PENGENALAN ANGKA 1-20 DALAM PENGEMBANGAN KOGNITIF SISWA TK KARTIKA 1-21 PEKANBARU

  • Nurhaliza Nurhaliza Universitas Islam Riau
  • Inggit Winarsih Universitas Islam Riau
  • Ida Windi Wahyuni Universitas Islam Riau

Abstract

The development of cognitive abilities is the ability to think of children to develop creativity towards the world around them. This type of research is classroom action research conducted in two cycles. This study aims to evaluate the increase in the ability to recognize the symbol number 1-20 through child worksheets at the age of 5-6 Years at TK Kartika 1-21 Pekanbaru. Research subjects are teachers and children aged 5-6 years with a total of 15 children. Based on the results of the study in spelling out by pointing objects 1-10 there were 10 children (67%) with the criteria of Developing by Expectations (BSH), then in appointing a symbol of 1-20 there were 9 children (60%) with the criteria of Developing Accordance with Expectations (BSH), and in connecting or pairing 1-10 symbols there are 10 children (67%) with the criteria of Developing by Expectations (BSH) and this shows that the ability to recognize numbers 1-20 in TK Kartika 1-21 Pekanbaru has met the criteria well.

Author Biographies

Nurhaliza Nurhaliza, Universitas Islam Riau

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Inggit Winarsih, Universitas Islam Riau

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Ida Windi Wahyuni, Universitas Islam Riau

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

References

Gandana, G., Pranata, O. H., & Danti, T. Y. Y. (2017). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Balok Cuisenaire Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk At-Toyyibah. Jurnal PAUD Agapedia, 1 (1), 92-105.
Haslana, I., & Wirastania, A. (2017). Mengembangkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Melalui Kartu Angka pada Taman Kanak Kanak Kelompok A. WAHANA, 69(2), 61-66.
Joni, J. (2016). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak dalam Kegiatan Berhitung dengan Permainan Dadu TK Mutiara Pekanbaru. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2 (1), 1-10.
Khadijah, 2016. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Nasional, M. P. (2010). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.
Rahman, T., & Fuadatun, F. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Konsep Bilangan melalui Media Flashcard. Jurnal PAUD Agapedia, 1(1), 118-128.
Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral pada Santri TPQ Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1 (1).
Wanti, A. (2018). Pengaruh Permainan Ular Tangga Modifikasi terhadap Kemampuan Menghitung Anak Usia 4-5 Tahun di TK DWP Ngepung Gresik. PAUD Teratai, 7 (1).
Werdhiningtyas, Wisnu, Dyah. (2015). Mengembangkan Kemampuan Kognitif dalam Pengenalan Lambang Bilangan melalui Media Kaleng Hitung pada Anak Kelompok A Tk Negeri Pembina Kecamatan Mojoroto Kota Kediri Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi, Kediri: UNP Kediri.
Yamin, Martinis dan Jamilah Sanan Sabri. (2013). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Gaung Persada Press Group.
Yusianti (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Melalui Bermain Kartu Angka Bergambar Pada Anak Kelompok A Di TK Karya Rini Yogyakarta. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Published
2019-10-30
How to Cite
NURHALIZA, Nurhaliza; WINARSIH, Inggit; WAHYUNI, Ida Windi. PENGENALAN ANGKA 1-20 DALAM PENGEMBANGAN KOGNITIF SISWA TK KARTIKA 1-21 PEKANBARU. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 84-90, oct. 2019. ISSN 2620-5270. Available at: <https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/4455>. Date accessed: 19 feb. 2020. doi: https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(2).4455.