PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN DITINJAU DARI ASPEK FONETIK DAN ASPEK SEMANTIK

  • Anisa Wiwin Handayani Anisawwn UPGRIS SEMARANG
  • Anita Chandra Universitas PGRI Semarang
  • Joko Sulianto Universitas PGRI Semarang
Keywords: Children, Language Development, Phonetics, Semantics

Abstract

Language Development Children aged 4-5 years are basically able to pronounce conversations correctly and are able to say what they want. However, in the daily life of children aged 4-5 years, there are those who have delays in language development or are less clear in the pronunciation of letters. The purpose of this study is that researchers want to examine the language development of children who experience delays with the method of phonetic and semantic stages. The method used by the researcher is classroom action with a variety of role-playing and sound playing. The results of the study indicate that the language of RR has significant increase, namely, RR is willing to communicate with his peers and pronounces the letter S clearly.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anita Chandra, Universitas PGRI Semarang

PAUD

Joko Sulianto, Universitas PGRI Semarang

PAUD

References

Arti, H. S. (2021). Keterlambatan Berbahasa Anak Usia Lima Tahun Pada Tataran Fonetik Kajian Linguistik. Arkhais-Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(1), 29-38.

Bochner, A. M. (2012). An alternative approach to the measurement of phoneme discrimination and segmentation in young children. Australian Journal of Language and Literacy, 35(3), 253-270.

Hadiyono, J. P. (2010). Struktur Semantik Kata Emosi dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Psikologi UGM, 37(2), 129912.

Hayati, S. N. (2022). Analisis Kompetensi Berbicara Anak Usia Dini pada Masa New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3203-3217.

Heryani, K. H. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 75-94.

Istiaroh, I. (2017). Implementasi Metode Fonetik dalam Meningkatkan Ketrampilan Membaca di Madrasah Diniyah Syafi’iyah Kebonsari Kabupaten Pekalongan. Skripsi. IAIN Pekalongan.

Jayanti, D. D. (2019). Sistem Percakapan Visual Untuk Stimulasi Anak Usia Dini Dengan Hambatan Perkembangan Bahasa Dan Bicara. JCE (Journal of Childhood Education), 1(1).

Lestari, I. (2021). Perkembangan Bahasa pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 113-118.

Mieske, M. (2020). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun (Bidang Semantik). Frasa: Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(2), 1-7.

Muzaiyanah, M. (2013). Perkembangan Bahasa pada Anak. Wardah, 14(1), 25-33.

Nasution, A. S. A. (2014). Memanfaatkan kajian fonetik untuk pengembangan pembelajaran ilmu tajwid. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(2), 209-222.

Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa pada Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Pusposari, D. (2017). Kajian Linguistik Historis Komparatif Dalam Sejarah Perkembangan Bahasa Indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(1).

Sari, B. F., Sari., S. E., Chedeng, S., Wahyuni, I.W. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca melalui Media Kartu Gambar di PAUD Ar-Rahma. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2). 121-131.

Sugiyanti, S. (2021). Perkembangan Bahasa Fonetik dan Sintaksis Anak Usia Dini (Usia 3-4 Tahun). Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 124-130.

Wahyuni, I. W., & Nurhayati, S. (2020). Perkembangan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 5(1), 82-90.

Zahid, I. H., & Omar, M. S. (2006). Fonetik dan fonologi. Jakarta: Akademia.

Published
2022-03-30
Abstract viewed = 150 times
PDF downloaded = 246 times