PENGARUH BERCERITA DENGAN MEDIA REPLIKA TELEVISI BERGAMBAR TIGA DIMENSI TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK ISLAM DAUD KHALIFATULLOH PADANG

  • Syartika Sri Wahyuni Universitas Negeri Padang
  • Rismareni Pransiska Universitas Negeri Padang
Keywords: story telling, 3 dimension pictured replica television, speaking ability

Abstract

The purpose of this study is to know the influence of story telling by using the media of 3 dimension pictured replica television to children’s speaking ability at Padang Islam Daud Khalifatulloh Kindergarten. The method used  in this research is quantitative  in from of quasi experiment. The research shows that the children on experiment class of story telling using the media of 3 dimension pictured replica television to know their speaking ability have higher average score compared to control class which use pictured book as media in story telling to know children’s speaking ability. The average score of experiment class is 86,97 and average score of control class is 77,08. Based on data analysis tcount > ttable which is 4,28138 > 2,07387. It can be concluded that story telling activity using the media of 3 dimension pictured replica television has effect of children’s speaking ability at Padang Islam Daud Khalifatulloh Kindergarten years 2018/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Syartika Sri Wahyuni, Universitas Negeri Padang

Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan

Rismareni Pransiska, Universitas Negeri Padang

Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan

References

Alfin, J. 2018. Pengembangan Kemampuan Menyimak Bahasa Indonesia Anak Umur 5-6 Tahun Melalui Metode Bercerita dengan Media Televisi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 12 Edisi 2 November 2018. Dikutip pada tanggal 28 November 2018
Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi V. https://jurnal-oldi.or.id/public/kbbi.pdf
Mekarningsih. 2015. Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Alat Peraga Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Lisan pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol 3 No 1, Tahun 2015. Dikutip pada tanggal 21 Februari 2019
Moeslichatoen. 2004. Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Muryanti, E. & Herman, E. (2016). Building Children’s Critical Thinking by Puzzle Story Telling. The Third International Conference on Early Childhood Education (ICECE 4 2016). Athlantis Press. Didownload dari https://doi.org/10.2991/icece-16.2017.25.
Nurhayanti. 2013. Pengaruh Media Powerpoint terhadap Kemampuan Bercerita Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Islam Khaira Ummah Padang. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.
Rahayu. 2013. Menumbuhkan Kepercayaan Diri Melalui Kegiatan Bercerita. Jakarta: PT Indeks
Rodiah. 2013. Penggunaan Metode Bercerita untuk Meningkatkan Kosa Kata Anak Usia 3-4 tahun pada Play Group Tunas Bangsa Sooko Mojokerto. Jurnal PAUD Teratai, Vol. 2 No. 1, Januari 2013. Dikutip pada tanggal 2 Maret 2019.
Setiawati. 2018. Meningkatkan Perkembangan Berbicara Anak Melalui Bercerita Menggunakan Flannel Boards. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 9 No. 2 November 2018. dikutip pada tanggal 1 Maret 2019
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sunaryanto. 2015. Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun dengan Media Poster di TK ABA Wonotingal Poncosari Srandakan Bantul Yogyakarta. Jurnal PAUD UNY. Vol. 4 No. 4, 2015. dikutip tanggal 23 Februari 2019
Syafril. 2010. Statistika. Padang: Sukabina Press
Published
2019-05-30