PENGARUH KEGIATAN BERMAIN KREASI MOZAIK DENGAN WALLPAPER TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK E-SCHOOL

Authors

  • Mardiana Mahmuddin Universitas Negeri Makassar
  • Parwoto Universitas Negeri Makassar
  • Sitti Nurhidayah Ilyas Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2021.vol4(2).7612

Keywords:

Fine motors, Mozaic, Early Childhood

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of creative play activities mosaic using wallpaper material on motor skills smooth in children aged 5-6 years in e-school Kindergarten. Types of research This is research. The approach used in this research is quantitative approach with the type of research Quasi Experiment Design. Subject This research is children aged 5-6 years Kindergarten e-school. Object This research is fine motor ability. Data collection technique using descriptive analysis techniques and statistical analysis techniques nonparametric. The results showed that fine motor skills children aged 5-6 years in e-school Kindergarten can be improved through Mosaic creation play activities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, N. (2019). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Kelompok A Melalui Kegiatan Seni Melipat (Origami) Tissue Roti. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 46-55.

Ardy, W. N. (2016). Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta: Gava Media.

Bos, A. F., Van Braeckel, K. N., Hitzert, M. M., Tanis, J. C., & Roze, E. (2013). Development of Fine Motor Skills in Preterm Infants. Developmental Medicine & Child Neurology, 55, 1-4.

Bustacchini, G. (1973). Gold in Mosaic art and Technique. Gold Bulletin, 6(2), 52-56.

Cahyaningrum, A., Istiyati, S., & Palupi, W. Kegiatan Mozaik dengan Bahan Alam untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun. Kumara Cendekia, 8(1), 32-45.

Fauziddin, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus melalui Teknik Mozaik pada Anak Kelompok B di TK Perdana Bangkinang Kota. Journal of Studies in Early Childhood Education (J-SECE), 1(1), 1-12.

Gaul, D., & Issartel, J. (2016). Fine Motor Skill Proficiency in Typically Developing Children: On or off the Maturation Track?. Human movement science, 46, 78-85.

Gentier, I., D’Hondt, E., Shultz, S., Deforche, B., Augustijn, M., Hoorne, S. & Lenoir, M. (2013). Fine and Gross Motor Skills Differ between Healthy-Weight and Obese Children. Research in Developmental Disabilities, 34(11), 4043-4051.

Handayani, E. P., & Kamilah. (2011). Belajar Melalui Bermain. Jakarta: My Book Al-Mawardi.

Hayati, M., & Purnama, S. (2019). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Indraswari, L. (2012). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik Di Taman Kanak-Kanak Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1), 1-13.

Juliansyah Noor, S. E. (2016). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Jakarta: Prenada Media.

Mulyani, N. (2018). Perkembangan Dasar Anak Usia Dini. repo.iainbatusangkar.ac.id

Ningsih, A. S. (2015). Identifikasi Perkembangan Keterampilan Motorik Halus Anak Dalam Berbagai Kegiatan Main di Kelompok B TK Se-Gugus Parkit Banyuurip. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurani, Y., & Hartati, S. (2020). Memacu Kreativitas melalui Bermain. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Pitchford, N. J., Papini, C., Outhwaite, L. A., & Gulliford, A. (2016). Fine motor skills Predict Maths Ability Better than They Predict Reading Ability in the Early Primary School Years. Frontiers in psychology, 7, 783.

Putri, F. R., Rudiyanto, R., & Arya, I. G. K. (2019). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Teknik Mozaik. Edukid, 14(1).

Rahim, N. A., Musi, M. A., & Rusmayadi, R. (2020). Pengaruh Kegiatan Mozaik terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak pada Kelompok B Taman Kanak-kanak Nusa Makassar. TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 15-20.

Rosita, M. (2018). Penggunaan Teknik Mozaik dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia Dini 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Bhayangkara Kabupaten Lampung Tengah. Skripsi.Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sit, M. (2017). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Sitepu, J. M., & Janita, S. R. (2016). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Teknik Mozaik Di Raudhatul Athfal Nurul Huda Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 8(2), 73–83.

Sulastri, A. T. (2015). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Mozaik pada Anak Kelompok B di TK Pamardisiwi Muja-muju Yogyakarta. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Suminar, D. R. (2019). Bermain dan Permainan Bagi Perkembangan Anak. Surabaya: Airlangga University Press.

Wahyudi, I. N., & Nurjaman, I. (2018). Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 12-25.

Wildensyah, I. (2012). Bermain Belajar. Surabaya: CV. Garuda Mas Sejahtera.

Yusuf, A. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media.

Downloads

Published

2021-11-29