Penerapan MEDIA GAMBAR BERBASIS POP UP BOOK DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Ismawati Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Muh. Rusdi T Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Ahmad Afiif Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.25299/jge.2021.vol4(1).5678

Keywords:

Image media, Pop-Up Book, Ability to Recognize Letters, Early Childhood

Abstract

One of the media that can be used in developing the ability to recognize letters is image media based on the pop-up book. This study aims to determine the role of the pop-up book-based image media in developing the ability to recognize letters in early childhood. The type of research used is library research. Sources of data used are secondary data sources, namely in the form of a collection of scientific papers (journals, theses, and articles) and books that are relevant to the research variables to be studied. Data analysis techniques use content analysis. The results showed that pop-up book-based image media played a role in developing the ability to recognize letters in children. From the results of data exposure analysis, it was found that the pop-up book-based image media can develop children's ability to recognize letters from one another and recognize the characteristics, sounds of letters, and the shapes of the letters. The development of the ability to recognize letters occurs because of the completeness of the pop-up book-based image media features in the form of images that look like the original because they are three-dimensional, dance forms of media and various colors, each word represents each letter and various themes. This research implies that pop-up book-based image media plays a role in improving the ability to recognize letters for early childhood. Increasing the ability to recognize letters through the pop-up book-based image media cannot be separated from the advantages possessed by pop-up book media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Muh. Rusdi T, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Ahmad Afiif, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

References

Alsari, D., Sutrisno, S., & Yuniarti, Y. (2020). Penerapan Media Pop-Up Book untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia Dini Kelompok B 1 PAUD Kasih Bunda Pontianak Selatan. Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2). 72-79.

Alvia, L. I. Mengembangkan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Pop-Up Books pada Anak Kelompok A TK Perwanida I Mrican Kota Kediri. http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2017/cbf6c8d68a07fa3f8aaa685ac6327dce.pdf

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Domitila, R. L. F. Y. dan T. (2017). Kelayakan Pop-Up Book Keragaman Jamur di Hutan Lindung Gunung Naning pada Materi Keanekaragaman Hayati. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(12).

Gusnita, E. S. H. dan S. M. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Alphabet Book di Taman Kanak-kanak. Jurnal of Family, Adult, and Early Childhood Education, 1(1), 87–92.

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen di TK Negeri Pembina Bulu Temanggung). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).

Kurniawati, N., & Sartinah, E. P. (2016). Pengaruh Metode Bercakap-Cakap Berbasis Media Pop-Up Book Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok A. Paud Teratai, 5(3). 62–72.

Kusumawardani, C. T. (2019). Peningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf melalui Media Pop-Up Kelompok B TK Negeri Pembina Jagoi Babang. Pendidikan Guru PAUD S-1, 8(2), 88-95.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.

Mania, D. M. (2013). Pengaruh Penggunaan Teknik Mind Map Terhadap Penguasaan Kosakata Pada Anak Kelompok B di RA Raden Paku Kedamean Gresik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 2(2), 1–6.

Masturah, E. D. L. P. P. M. dan A. H. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(2), 212–221.

Matin, H. R. E. E. R. dan L. N. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Pop Up Book Anak Usia Dini Pada Kelompok B Untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Di TK Nusa Indah. Jurnal Ceria, 2(2), 49–56.

Muspawi, M., Suryani, I., & Rahayu, A. Y. (2020). Penerapan Permainan Scrabble Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(1), 1-9.

Ningtiyas, T. W., Setyosari, P., & Praherdiono, H. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Mata Pelajaran IPA Bab Siklus Air dan Peristiwa Alam sebagai Penguatan Kognitif Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 115-120.

Pujiriyanto. (2005). Desain Grafis Computer; Teori Grafis Computer. Yogyakarta: Andi Offset.

Rachman, L. G. U. (2018). Perbedaan Pengaruh Media Pop Up Book Dan Big Book Terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia Dini (Penelitian Eksperimen Di RA Persis No. 69 Manba’ul Huda Kec. Buah Batu Bandung). Skripsi. Studi Pendidikan Islam Anak Usia Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.

Rahmat, P. S., & Heryani, T. (2014). Pengaruh Media Kartu Kata Terhadap Kemampuan Membaca dan Penguasaan Kosakata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 101-110.

Rahmawati, W. (2016). Pengembangan Media Pop-up Book pada Tema Air, Bumi, dan Matahari Kelas II Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Rosalina, C. D., & Nugrahani, R. (2019). Pengembangan Media Buku Pop-Up Untuk Pembelajaran Mengenal Huruf Alphabet Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(1), 54-63.

Sari, B. F., Sari, S. E., Chedeng, S., & Wahyuni, I. W. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca dengan Menyebutkan Huruf Awal melalui Media Kartu Gambar. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 121-131.

Satrio, M. N. B., & Padillah, R. (2018). Pengaruh Penggunaan Pop-Up Book Terhadap Kemampuan Berbahasa Anak Prasekolah. BaJET (Baturaja Journal of Education Technology), 2(2), 129-134.

Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 138–150.

Sit, M. (2017). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana: Depok.

Sudjana, N. (2008). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosdakarya.

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suyadi, dan U. M. (2013). Konsep Dasar PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Vortuna, D. R. dan S. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Kartu Huruf Pada Kelompok B4 TK Negeri Pembina 1 Palembang Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Tumbuh Kembang, 5(2), 1–13.

Waraningsih, T. L. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Kata di TK Sulthoni Ngaglik Sleman. Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Dasar Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Yamjudah, S. dan N. K. (2015). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Dengan Media Kartu Huruf Pada Anak Kelompok A. PAUD Teratai, 4(2), 1–4.

Zaini, H. dan K. D. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96.

Wijayanti, R., & Iswahyudi, D. (2019). Pengaruh Media Pop Up RA Kartini Terhadap Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia Dini Kelompok B TK Model Kota Malang Tahun 2018/2019. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Pendidikan (Vol. 3, pp. 705-709).

Zulfa, N. I. (2020). Pembuatan Pop Up Book Sarapan Sebagai Media Edukasi Untuk Anak Sekolah Dasar Di Sdn Mumbulsari 03 Kabupaten Jember (Doctoral dissertation, Politeknik Negeri Jember).

Downloads

Published

2021-06-11