HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN PERILAKU PROSOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN

Authors

  • Amanda Wulandari Universitas Riau
  • Daviq Chairilsyah Universitas Riau
  • Yeni Solfiah Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(2).4466

Abstract

The study aims to determine the level of relation between confidence and prosocial behavior of children aged 5-6 years in TK Negeri Pembina 2 Kota Pekanbaru. The samples in this research are children aged 5-6 years old in TK Negeri Pembina 2 Kota Pekanbaru which amounted to 80 children. The method used in this study is a quantitative correlation. The data collection techniques used are by observation. Data analysis techniques Use the correlation test Person Product moment with IBM SPSS Versi 23 program.  From the research results known confidence levels are in the medium (56,58%) and the level of the child's prosocial behavior is in a medium (57,75%). Based on the hypothesis test results obtained there is a positive and significant relationship between the confidence with the prosocial behavior of children aged 5-6 years in TK Negeri Pembina 2 Kota Pekanbaru and the value of the correlation coefficient of rxy = 0,690 and the value of the coefficient of determination resulting from KD = 47,61% has the meaning that the confidence affects 47% of the prosocial behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Wulandari, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

Daviq Chairilsyah, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

Yeni Solfiah, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

References

Aisah, I. (2012). Strategi Penumbuhan Perilaku Prososial Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita (Studi Kasus di Pendididkan Anak Usia Dini (PAUD) Matahari Rw X1v Kelurahan Citeureup Kecamatan Cimahi Utara Kota Cimahi). Empowerment: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 1 (2), 121-129.
Beaty, Janice J. (2013). Observasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Darmawan, C. W. (2015). Hubungan antara konsep diri dengan perilaku prososial siswa SMA Muhammadiyah 1 Malang. Psikovidya, 19 (2), 94-105.
Desmita. (2016). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Panduan bagi Orang Tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP dan SMA. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Elyana, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Bermain Peran Makro Terhadap Perilaku Prososial Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Kesuma Segalamider Tanjung Karang Barat Tahun Ajaran 2015/2016. http://digilib.unila.ac.id/22206/
Ghufron, Nur dan Rini Risnawita S. (2016). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hanana, N. F. (2015). Pengaruh Self-Esteem dan Kecerdasan Emosi terhadap Perilaku Prososial pada Santri Pondok Pesantren Daarul Rahman Jakarta. Skripsi. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/28614.
Handayani, Priliana. (2016). Pengaruh Perilaku Prososial dan Kepercayaan Diri terhadap Penerimaan Teman Sebaya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Edisi 21 Ke-21.
Nurlita, N. (2012). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Percaya Diri terhadap Kreativitas Anak Usia 5–6 Tahun (Penelitian Eksperimen pada BKB PAUD Anggrek Buaran Jakarta Timur). Educhild: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 1 (1), 8-21.
Nuswantari, W., & Astuti, T. P. (2015). Pengaruh Pemberian Lagu Anak-Anak Terhadap Perilaku Prososial Siswa Taman Kanak-Kanak. Empati, 4(4), 101-106.
Rahman, M. M. (2013). Peran Orang Tua Dalam Membangun Kepercayaan Diri Pada Anak Usia Dini. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8 (2).
Sholihah, M. A., Hafidah, R., & Syamsuddin, M. M. (2016). Pengaruh Teknik Token Economy Terhadap Perilaku Prososial Anak Usia 4-5 Tahun.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wentzel, K. (2015). Prosocial Behavior and Schooling. Encyclopedia on Early Childhood Development. USA: the University of Maryland at College Park.

Downloads

Published

2019-10-30