islam Nurul Muttaqin Pesisir Kec. Camplong. Paud Teratai, 2(1).

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Jakarta: PTt Bumi Aksara

Suseno, D. D. (2010). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Usia Prasekolah di TK Aisyiyah Mendungan Sukoharjo. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Tsani, I. L., Herawati, N. I., & Istianti, T. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Utami, K. (2018, December). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah Di TK Negeri Pembina Lombok Barat 2017. In Prosiding Seminar Nasional Psikologi Unissula.

Windhaningsih, E. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Kelompok B3 Usia 5-6 Tahun Di RA Al-Furqon Desa Karangreja Kecamatan Suranenggala Kabupaten Cirebon. Skripsi. Universitas Bunga Bangsa Cirebon.

Wulandari, I. T. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Kemandirian Anak Kelompok B Di RA Perwanida Kadipaten Kecamatan Andong Kabupaten Boyolali Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. IAIN Salatiga.

Yamin, M & Sanan, J. S. (2013). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Gaung Persada Press Group.

Downloads

Published

2021-10-17