PERENCANAAN PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN TRADISIONAL SEBAGAI IMPLEMENTASI LITERASI BUDAYA PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Buadanani B Universitas Negeri Padang
  • Delfi Eliza Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(1).9219

Keywords:

Cultural literacy, Early Children, Tradisional Games, Cultural Literacy

Abstract

Traditional games in early chilhood are a form of implementing the noble culutures of the nation in students so that cultural literacy is embedded from an early age. Traditional game-based learning can be a solution for the realization oof cultural literacy. This article provides views regarding the preparation of traditional game-based learning plans. The writing of this article uses a literature review approach.  The result of study concluded that traditional game-based learning planning can be done by adjusting children’s development by integrating in the process of opening, core and closing learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delfi Eliza, Universitas Negeri Padang

PAUD

References

Al- Azhar, H. dkk. (2018). Pendidikan Budaya Melayu Riau. Lembaga Adat Melayu Riau, Dinas Kebudayaan Provinsi Riau & Dinas Pendidikan Provinsi Riau.

Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya, Vol. 9(No. 1), 121–136.

Anggita, MG., Mukarromah, BS., & Ali, A. (2018). Eksistensi Permainan Tradisional Sebagai Warisan Budaya Bangsa. Journal Of Sport And Education (JOSSAE), Vol. 3(No. 2), 55–59.

Desmita. (2013). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Eliza, D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Learning (CTL) Berbasis Centra di Taman Kanak-kanak. Pedagogi UNP, XIII(No. 2).

Eliza, D. (2017). Pengembangan model pembelajaran karakter berbasis cerita tradisional Minangkabau untuk anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3b). 153-163

Haris, I. (2016). Kearifan Lokal Permainan Tradisional Cublak-Cublak Suweng Sebagai Media Untuk Pengembangan Kemampuan Sosial Dan Moral Anak Usia Dini. Jurnal AUDI, 1(1), 15–20.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Materi Pendukung Literasi Budaya dan Kewarganegaraan.

Majid, A. (2018). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.

Masitoh, dkk. (2005). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560-1566.

Muazimah, A., & Wahyuni, I. W. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal melalui Permainan Tradisional Tarik Upih dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 70-76.

Nasution, H. (2013). Teori literasi. Sumatera: Universitas Sumatera Utara.

Nasution, N H. (2017). Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.

Naway, F., A. (2016). Strategi Pengelolaan Pembelajaran. Gorontalo: Ideas Publishing.

Pamungkas, J., Hayati, N., & Maryatun, I. B. (2016). Pengembangan Perencanaan Pembelajaran PAUD Berbasis Budaya. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 831–839.

Saputra, N. E., & Ekawati, Y. N. (2017). Permainan Tradisional Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Dasar Anak Tradisional Games in Improving Children’S Basic Abilities. Jurnal Psikologi Jambi, 2(2), 48–53.

Shomiyatun. (2019). Pentingnya Menumbuhkan Kesadaran Anak Pada. Qurroti: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 62–71.

Suwandayani, B. (2018). ELSE ( Elementary School Education Journal ). Elementary School Education Journal, 2(1), 93–103.

Suryana, D. (2011). Efektivitas Outbound dalam Mengembangkan Kepercayaan Diri pada Anak Taman Kanak-kanak Pertiwi VI Padang. Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini.

Suryana, D. (2019). Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sujiono, Y. N. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT.Bumi Aksara.

Wahyuni, R., & Berliani, T. (2018). Pelaksanaan Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(2), 108-115.

Wahyuni, I. W., & Muazimah, A. (2020). Pengembangan Motorik Kasar Anak melalui Permainan Tradisional "Tarik Upih" Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(1), 61-68.

Wulansari, B. Y. (2017). Pelestarian Seni Budaya dan Permainan Tradisional melalui Tema Kearifan Lokal dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal), 2(1).

Yulianingsih, W., Lestari, G. D., & Rahma, R. A. (2018). Parenting Education Dalam Literasi Budaya Dan Kewargaan. In Prosiding Seminar Nasional & Temu Kolegial Jurusan PLS Se-Indonesia (pp. 55-58).

Yudin, J. (2015). Pengintegrasian Literasi Budaya dan Kewargaan Dalam Teks Hikayat pada Buku Teks Bahasa Indonesia. Konferensi Nasional Bahasa Dan Sastra (Konnas Basastra) V, 149–156.

Yulita, R. (2017). Permainan Tradisional Anak Nusantara. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Downloads

Published

2022-04-22