PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBAHAN LOOSE PART IN DOOR UNTUK MEMBANGUN MERDEKA BELAJAR ANAK USIA DINI

  • Sumarseh Sumarseh Mahasiswa Magister PAUD Universitas Negeri Padang
  • Delfi Eliza Universitas Negeri Padang

Abstract

The background of this research is the child’s lack of independence in developing the desired abilities. This situation can be seen when the child conveys the sentence “can’t mother” or “like which mother” to complete a play activity thet can produce a free work. This is because children’s play activities still use children’s worksheets (LKA), not according to the child’s wishes or interests. The pupose of this research is to describe descriptively qualtatively about learning by applying loosepart learning media to build independent learning for early childhood with the number of research subjects 2 children, namely 5 boys and 7 girls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAd, R. E., Marli, S., & Kresnadi, H. (n.d.) Peningkatan Minat Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Kartu Bilangan pada Siswa Kelas IV Sdn 21 Meliau. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(1). 1-16.

Annisa, M. A. P. C. W., & Febriastuti, R. (2021). Implementasi Pendekatan Pembelajaran STEAM Berbahan dalam Mengembangkan Ketrampilan Abad 21 pada Anak Usia Dini. ABNA: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 118–130.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Azizah, S., Munawar, M., & DS, A. C. (2020). Analisis Metaphorming Melalui Media Loose Parts pada Anak Usia Dini Kelompok B PAUD Unggulan Taman Belia Candi Semarang. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 57–71.

Beloglovsky, M., & Daly, L. (2016). Loose Parts 2: Inspiring Play with Infants and Toddlers. Redleaf Press.

Casey, T., & Robertson, J. (2016). Loose Parts Play. Inspiring Scotland.

Dinata, F. R. (2020). Pembelajaran Humanistik dalam Mendorong Pengembangan Afeksi. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 48–57.

Emda, A. (2011). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Biologi di sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(1), 149–162.

Hartatik, Y. A. (2021). Pembelajaran Bercerita Berbasis STEAM menggunakan Media Loose Part dengan Sistem Belajar dari Rumah di TK Dvastu Klaten Semester Gasal Tahun Pelajaran 2020/2021. Universitas Widya Dharma Klaten.

Indonesia, p. R. (2006). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 1(02), 82–89.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.

Muryaningsih, S. (2021). Media Pembelajaran Berbahan Loose Part dalam Pembelajaran Eksak di MI Kedungwuluh Lor. Khazanah Pendidikan, 15(1), 84–91.

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2), 174–183.

Nurjanah, N. E. (2020). Pembelajaran STEM Berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 5(1), 19–31.

Pakpahan, A. F., Ardiana, D.P.Y., Mawati, A.T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., Ili, L., Purba, B., Chamidah, D., & Kaunang, F. J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Prameswari, T., & Lestariningrum,A. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis STEAM dengan Bermain Loose Parts untuk Pencapaian Keterampilan 4C Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Efektor, 7(1), 24–34.

Prameswari, T. W. P. (2020). Merdeka Belajar Merdeka Belajar: Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045: Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045. Seminar Nasional Penalaran Dan Penelitian Nusantara, 1(1), 76–86.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.

Published
2022-05-14
Abstract viewed = 62 times
PDF downloaded = 68 times