PENGARUH MEDIA FUN LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF HIJAIYAH ANAK USIA 4-5 TAHUN

  • Helpi Juntika Universitas Riau
  • Rita Kurnia Universitas Riau
  • Ria Novianti Universitas Riau

Abstract

This study aims to determine the effect of fun learning media on the ability to recognize hijaiyah letters of children aged 4-5 years in RA Azkiyah, Kuantan Singingi Regency. The subjects in this study were all kindergarten A students in RA Azkiyah, Kuantan Singingi Regency with a total of 27 children. The research method used, namely the Pretest-Posttest Design experiment to see the influence of fun learning media on the ability to recognize hijaiyah letters of children. The data analysis technique in this study is to use the t-test analysis using the SPSS statistical program series for window ver 23. From the analysis of the data, the tcount is 17,095, greater than ttable = 2,056 with sig 0,000 <0,05. The results of this study are there are significant differences in the ability to recognize hijaiyah letters of children before and after the use of fun learning media, it is concluded that there is an influence of Fun Learning media on the ability to recognize hijaiyah letters of children aged 4-5 years in RA Azkiyah Kuantan Singingi Regency by 48,29 %.

Author Biographies

Helpi Juntika, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

Rita Kurnia, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

Ria Novianti, Universitas Riau

Pendidikan Anak Usia Dini

References

Adnyana, I. B. M. E. Y. (2017). Penerapan Media Gambar dan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan. Journal of Education Action Research, 1(2), 133-147.
Arikunto. S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Budhiarti, Nova. 2014. Pengaruh Penggunaan Media Fun Learning Book Terhadap meningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Ema Nurfadilah. 2014. Mengenal huruf hijaiyah dengan berbagai permainan.
Cakra Suharti. 2014. Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah dengan Media Gambar. http://jurnal.untan.ac.id.
Hukmi, H., & Wilson, W. (2012). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Huruf Bergambar untuk Meningkatkan Kesiapan Membaca Awal Anak Usia 3-4 Tahun pada Kelompk Bermain di Taman Kanak-Kanak Labor PG PAUD FKIP Universitas Riau. Educhild: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 1 (1), 41-49.
Mila Diyatul Azizah. 2017.Pengaruh Permainan Pohon Pintar Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak. http://simki.unpkediri.ac.id
Ria Novianti. 2012. Teknik Observasi Bagi Pendidikan Anak Usia Dini. Educhild. Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya.
Sari, D. M., & Rasjid, N. (2018). Membangun Aplikasi Pembelajaran Huruf Hijaiyah Berbasis Android Untuk Anak Usia Dini. Journal of Computer and Information System (J-CIS), 1 (1), 19-26.
Published
2019-10-30
How to Cite
JUNTIKA, Helpi; KURNIA, Rita; NOVIANTI, Ria. PENGARUH MEDIA FUN LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF HIJAIYAH ANAK USIA 4-5 TAHUN. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 91-98, oct. 2019. ISSN 2620-5270. Available at: <https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/4454>. Date accessed: 19 feb. 2020. doi: https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(2).4454.