PENGARUH KERJASAMA ORANGTUA DAN GURU TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK KELAS B PAUD IT BUNAYYA

Authors

  • Aminoh Kiya Universitas Islam Riau
  • Alucyana Alucyana Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/jge.2021.vol4(1).6777

Keywords:

Parent-Teacher Cooperation, Social-Emotional Development, Early Childhood

Abstract

This study aims to determine the effect of parent-teacher cooperation on the socio-emotional development of early childhood in class B PAUD IT Bunayya. By using quantitative research methods, the subjects of this research are the parents of class B PAUD IT Bunayya students, totaling 64 students. This study wanted to know whether or not there is an influence between two variables, namely the cooperation of parents and teachers and the social-emotional development of early childhood. The data analysis technique is the SPSS test. Based on the results of the study of hypotheses, the simple linear value of parent and teacher cooperation on children's social-emotional development is 16,793 with a sig. (2-tailed) value of 0.000. Compared to the significance level of 0.05(5%), this sig. (2-tailed) value is greater than 0.05(5%). This means that there is an influence of the parent-teacher cooperation variable on the emotional social development of early childhood in class B PAUD IT Bunayya. The researcher saw the magnitude of the coefficient of determination (R square) which was 0,213 which showed the magnitude of the influence of parent and teacher cooperation on children's social-emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aminoh Kiya, Universitas Islam Riau

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Alucyana Alucyana, Universitas Islam Riau

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

References

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162-169.

Hasbullah. (2012). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.

Ika, D.O. (2017). Hubungan Kerjasama Orangtua dengan Guru dalam Membentuk Kedisplinan Peserta Didik di SMA Wachid Hasyim 1 Surabaya. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Sunan Ampel Surabaya, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.

Jahja, Y. (2015). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.

Kusniapuantari, D., & Suryono, Y. (2014). Pengaruh Kerja Sama Antara Pendidik Dan Orangtua Terhadap Pengembangan Kecerdasan Emosional Anak. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 1(1), 18-31.

Mashar, R. (2015). Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya. Jakarta: Kencana.

Meriyanti. (2017). Pengaruh Kerjasama antara Orang tua dan Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa SD Negeri 01 Penarangan Jaya Kabupaten Tulang Bawang Barat Lampung. Tesis. Tidak Diterbitkan. Lampung: Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Muamanah, S. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak 4-5 Tahun di Desa Bandar Abung Kecamatan Abung Sukarta Kabupaten Lampung Utara. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.

Mukhtar, L. dkk. (2016). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Nugraha, A. dan Yeni, R. (2013). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Tengerang Selatan: Universitas Terbuka.

Nurhayati, S., Pratama, M. M., & Wahyuni, I. W. (2020). Perkembangan Interaksi Sosial dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Melalui Permainan Congklak pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Buah Hati, 7(2), 125-137.

Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi peran orangtua dan guru dalam pembentukan karakter Islami anak usia dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30-37.

Wiyani, N. A. (2014). Mengelola & Mengembangkan Kecerdasan Sosial & Emosi Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Yamin, M., & Sanan, J. S. (2013). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Gaung Persada Press Group.

Downloads

Published

2021-06-07