KELEKATAN ANAK TERHADAP ORANG TUA DALAM PEMBENTUKAN KEMANDIRIAN DI TAMAN KANAK-KANAK AS-SALAM KOTA JAMBI

Authors

  • Zawaqi Afdal Jamil Universitas Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Miari Edlin Kuswardani Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(2).5675

Keywords:

Attachment, Parents, Children's Independence

Abstract

This research was conducted based on the findings of children's behavior tendencies less independent. The research objectives were to determine the understanding of parents towards attachment and urgency, the duration of time with parents and children, and optimal coordination between parents and teachers in shaping children's independence in As-Salam Kindergarten, Jambi City. This research used a qualitative descriptive method which was conducted in As-Salam Kindergarten, Jambi City. The research subjects were parents (mothers) of As-salam Kindergarten children, Jambi City. Methods of data collection are carried out by observation, interviews, and documentation. The research instrument is the researcher as a key instrument. The data collected were analyzed using a flow data analysis model, namely data reduction, presentation, and conclusion. The results of the study revealed that the lack of parental understanding of attachment and urgency, the lack of time between children and mothers to make children, and less optimal coordination between teachers and parents. Analysis of these findings shows that children are less independent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miari Edlin Kuswardani, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi

PIAUD

References

Affrida, E. N. (2017). Strategi Ibu dengan Peran Ganda dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 114-130.

Anggraeni, A. D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini (Studi Kasus Di TK Mutiara, Tapos Depok). Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 28-47.

Arif, F., & Wahyuni, S. (2017). Hubungan kelekatan pada ibu, ayah, dan teman sebaya dengan kecenderungan anak menjadi pelaku dan korban bullying. Jurnal Psikologi Ulayat: Indonesian Journal of Indigenous Psychology, 4(2), 122–140.

Aziz, R. (2004). Jangan Biarkan Anak Tumbuh dengan Kebiasaan Buruk. Solo: Tiga Serangkai.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ekosiswoyo, R., Joko, T., & Suminar, T. (2016). Potensi Keluarga dalam Pendidikan Holistik Berbasis Karakter pada Anak Usia Dini. Edukasi, 1(1).

Erzad, A. M. (2017). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak sejak Dini di Lingkungan Keluarga. Thufula, 5, 414 – 431.

Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia.

Hurlock, E. B., Istiwidayanti, Sijabat, R. M., & Soedjarwo. (1990). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Iswidharmanjaya, D., & Svastiningrum, B. S. (2006). Bila Anak Usia Dini Bersekolah. Jakarta: Elex Media.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis.(terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi). Jakarta: UI Press.

Monks, F. J., Knoers, A. M. P., & Haditono, S. R. (2002). Psikologi perkembangan. Pengantar dalam Berbagai Perkembangannya. Yogyakarta: Gadjah Mada Univesity Perss.

Muhibbin, S. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pardede, E. N., Supena, A., & Fahrurrozi, F. (2018). Hubungan Kelekatan Orangtua dan Regulasi Diri Dengan Kemampuan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 37–50.

Puryanti, I. (2013). Hubungan Kelekatan Anak pada Ibu dengan Kemandirian di Sekolah (Studi pada TK Hj. Isriati Baiturrahman I Kota Semarang Tahun 2012). Skripai. Universitas Negeri Semarang.

Rizkyani, F. (2019). Kemandirian Anak Usia Dini Menurut Pandangan Guru dan Orang Tua. Universitas Pendidikan Indonesia.

Robbiyah, R., Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan ugm, 2(1), 74.

Ruqoyah, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Beyond Centers and Circle Times (BCCT) dan Kemandirian Terhadap Kreativitas. Jurnal pendidikan usia Dini, 10(1), 81–98.

Samiaji, M. H. (2019). Perkembangan Karakter Mandiri dan Jujur Pada Anak Usia Dini (Studi Kasus Anak-Anak KB Wadas Kelir Purwokerto Selatan). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 7(2), 295–308.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Perkembangan. Edisi 11 Jilid I. Jakarta: Erlangga.

Sari, D. Y. (2018). Pengaruh Bimbingan Guru dalam Mengembangkan Kemandirian dan Kedisiplinan Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).

Sari, S. L., Devianti, R., & Nur’aini, S. (2018). Kelekatan Orangtua untuk Pembentukan Karakter Anak. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1), 16–31.

Setiani, I., & Prasetyo, A. (2014). Upaya Meningkatkan Kemandirian Anak Melalui Media Pilar Karakter 2 Pada Tk B Di Ra Pelangi Nusantara 02 Semarang Tahun Ajaran 2013/2014. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2 Oktober).

Shalihah, M. (2010). Mengelola PAUD Mendidik Budi Pekerti, Anak Usia Dini bagi Program PAUD, TK Play Group, dan di Rumah. Bantul: Kreasi Wacana Offset.

Soetjiningsih, C. H. (2012). Perkembangan Anak : Sejak Pembuahan sampai dengan kanak-kanak akhir. Jakarta: Prenada Media Group.

Sunarsih, T., & Kristanto, K. (2013). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Anak melalui Penerapan Metode Bercerita pada Kelompok B Tk Pertiwi 27 Gajahmungkur Kota Semarang Tahun Pelajaran 2013/2014. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).

Wiyani, N. A. (2018). Manajemen Perilaku Ketidakmandirian Sosial-Emosi Pada Anak Usia Dini Di TK Aisyiyah XIV Kedungwuluh Purwokerto. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 6(1), 16–37.

Wulandari, D. A., Saefuddin, S., & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori dalam Membentuk Karakter Mandiri pada Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1–19.

Downloads

Published

2020-11-02