IMPLEMENTASI PENANAMAN NILAI-NILAI KEAGAMAAN ANAK PADA TAMAN KANAK-KANAK SE-KECAMATAN SUKARAMI KOTA PALEMBANG

Authors

  • Nurhayati Universitas Negeri Raden Fatah Palembang
  • Akmal Universitas Negeri Raden Fatah Palembang
  • Ahmad Zainuri Universitas Negeri Raden Fatah Palembang
  • Ari Sandi Universitas Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(1).5384

Keywords:

Implementation, Islamic Religious Values, Teacher is Role

Abstract

Implementation of religious values ​​towards children in kindergarten includes three fields, namely the field of faith, the field of worship, and the field of morals. This study aims to analyze the role of the teacher and its implementation as well as the impact of instilling religious values ​​in children in kindergartens in the Sukarami District of Palembang. This research is a qualitative research method with a descriptive approach. The results showed that the inculcation of Islamic religious values ​​in kindergarten age children was carried out by the teacher by using the play method, the habituation method, the story method, the tour travel method, the exemplary method, the demonstration method, and the question and answer method, so that the teacher delivered the teachings of religion, Islam, to students can know about the existence of Allah SWT, know the existence of angels, know the existence of prophets and apostles, know how to do the prayer, know about the laudable morals and despicable morals, even though students have not been organized, are not focused and the practice of worship is still not clear.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulah Idi, J. (2013). Filsafat Pendidikan. Jakarta: Gaya Media Pratama.
AAkmalia, Y. (2018). Deskripsi Penggunaan Metode Pembelajaran Nilai Agama dan Moral Anak Usia 4-5 Tahun di Taman Kanak-Kanak Umum Se-Kecamatan Pajangan Bantul. Pendidikan Guru PAUD S-1, 7(1), 43-53.
Al-Ghazali, I. (2003). Ihya’ Ulumiddin Diterjemahkan oleh Ismail Yakup. Semarang: Faizan.
Devinasari, N., Wibowo, M., & Suprobo, F. P. (2019). Studi Antropometri Siswa Sekolah Dasar Negeri untuk Desain Mebel Ruang Kelas yang Ergonomis di Kecamatan Wonocolo, Surabaya. Intra, 7(2), 493-502.
Hoetomo. (2005). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Mitra Pelajar.
Khatib, R. T. (2001). Pendidikan Islam dalam Rumah Tangga. Jakarta: Kalam Mulia.
Khamidun, M. (2012). Environmentally Awareness Behaviour Increase In Early Childhood Using Story Telling Method. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1).
Lasepta, Esterina. (2017). Pembelajara Tematik Terpadu Anak Usia Dini. Jakarta Timur: Zikrul Hakim.
Nurussa’adah, B. U. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kompetensi Keagamaan Siswa di SMP Negeri 7 Kediri (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).
Rizqillah, A. H. (2013). Metode Bercerita sebagai Model Penanaman Pendidikan Agama Islam untuk Anak Usia Prasekolah pada Area Agama Taman Kanak-Kanak di Desa Bogares Kidul Kecamatan Pangkah Kabupaten Tegal. Belia: Early Childhood Education Papers, 2(1).
Rosmalina, A. (2019). Teknologi Informasi Sebagai Media Komunikasi Pesan Dakwah. Orasi: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 10(1), 66-73.
Sardila, V. (2015). Implementasi Pengembangan Nilai-Nilai Etika dan Estetika Dalam Pembentukan Pola Prilaku Anak Usia Dini. Jurnal Dakwah Risalah, 26(2), 86-93.
Sutarmin, S., Zuchdi, D., & Suardiman, S. P. (2014). Penanaman Nilai-nilai Dasar Humanis Religius Anak Usia Dini Keluarga Perkotaan di TK Islam Terpadu. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(2).
Sugiyono. (2015). Metode penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D).. Jakarta: Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT Remaja Rosdakarya.
Susilowati, E., Sumiyati, S., & Subawi, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Kognitif melalaui Bermain Playdough. Pelangi: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 1(1), 36-52.
Winasis, W. (2019). Penanaman Sikap Anak Usia Dini melalui Permainan Edukatif. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 5(2).
Zainuddin, e. (1991). Seluk Beluk Pendidikan dari al-Ghazali. Jakarta: Bumi Aksara.
Zakiah, D. (2015). Pembinaan Remaja. Jakarta: Bulan Bintang.
Zarhadi. (2013, Juni 14). Retrieved Februari 16, 2019, from blogspot.com: http://adidilib88.blogspot.com/2013/09/definisi-kognitif-afektif-dan. html

Downloads

Published

2020-07-27